• Посилання скопійовано

Створення підприємством робочих місць для інвалідів та їх працевлаштування: позиція ВАСУ

Обов'язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов'язком працевлаштовувати їх на ці робочі місця. Він покладається на органи працевлаштування (ВАСУ, справа від 30.11.2016 р. № К/800/15263/16)

Створення підприємством робочих місць для інвалідів та їх працевлаштування: позиція ВАСУ

Фабула судового акту:  Тема не нова, - відповідно до чинного законодавства підприємства, установи, організації, фізособи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі, спеціальні робочі місця. У разі недотримання цих вимог передбачена можливість застосування до «роботодавців» відповідних адміністративно-господарських санкцій.  Ця судова справа класично зображує випадок помилкового розуміння цього законодавства як органами Фонду соцзахисту інвалідів, так і судами першої та апеляційної інстанцій.

Обласне відділення цього Фонду (позивач) звернулось до суду з позовом до ТОВ (відповідач), в якому просило стягнути з нього на користь  Фонду  адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця призначені для працевлаштування інвалідів в розмірі 19408,33 грн.

Постановою суду першої інстанції, залишеною без змін ухвалою апеляційного суду, позов був задоволений у повному обсязі. Задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що відповідачем не виконано вимог Закону "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" щодо створення робочих місць для інвалідів та вжиття заходів для їх працевлаштування.

 

Позиція ВАСУ

ВАСУ вказані судові рішення у справі скасував, прийняв нову постанову, якою у позові Фонду відмовив.

Приймаючи таке рішення, у ВАСУ зазначили, що  на підприємства, установи, організації, у тому числі, підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, покладено обов'язок:

по перше: виділити та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів,

по друге: надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому КМУ,

по третє: якщо середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, сплатити відповідним відділенням Фонду соцзахисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

При цьому обов'язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов'язком підбирати і працевлаштовувати інвалідів на створені робочі місця. Такий обов'язок покладається на органи працевлаштування, що перелічені в частині першій статті 18 Закону «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».

 

Довідка: доцільно звернути увагу, що саме таку правову позицію неодноразово висловлював Верховний Суд України, зокрема, у постановах від 02.04.2013 у справі № 21-95а13 та від 16.04.2014 р. у справі № 21-81а13.

Олександр Боков

Джерело: Протокол

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»