• Посилання скопійовано

Оренда державного і комунального майна закладів охорони здоров’я: що змінилося?

У ЗМІ та соцмережах поширюється інформація про нову норму законодавства. За нею орендовані приміщення закладів охорони здоров’я, які належать територіальним громадам та державі, будуть забирати (а договори оренди розривати). Чи це правда? Прояснимо ситуацію в нашому коментарі

Оренда державного і комунального майна закладів охорони здоров’я: що змінилося?

Почнемо з того, що джерело у таких розповідей є. Законом від 15.12.2020 р. №1081 дійсно були внесені зміни до ст. 15 Закону про оренду державного та комунального майна. І діють вони з 1 січня 2021 року

Але давайте уважно прочитаємо, що це за зміни. 

 

Зміна перша

З 01.01.2021 р. право на отримання в оренду державного та комунального майна (ч. 2 ст. 15 Закону №157), що не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону також мають потенційні орендарі для організації та надання послуг з метою боротьби та протидії поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) на період дії карантину, зумовленого протидією поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Увага! Закладам охорони здоров’я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з коронавірусною хворобою (COVID-19), що отримали в оренду державне та/або комунальне майно без проведення аукціону, заборонено використовувати його в комерційних цілях.

 

Зміна друга

З 01.01.2021 р. у період дії карантину, зумовленого протидією поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), заклади охорони здоров’я державної та комунальної власності будь-якої організаційно-правової форми, які не задіяні у наданні стаціонарної допомоги пацієнтам з коронавірусною хворобою (COVID-19), та/або балансоутримувачі майна таких закладів, яке не використовується за призначенням, мають право на передачу в оренду державного та комунального майна з метою його використання виключно для цілей боротьби та протидії поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), без проведення аукціону. 

Орендодавцями за такими договорами є органи управління відповідних балансоутримувачів (нова частина 10 ст. 15 Закону №157).

 

Реакція орендарів і що насправді відбувається

Ці зміни  викликали багато питань в Інтернеті та серед користувачів нашого вебпорталу (орендарів комунального майна). 

Є серед них і заклади охорони здоров’я. А є й такі, хто орендує майно, яке має використовуватися за призначенням органами МОЗ, але використовується орендарями з іншою метою.

Одразу заспокоїмо: на нашу думку, тотальної «експропріації» комунального і державного майна, яке перебуває в оренді, цією нормою не передбачено.

Проте законодавці встановили необхідність використання такого майна для боротьби з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) на період дії карантину. 

 

Кого стосуються внесені зміни?

У вищенаведених нормах йдеться про:

  • заклади охорони здоров’я державної та комунальної власності будь-якої організаційно-правової форми, які не задіяні у наданні стаціонарної допомоги пацієнтам з коронавірусною хворобою (COVID-19),
  • майно закладів охорони здоров’я державної та комунальної власності будь-якої організаційно-правової форми, яке не використовується за призначенням.

Але не йдеться про одностороннє припинення чи дострокове розірвання вже укладених договорів оренди приміщень, які так чи інакше стосуються закладів охорони здоров’я. У ст. 24 Закону №157 наведений чіткий перелік умов для припинення договору оренди – і така умова, яка наведена у ч. 10 ст. 15 Закону №157, в чинних договорах оренди комунального майна відсутня.

Втім, коли йдеться про договори оренди, строк дії яких закінчується у 2021 році та це майно належить (передано) закладам охорони здоров’я, тут можуть виникнути проблеми.

Майно закладів охорони здоров’я, яке передано в оренду та використовується не за призначенням, з 01.01.2021 р. має ризик передачі в оренду (повернення) закладам охорони здоров’я для цілей боротьби та протидії поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19). Тобто договір, строк якого закінчується, може бути не подовжено. А орендоване майно буде використовуватися або самим орендодавцем, або новим орендатором у такій боротьбі. При цьому передача цього майна новому орендодавцю відбуватиметься без проведення аукціону!

 

Хто вирішуватиме долю майна, яке зараз перебуває в оренді?

Тут ще одна новація. 

Адже у другій зміні зазначено, що за переукладеними договорами орендодавцями будуть вже не ті, в кого майно перебуває на балансі, а їхні органи управління. 

Тож, поточним орендарям у разі виникнення проблем доведеться з’ясовувати, які саме органи  управління мають виступати орендодавцям за договорами оренди майна закладів охорони здоров’я на виконання ч. 10 ст. 15 Закону №157.

 

А як же витрати на ремонт та поліпшення?

Не можна не згадати й про те, що приміщення, передані в оренду, як правило, бувають облаштовані, відремонтовані тощо орендарями. При цьому орендарі мають право робити поліпшення таких приміщень лише з дозволу орендодавця та доля цих поліпшень також визначається за домовленістю сторін. Чи буде хтось компенсувати такі витрати? Чи діятимуть в разі не продовження дії договору оренди його умови щодо такої компенсації? Про це в нових нормах закону нічого не зазначено. І, звісно, нас це непокоїть так само, як і орендарів. І не виключено, що орендарям в такій ситуації доведеться захищати свої інтереси у судах. 

Наостанок нагадаємо, що у п. 29 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою КМУ від 03.06.2020 р. №483, встановлена заборона на використання за будь-яким нецільовим призначенням таких об’єктів оренди як майно закладів охорони здоров’я.

Проте ці обмеження не поширюються на оренду будівель, споруд, окремих приміщень та їх частин, іншого нерухомого майна, що перебуває в аварійному стані або не використовується у діяльності таких закладів та об’єктів протягом трьох років (для об’єктів площею менш як 500 кв. метрів) або п’яти років (для об’єктів площею, що становить 500 і більше кв. метрів), за умови, що це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у такому закладі або об’єкті.

Вочевидь таких об’єктів зміни щодо використання майна без аукціону в цілях боротьби з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) не будуть стосуватися. Та давайте дочекаємося офіційних роз’яснень.

Ми всі розуміємо, що боротьба з поширенням COVID-19 іноді вимагає нестандартних дій та додаткових приміщень для розміщення хворих та надання іншої медичної допомоги хворим. Але сподіваємось, що управління балансоутримувачів майна закладів охорони здоров’я все ж будуть дотримуватися вимог чинного законодавства, положень укладених договорів оренди такого майна та найближчим часом нададуть відповідні роз’яснення щодо застосування цих нововведень.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Договірні відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Договірні відносини»