Головна Усі новини Право і відповідальність Судова практика

Фіскальні чеки підтверджують оренду житла у відрядженні держслужбовця

ВС підкреслив, що ЦКУ дозволяє укладати договори найму житла у спрощеному порядку. При цьому підставою для відшкодування витрат, понесених працівником під час відрядження, є наявність розрахункових документів про їхню вартість

Коментар до Постанови ВС від 29.04.2021 р., справа № 520/13909/19

В який спосіб зараз можна укласти договір найму житла?

Навіть, коли ми говоримо про відрядження працівників установ та організацій приватної чи державної форми власності, на них цілком поширюються ті способи, якими користуються власними нерухомості для пошуку клієнтів та приймання замовлень на свої послуги.

До таких способів ми би віднесли, зокрема:

  1. укладення договорів через соцмережі, вебпортали зі загальноспоживчими чи спеціалізованими видами послуг, у т.ч. щодо житлових приміщень,
  2. за допомогою електронної пошти, застосування месенджера, Viber чи інших подібних мобільних додатків,
  3. за допомогою електронного документа з накладенням КЕП (звісно, тут застосовуються вже існуючі програмні продукти електронного документообігу),
  4. звичайні письмові договори (з мінімумом умов, особливо коли йдеться про тимчасове проживання від кількох днів до кількох тижнів).

Як показує практика, власники (користувачі) нерухомості схильні до спрощеного способу укладення договору, яким оформляється прийняття замовлення до виконання — наразі ми говоримо оренду житла без необхідності організації огляду квартир з особистою присутністю, особливо на період дії карантину.

Звісно, є ще один спосіб укладання договору -  за оплаченим рахунком. Але це більш притаманно госпсуб'єктам (юрособам та ФОПам), ніж громадянам (переважним орендодавцям житлової нерухомості).

За приписами ч. 7 ст. 11 Закону “Про електронну комерцію” пропозиція укласти електронний договір (оферта) або електронний договір повинніа містити інформацію щодо можливості отримання стороною такої пропозиції або договору у формі, що унеможливлює зміну змісту.

Якщо покупець (споживач, замовник) укладає електронний договір шляхом розміщення замовлення за допомогою інформаційно-телекомунікаційних систем, продавець (виконавець, постачальник) зобов’язаний підтвердити отримання такого замовлення.

Замовлення або підтвердження розміщення замовлення вважається отриманим у момент, коли сторона електронного договору отримала доступ до нього.

 

Розрахункові документи підтверджують витрати на оренду житла у відрядженні

У коментованій нами справі працівника Національної поліції було відправлено у відрядження на стажування.

Такий працівник підтвердив витрати за період стажування такими документами:

  1. проживання за липень-вересень 2019 року (82 доби): квитанцією до прибуткового касового ордера; рахунком-фактурою; актом здачі - приймання робіт (надання послуг); копії реєстраційних документів ФОПа, яким надавалися послуги з оренди приміщення для проживання (виписка з ЄДР, витяг з реєстру платників єдиного податку);
  2. проживання за червень 2019 року (11 діб): фіскальні касові чеки №0000008247, 000008253, 000008264, 000008281, 000008313, 000008330; рахунки-фактури, копії реєстраційних документів ТОВ «С», яким надавалися послуги з оренди приміщення для проживання (виписка з ЄДР, витяг з реєстру платників ПДВ).

 

Чи можуть бути такі документи як фіскальні чеки, прибуткові касові ордери, рахунки-фактури належним підтвердженням послуг проживання у відрядженні та відшкодовані державною установою?

Суд наголосив, що відповідно до ч. 1 статті 811 ЦКУ, договір найму житла укладається у письмовій формі.

Так, договір укладається внаслідок погоджених дій кількох сторін, що зумовлює певну процедуру його вчинення. Зокрема, процес укладення договору складається з пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) та прийняття пропозиції укладення договору другою стороною (акцепт).

Положеннями ч. 1 ст. 205 ЦКУ передбачено, що правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі.

Відповідно до ч. 1 ст. 181 ГКУ допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення цього виду договорів.

Згідно з ч. 1 ст. 207 ЦКУ правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах (у тому числі електронних), у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони. Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо воля сторін виражена за допомогою телетайпного, електронного або іншого технічного засобу зв`язку.

Таким чином, на думку суду, ЦКУ передбачена можливість укладення договорів у спрощеному порядку через ділову переписку - шляхом обміну документами, в тому числі електронними; у вигляді конклюдентних дій (прийняття замовлення до виконання).

При цьому договори, укладені зазначеними способами, вважаються такими, шо вчинені у письмовій формі.

Постановою КМУ від 02.02.2011 р. № 98 визначено, що державним службовцям, а також іншим особам, які направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, що повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок коштів бюджетів, за наявності підтвердних документів відшкодовуються витрати: на проїзд (у тому числі на перевезення багажу, бронювання транспортних квитків) до місця відрядження і назад, а також за місцем відрядження (у тому числі на орендованому транспорті), на оплату вартості проживання у готелях (мотелях), інших житлових приміщеннях (п. 7).

Відповідно до п. 8 Розділу III Інструкції №672, усі витрати на службове відрядження відшкодовуються лише за наявності оригіналів документів, що засвідчують вартість цих витрат.

Отже, підставою для відшкодування витрат, понесених працівником під час відрядження, є виключно наявність розрахункових документів, що засвідчують їх вартість.

Таким чином, суд доходить висновку, що сторонами по договору найму житла були дотримані вимоги щодо форми даного правочину у спрощеній (усній) формі, оскільки його зміст та істотні умови були відображені у рахунках-фактурах та фіскальних чеках.

Отже, суди підтримали, що договори про оренду житла можуть бути укладені у спрощений спосіб, а розрахункові документи про оплату за проживання належним чином доводять  понесені витрати за оренду житлового приміщення під час відрядження.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до повного тексту цієї новини можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 58 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Канарьова Наталія
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Право і відповідальність / Судова практика
Теги:
Витрати , Відрядження , Держпідприємства , Оренда , Суд

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі