• Посилання скопійовано

Податкова реформа: що ховається за її відсутністю

І якої думки про реформу її автори, учасники ринку і МВФ

Податкова реформа: що ховається за її відсутністю

У вівторок, 13 жовтня, заступник міністра фінансів Олена Макеєва повідомила, що остаточний варіант податкової реформи буде готовий до листопада. Докладніше про це тут >>>

Експерти вважають, що фіскальні нововведення набудуть чинності ще пізніше – ймовірно, за кілька днів до Нового року. Forbes розбирався, чому так довго не можуть домовитися між собою автори різних проектів податкової реформи й Міжнародний валютний фонд.

Ще у вересні на розгляд Національній раді реформ при президенті України було подано два варіанти податкової реформи. Але обидва – і варіант, розроблений Мінфіном, і проект, що вийшов з-під пера Податкового комітету ВР – було відправлено на доопрацювання. До сьогодні ініціаторам новацій домовитися так і не вдалося – ні між собою, ні з МВФ, який має власну думку щодо того, якою має бути фіскальна політика України. 

Діалогу немає

«Податкова реформа не переноситься, просто Мінфін у Комітеті не чують, триває дискусія», – нарікає Олена Макеєва. Що саме з пропозицій міністерства відмовляється почути профільний парламентський комітет, заступник міністра не уточнила.

За словами президента Спілки податкових консультантів України Леоніда Рубаненка, податкова реформа відкладається тому, що до її написання та відпрацювання основних положень бояться допускати висококласних фахівців-практиків – адже ті жорстко критикують багато чого з запропонованого «новаторами». «Вони відразу ріжуть усі дурниці. А без фахівців – нічого не виходить», – констатує він.

Викликає сумнів у аналітиків також інноваційність останніх напрацювань. «Варіант, запропонований Мінфіном, не є революційним, як його намагаються представити. Він не розв’язує завдання активізації підприємництва в Україні. І Мінфіну складно довести спроможність свого проекту. На цьому тлі проект від Ніни Южаніної (запропонований Податковим комітетів ВР. – Forbes), у розробці якого взяли участь багато фахівців від громадських організацій, виглядає більш прийнятним», – переконаний Герман Таслицький, керівний партнер ЮК «Правозахист Україна».

За його словами, мабуть, розуміючи, що під час голосування за ці проекти шанс бути ухваленим вищий у проекту Южаніної, уряд намагається відтягнути його розгляд, сподіваючись на зміну кон’юнктури у ВР.

Податки ні до чого

Експерти впевнені, що реформа затягується ще внаслідок неправильно розставлених акцентів щодо того, що ж насправді шкодить бізнес-клімату в Україні. Зокрема, підприємці під час дискусій нарікали не стільки на розмір податків – навіть розмір ЄСВ виявився не критичним – скільки на адміністрування та свавільну поведінку податкових інспекторів і представників прокуратори. «Головне зараз – не реформа, а правильне адміністрування того, що є. Потрібні окремі корективи – зниження ренти за пропозиціями експертів МВФ і деякі технічні правки у ПДВ і податок на прибуток», – говорить Леонід Рубаненко.

За словами одного з податкових експертів, що побажав прокоментувати ситуацію анонімно, у Мінфіну є свої мотиви затягувати фіскальне реформування. Причина – у корупційній складовій, закладеній в усі без винятку схеми взаємодії ділових кіл та держсектору. Так, на сьогодні в податкових органів є доступ до бізнесу, який генерує готівку. І ця готівка йде на додаткову винагороду чиновників. «Нічого не змінюється, тому що за допомогою податкової добре фінансуються хабарі. Бізнес, який не платить податки, а відкуповується, у підсумку ніхто не карає. Держслужба не виконує свої обов’язки: не карає ні олігархів, ні дрібних ПП», – говорить співрозмовник Forbes.

