• Посилання скопійовано

Законопроект «Про зайнятість населення»: плюси та мінуси для пересічних українців

Закон про працевлаштування населення може підняти офіційні зарплати і створити нові робочі місця, але не гарантує прийняття на роботу молоді та добрі заробітки тим, хто перекваліфіковувався

Законопроекту Кабміну «Про зайнятість населення» депутати дали зелену вулицю — він прийнятий у першому читанні без зауважень, при тому що з моменту його подання минув усього місяць.

Основні моменти закону:

ЗНИЖЕННЯ ПОДАТКІВ ЗА СТВОРЕННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ

НОРМА ЗАКОНУ

 

  • Працедавці, які створюють нові місця для молоді (перше робоче місце) та безробітних, старших за 50 років, не менш ніж на два роки, рік не сплачують єдині соцвнески (41,2% нарахувань на зарплату цих працівників). При достроковому звільненні працівника працедавець зобов’язаний сплатити соцвнесок за весь відпрацьований період.

 

 

НА ПРАКТИЦІ

 

  • Це вигідно і працедавцям, і працівникам — останнім можуть платити за рахунок цього на 40% більше. Але для працедавця залишається лазівка: якщо працівник звільнився протягом двох років за власним бажанням, господар не зобов’язаний нічого доплачувати до бюджету. Тож будь-яке звільнення працівника буде «за власним». Пенсійний фонд і влада на місцях можуть саботувати виконання закону, адже вони втрачають доходи.

 

 

ОБЛІК ТРУДОВОГО СТАЖУ

НОРМА ЗАКОНУ

 

  • При стажуванні (навіть без зарплати) працедавець буде зобов’язаний видати працівникові трудову книжку із записом про проходження стажування. Нині такого немає, трудова книжка виписується лише тим, кому платять офіційну зарплату.

 

 

НА ПРАКТИЦІ

 

  • Трудові книжки почнуть видавати скрізь, де стажиста беруть на роботу легально, адже книжку він купує за свої гроші, а працедавець отримує безкоштовну рекламу своєї фірми. Наявність запису в трудкнижці підвищує шанси на прийняття на роботу, але не забезпечує роботою, як вимагають молоді люди. А три і більше записів про безкоштовну роботу і жодного про прийняття до штату — це радше мінус для працівника, тому таку книжку навряд чи пред’являть під час співбесіди.

 

 

УСУНЕННЯ ДИСКРИМІНАЦІЇ

НОРМА ЗАКОНУ

 

  • В оголошеннях про вакансії заборонено зазначати вік і стать кандидатів, вимагати даних про особисте життя (національність, сімейний стан, віросповідання, партійність). Не стосується випадків, коли згідно із законом роботу можуть виконувати лише особи певної статі (наприклад, жінкам заборонено працювати шахтарями) і при прийнятті на роботу недостатньо конкурентоспроможних: осіб без досвіду роботи, інвалідів, самотніх матерів і батьків, дітей-сиріт, осіб, старших за 50 років. Також заборонять кадровим агентствам брати з тих осіб, які звернулися до них, гроші за працевлаштування — послуги хедхантерів сплатить працедавець.

 

 

НА ПРАКТИЦІ

 

  • Норма про заборону особливих вимог навряд чи працюватиме, тому що працедавець все одно візьме потрібного йому працівника (за віком, статтю, сімейним станом), влаштувавши, наприклад, кастинг серед претендентів. А ось псевдоагентства, які торгують липовими вакансіями, зникнуть.

 

 

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СЕЛА ФАХІВЦЯМИ

НОРМА ЗАКОНУ

 

  • Молоді фахівці, які уклали контракт (не менше 3 років) на роботу в селі (лікарі, вчителі, агрономи), відразу отримують підйомні у розмірі п’яти мінімальних зарплат (5470 грн).

 

 

НА ПРАКТИЦІ

 

  • За трирічну «кабалу» сума невелика, тож на це підуть лише ті, кому і так готували місце у рідному селі, або від безвиході.

 

 

СОЦЗАХИСТ БЕЗРОБІТНИХ

НОРМА ЗАКОНУ

 

  • Статус безробітного особа отримує з 1-го дня звернення до центру зайнятості. Нині — з 7-го.

 

 

НА ПРАКТИЦІ

 

  • Виплачувати гроші будуть, але працедавцю стане моральне простіше звільнити працівника, мовляв, держава відразу ж почне тобі платити допомогу.

 

 

БЕЗКОШТОВНЕ ПЕРЕНАВЧАННЯ

НОРМА ЗАКОНУ

 

  • Особи, старші за 45 років, зі стажем роботи не менше 15 років отримають право на ваучер для безкоштовного перенавчання або підвищення кваліфікації в обраному ними вузі. Нині такого немає.

 

 

НА ПРАКТИЦІ

 

  • Суперечлива норма, адже вимагає мільярдних витрат з бюджету. Може зменшити кількість бюджетних місць, що виділяються для випускників шкіл, — частину квоти віддадуть стажникам.

 

 

КОНТРАКТ ІЗ ПРАЦЕДАВЦЕМ

НОРМА ЗАКОНУ

 

  • Працедавець оплачує навчання працівника за умови, що той відпрацює потім на фірмі 1 — 3 роки, залежно від витрат.

 

 

НА ПРАКТИЦІ

 

  • Узакониться своєрідне «рабство» для працівника, яке і тепер є на рівні джентльменської угоди. Слід прописати право працівника звільнитися достроково, сплативши фірмі витрати на його навчання.

 

 

НАВЧАННЯ КАДРІВ ПІД ЗАМОВЛЕННЯ, ВИДАЧА СВІДОЦТВ ЕКСТЕРНОМ

НОРМА ЗАКОНУ

 

  • Держава навчить безробітних затребуваних робочих професій за заявками підприємств (токар, слюсар, зварювальник), а той, хто навчився самостійно, може скласти іспит і отримати свідоцтво.

 

 

НА ПРАКТИЦІ

 

  • Охочих буде небагато, поки не зростуть зарплати на держпідприємствах. Може розквітнути корупція: навіть з фахівців за складання іспиту на виконання пробного завдання зажадають мзду або, навпаки, видадуть посвідчення (зварювальника, токаря) тому, хто нічого не вміє, але дав хабара.

 

 

Джерело даних: законопроект «Про зайнятість населення», опит експертів

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»