• Посилання скопійовано

Основні зміни у застосуванні РРО: коментують податківці

ДФСУ нагадала та роз’яснила основні зміни у правилах застосування РРО з 1 січня 2015 року

Основні зміни у застосуванні РРО: коментують податківці

ДФСУ у листі від 10.02.2015 року №4315/7/99-99-22-07-03-17 нагадала та роз’яснила основні зміни у застосуванні РРО, внесені Законом України від 28 грудня 2014 року №71-VIII

1) Основною зміною є те, що застосовувати РРО не потрібно:

 - підприємцям - платникам єдиного податку 2-ї і 3-ої  груп при здійсненні діяльності на ринках, при продажу товарів дрібнороздрібної торговельної мережі через засоби пересувної мережі, 

- платникам єдиного податку 1-ої групи.

У всіх інших випадках платники ЄП фізособи-підприємці 2-ої і 3-ої груп зобов'язані застосовувати РРО.

Такі зміни стосуються конкретно визначеного способу діяльності, а не окремих форм ведення госпдіяльності та системи оподаткування. Зокрема, зазначені підприємці - платники ЄП мають можливість проводити розрахунки без застосування РРО, а інші госпсуб'єкти керуватимуться нормою щодо зобов'язання видавати особі, яка отримує товар (послугу), розрахунковий документ встановленої форми. 

Зміни у застосуванні РРО набувають чинності: 

  • з 1 липня 2015 р. - для платників єдиного податку третьої групи;
  • з 1 січня 2016 року - для платників єдиного податку другої групи.

Водночас змінами також встановлено, що підприємці другої і третьої груп ЄП (крім визначених у п. 296.10 ПКУ), які з 1 січня 2015 року до 30 червня 2015 року включно почали застосовувати зареєстровані, опломбовані та переведені у фіскальний режим роботи РРО, з дати початку його застосування і до 1 січня 2017 року звільняються від проведення перевірок щодо дотримання порядку застосування РРО.

2) Згідно з оновленою статтею 3 Закону про РРО, госпсуб’єкти, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зокрема, зобов’язані:

 - видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, в т.ч. й через мережу Інтернет, при отриманні товарів (послуг) розрахунковий документ на повну суму проведеної операції. Водночас із Закону про РРО виключено норму щодо звільнення від застосування РРО та РК при продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції). Тобто госпсуб'єкти при продажу товарів у мережі Інтернет, у т. ч. підприємці 2-ї та 3-ї груп ЄП, повинні застосовувати РРО та видавати покупцю розрахунковий документ. Такі зміни викликані значним поширенням продажу товарів (послуг) через Інтернет, а відповідно необхідністю:

  • захисту прав споживачів у разі отримання недоброякісного з товару (послуги);
  • створення можливості звернення до судових органів для захисту прав та унеможливленням обігу контрафактних та контрабандних товарів.

 - щоденно друкувати на РРО (за винятком автоматів з продажу товарів (послуг)) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій і забезпечувати їх зберігання в КОРО. Слова «у разі здійснення розрахункових операцій» додано для уникнення неоднозначного трактування норми щодо друкування «2-звітів» (фіскальних звітних чеків) у випадку, коли у конкретний день розрахункові операції через РРО не проводились.

3) Розширюється сфера застосування РРО підприємствами, які надають послуги (перукарні, салони краси, спортивні клуби, хімчистки, сервісні центри з ремонту побутової техніки тощо). На думку ДФСУ, це також сприятиме захисту прав споживачів у разі отримання недоброякісних послуг, надасть можливість звертатися до судових органів для захисту прав, забезпечить належний контроль обігу готівки. Таким чином, підприємства сфери послуг при проведенні розрахунків мають застосовувати РРО на загальних підставах. 

4) РРО мають застосовуватись при здійсненні операцій з купівлі- продажу іноземної валюти, а також операцій комерційних агентів банків з приймання готівки для подальшого її переказу, в тому числі із застосуванням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі – ПТКС). Тобто з 01.01.2015 р. при використанні госпсуб'єктами ПТКС повинні забезпечити видачу покупцеві розрахункового документу встановленої форми (фіскального чеку).

5) З 1 січня 2015 року дозволяється первинна реєстрація лише РРО, які створюють контрольну стрічку в електронній формі, та електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг), РРО з купівлі-продажу інвалюти. До 1 січня 2016 року дозволяється використання електронних контрольно-касових апаратів, введених в експлуатацію до 1 січня 2015 року.

Таким чином, користувачам зареєстрованих та введених в експлуатацію до 01.01.2015 електронних контрольно-касових апаратів, що подають до фіскальних органів тільки інформацію про обсяг розрахункових операцій (2- звіти), встановлено перехідний період тривалістю 1 рік для доопрацювання або заміни існуючої касової техніки на таку, яка забезпечує подання по електронних каналах зв'язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків.

6) Тимчасово до 1 липня 2015 року госпсуб'єкти звільняються від санкцій за порушення вимог Закону про РРО:

 - при наданні послуг у разі проведення розрахунків у касах з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою;

 - при виконанні операцій з купівлі-продажу інвалюти, якщо ці операції виконуються у касах уповноважених банків з оформленням розрахункових документів відповідно до нормативних актів Нацбанку, комерційних агентів банків з приймання готівки для подальшого її переказу; 

 - при продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції).

Отже, зазначені госпсуб'єкти, які з 01.01.2015 року мають застосовувати РРО, звільняються від санкцій за порушення вимог цього Закону на півроку, що дає їм змогу зареєструвати, ввести в експлуатацію відповідні РРО для виконання вимог чинного законодавства.

Також встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізосіб - підприємців з обсягом доходу до 20 млн грн за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабміну, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки.

Таке обмеження не поширюється з 1 січня 2015 року на перевірки:

- госпсуб'єктів, що ввозять на митну територію України та/або виробляють та/або реалізують підакцизні товари, 

-дотримання норм законодавства з питань наявності ліцензій, повноти нарахування та сплати ПДФО, ЄСВ, відшкодування ПДВ.

Отже, фактичні перевірки можуть проводитись за наявності підстав, передбачених ПКУ, та у разі, якщо суб'єкт господарювання: 

-здійснює реалізацію підакцизних товарів; 

-займається видами господарської діяльності, які підлягають ліцензуванню, 

-а також при проведенні перевірок суб'єктів господарювання - фізичних осіб- підприємців з питань повноти нарахування та сплати ПДФО.

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Готівковий обіг та каса»