За його словами, для розв’язання цієї проблеми бажаною є кардинальна зміна кадрового складу державних органів – за аналогією з тим, як міліцію замінили поліцією. Також треба офіційно встановити високі зарплати, щоб у держслужбовців не було стимулу брати хабарі. «Якщо це зробити зараз, то за рік ми отримаємо абсолютно нову країну», – переконаний експерт.

Ще однією причиною «перенесення» податкової реформи могла стати виборча кампанія. «Депутати роз’їхалися в округи. І навіть якщо приїдуть, будуть використовувати дебати над Податковим кодексом для популістських заяв», – переконаний Тарас Козак, президент інвестиційної групи» Універ».

За словами Германа Таслицького, місцеві вибори грають у цьому питанні не на користь уряду. Передвиборні перегони відволікають на себе основні часові та людські ресурси вітчизняного політикуму. «Вибори займають багато часу, якого й так немає», – констатує Таслицький.

Чинник Фонду

На довершення до всіх описаних труднощів, підсумковий варіант реформи ніяк не може погодити головний кредитор країни – Міжнародний валютний фонд. Аналітиків Фонду насторожує той факт, що податкові надходження в будь-якому разі не забезпечать належного наповнення держбюджету України. «МВФ переконаний, що забракне коштів перекрити дірку в бюджеті, яка утворюється. За підрахунками Ніни Южаніної, це 200 млрд гривень. Також, пропонованими варіантами не вдасться вивести бізнес із тіні», – упевнений співрозмовник Forbes, який побажав залишитися неназваним.

За його словами, навіть якщо уряд максимально скоротить усі бюджетні видатки, сума, необхідна для погашення цієї «дірки», не з’явиться. А МВФ не готовий фінансувати Україну в обсягах більших, ніж ті, які було визначено раніше. Крім того, у Фонді вважають, що реформування української податкової системи належним чином не проводиться, а легке коригування податкових основ – це не та реформа, про яку заявляли раніше.

Також на сприйняття міжнародною громадськістю того варіанту податкової реформи, який було запропоновано урядом, не найкращим чином вплинули гучні заяви Артура Лаффера – нещодавно призначеного радника міністра фінансів України. Зокрема, він заявив про необхідність радикальнішого зниження ставок. «Мені теж хочеться для України радикальних рішень. Адже зараз Україна перебуває в дуже непростій ситуації, а тому їй потрібне радикальне скорочення податків. Якщо не зараз, то коли?», – сказав Артур Лаффер в інтерв’ю одному зі ЗМІ, чим побічно підіграв опонентам уряду – Податковому комітету ВР.

Коли чекати на реформу

Учасники ринку допускають, що, за сформованою вже в Україні традицією, податкову реформу можуть прийняти аж наприкінці грудня. «Цьогоріч, я вважаю, реформи все ж будуть. І причина – громадський тиск, який буде посилюватися. Дуже не хочеться приймати новий [Податковий] кодекс «під ялинкою», адже бізнесу треба підготуватися, налаштувати свої процедури, документи й софт під нові правила», – зазначає Тарас Козак.

«У всякому разі, всі сторони налаштовані на те, щоб податкова реформа відбулася. Для уряду – це зобов’язання перед міжнародними партнерами. Для бізнесу – це спроба себе врятувати. Однак уряд перебуває в режимі браку часу», – додає Герман Таслицький. За його словами, цілком можливо, що буде прийнято рішення залишати до кінця року все, як є, формувати бюджет на старій податковій базі і всі новації переносити на 2016 рік. «Переконаний, що для влади це програшний, але вимушений шлях. Отже, на нас може чекати ще один важкий, сірий, малоперспективний рік», – побоюється експерт.

«А взагалі, все може залишитися, як є. З 1 січня просто запрацює нормативний режим, який також зменшує ЄСВ; податок на прибуток становитиме 18%, і буде необмежене перенесення збитків», – резюмував один із податкових аналітиків.

Джерело: Forbes.ua

Рубрика: Оподаткування/Загальні положення

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Загальні положення»