• Посилання скопійовано

УКБС: ДВС спускає майно за безцінь

Експерти Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» (УКБС) зазначають, що існуюча система оцінки та примусового продажу арештованого майна боржників є малоефективною, і називають основні проблеми ринку — монополізація, відсутність прозорості та корупція

Так, існуюча система стягнення заставного майна в Україні може задовольнити лише дві структури — виконавчу службу та торговельні організації. Першу тому, що саме їй належить право вибору оціночної та торговельної організацій (звичайно, за «інтерес»). Іншу — тому, що є можливість значно занизити вартість майна шляхом проведення фіктивних перших і других торгів та провести продаж майна за копійки офіційно, але при цьому отримати свій неофіційний заробіток.
Цілком очевидно, що така система не може задовольняти ні кредиторів, ні позичальників, які не отримують потенційно можливе повернення коштів від реалізації застави, не позбавляються боргів та практично ніяк не можуть вплинути на цей процес.
Сума, яка повертається стягувачу, коливається в межах 50% від оціночної вартості заставного майна у кращому випадку, а в гіршому — 30%, оскільки відбувається уцінка майна на 50%, якщо продаж доходить до третіх торгів, мінус 10% виконавчий збір і мінус до 15% торговельній організації. Збільшити суми, які повертаються на погашення проблемної заборгованості боржника, можливо шляхом законодавчого зменшення відсотку виконавчого збору та заробітку торговельної організації (раніше щодо іпотеки він становив 3%).
Експерти УКБС переконані, що систему продажу майна боржників потрібно змінювати. Важливо забезпечити фактичну можливість оскарження оцінки стягувачем, реальну відповідальність за схоронність майна, відкритість торгів, об’єктивний пошук покупців та реалістичність торгів з виключенням номінальних учасників, статистів, спрощення системи визнання торгів дійсними/недійсними тощо. Ці заходи сприятимуть появі ринкової конкуренції між оціночними і торговельними організаціями, і, відповідно, зниженню вартості їхніх послуг та збільшенню сум, повернутих від реалізації майна. А також убезпечить ринок від подальшої монополізації.
Важливо також забезпечити прозорість процедури продажу заставного майна (шляхом відкритого інформування у ЗМІ про торги, забезпечення вільного доступу до огляду майна, якого на сьогодні для «небажаних» покупців немає, а про майно, яке реалізується (особливо ліквідне), знає вузьке коло зацікавлених осіб) та виключити умови для корупційних чинників.
«Також необхідно повернути право вибору оцінювача та торговельної організації тим, хто сплачує за їхні послуги — кредитору та боржнику (на сьогодні ці права у державного виконавця). Адже непрозора система примусового продажу застави спускає майно боржників за безцінь, що створює необмежені можливості для зловживань і корупції, — зазначає Генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер. — Це питання має важливе державне значення, враховуючи, що за оцінками міжнародної антикорупційної організації Transparency International в Україні відмічено високий рівень корупції. У світовому рейтингу корупції — 2011 Україна посіла 152 місце, при тому, що у 2010 році була на 134-му».

Джерело: Український кредитно-банківський союз

Рубрика: Фінанси і банки/Банки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Банки»