• Посилання скопійовано

Первинка у ФОПа – чому її варто мати: «7 хвилин» з Мар'яною Кавин

Які ФОПи зобов’язані вести товарний облік? Які ризики відсутності товарного обліку? Чи повинні "єдинники" мати витратні документи?



ФОП - неплатники ПДВ (крім тих, які торгують «ризиковими» товарами) не зобов’язані вести товарний облік. 

При цьому у нас змішалися різні норми. Тож давайте спробуємо розібратися. 

Стаття 121 ПКУ говорить про штрафну санкцію за відсутність первинних документів, а також облікових регістрів, на підставі яких заповнена декларація (1020 грн).

А є ще Закон про РРО, стаття 20 якого зобов’язує вести товарний облік, зберігати первинку на місці продажу. Але яких випадків вона стосується? Тоді, коли йдеться про розрахункові операції. Тому що це ж Закон про РРО і стосується він суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції. Що таке розрахункові операції? Це прийом готівки або платіжних карт за місцем здійснення реалізації. Ось на це дивимось: насамперед, чи це є розрахункова операція. Якщо є, тоді відкриваємо статтю 20 і дивимось, що дійсно там пише «товарний облік». 

Що таке товарний облік для ФОПа? Невідомо. Ніхто не знає. Це, напевно, залишок на початок, прихід, розхід і залишок на кінець. Ми можемо тільки здогадуватися, але це точно ніякий не стандарт. 

Відсутність товарного обліку – які ризики? Теж невідомо. За відсутності документів, за яким видом діяльності отримано дохід. Так? Це ризики, які є.

Далі другий ризик – усталена практика податківців трактувати, що товар значить безкоштовно отриманий. А безкоштовно отримані товари вони включаються до доходу і оподатковуються єдиним податком. Якщо ви ФОП третьої групи, то вам можуть про це сказати. Якщо ви є ФОП другої групи або першої, вам не скажуть, що це безкоштовно отримані. Вам інше скажуть: а це ж ви мабуть купили у фізособи і при цьому були суб’єктом підприємницької діяльності, ви ж податковий агент (п. 14.1.180 ПКУ каже, що ви зобов’язані під час виплати утримати ПДФО 18%, військовий збір 1,5% і прозвітувати). Тоді ви скажете: якщо немає документа, це ж не значить що у фізичної особи я купував? Так, це не означає. Але коли таке написано в акті і коли є донарахування, то єдиний спосіб довести – це йти до суду.

А знаєте звідки норма така? Чому так? У нас в ПКУ є стаття 44.1, якою забороняється формувати показники податкової звітності, які не підтверджені первинними документами, обліковими регістрами, обов’язковість яких є запроваджена законодавством України. І «єдинники» кажуть: я ж в декларації показую дохід, а від нього показую суму єдиного податку, то все що стосується надходжень у мене є (виписка банку). Не пише про те, що я маю мати підтвердні витрати. Але насправді це так не працює. І добро там «безкоштовно отримане», «куплене у фізичних осіб» – це те, що можуть трактувати. 

Та подивіться на це ще глибше. І знаєте, де перший ризик коли немає первинних документів? Це фінмоніторинг. Якщо є нормальні доходи, банк не те що має право, він зобов’язаний підприємця запитати, звідки гроші. У них така штрафна санкція, якщо вони належним чином не проведуть фінансовий моніторинг, що в них просто ліцензію заберуть. І це не найгірше, бо іноді ще така штрафна санкція, що вона в принципі не сумісна зі життєдіяльністю пізніше цього банку. Тож не дивуйтеся. Їм легше з вами попрощатися як з клієнтом, ніж закритися банку.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242571
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551