• Посилання скопійовано

Користування Е-кабінетом і е-листування з ДПС: нові правила з 8 листопада

З 8 листопада 2020 року податківці мають інформувати про початок та кінець періоду виявлення технічних помилок та збоїв у роботі Електронного кабінету. З цієї ж дати почали діяти нові правила електронного документообігу з ДПС

Користування Е-кабінетом і е-листування з ДПС: нові правила з 8 листопада

Нове визначення Е-кабінету

Раніше ми повідомляли, що з 8 серпня діє нове визначення Електронного кабінету (що це таке – прописує  пп. 14.1.56-2 ПКУ, до якого внесені зміни).

Цією ж нормою прописані правила взаємодії між платниками податків та податківцями в межах електронного документообігу. Взаємодія реалізується через:

  1. портальне рішення для користувачів – платників податків, робота в якому здійснюється онлайн (через мережу Інтернет у режимі реального часу) та не вимагає обов’язкового використання спеціалізованого клієнтського застосування;
  2. портальне рішення для користувачів – державних органів, у тому числі контролюючих;
  3. програмний інтерфейс (API), що дає змогу реалізувати повноту функціоналу електронного кабінету;
  4. інші засоби, бази даних, реєстри, що ведуться в електронному вигляді, інформаційні, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні системи ДПС.

З огляду на нове визначення, саме Е-кабінет є таким окремим портальним рішенням. Робота в ньому здійснюється онлайн (за допомогою інтернету та у режимі реального часу) та не вимагає від клієнтів спеціалізованого ПЗ.

Але наразі податківці говорять і про створення боту ІnfoTAX. Про це ми писали тут.

За словами голови ДПС, «на першому етапі можна буде у такий спосіб отримати і стан розрахунків із бюджетом, і реєстраційні дані, облікові дані, повідомлення про результати обробки документів, нагадування про необхідність подання звітності та сплати податків».

Згодом через бот ІnfoTAX платники податків зможуть попередньо заповнювати звітності по єдиному податку, отримувати повідомлення про виникнення податкової заборгованості та сплатити її «у два кліки».

 

Технічний збій та технічні помилки роботи Е-кабінету

Електронне листування з податківцями та отримання послуг онлайн, це, звісно, швидко і добре. Але лише у тому випадку, коли сервер ДПС вправно працює та не виникають технічні помилки. Забезпечити це має сама ДПС.

Але ще з 8 серпня у податківців з’явився новий обов’язок! Зокрема, вони мають невідкладно (новий пп. 21.1.11 ПКУ):

  • розміщати на офіційному сайті повідомлення про виявлення технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в роботі Електронного кабінету зі зазначенням дати та часу їх початку;
  • вжити всіх необхідних заходів для усунення таких технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою, за результатами яких розмістити на офіційному сайті повідомлення про їх усунення зі зазначенням дати та часу їх завершення.

Оскільки такі повідомлення стали обов’язком, то у суді ними можна буде скористатися для підтвердження неможливості здійснення відповідних дій в Е-кабінеті.

Проте в Порядку роботи Е-кабінету цей обов’язок досі не прописали, тому він ще не працює на практиці. Є тільки проєкт запланованих змін, про що ми поговоримо далі.

 

Яку інформацію можна знайти в Е-кабінеті?

З 8 листопада завдяки Закону №786 всі ППР, податкові вимоги, а також інші документи з питань адміністрування податків, зборів, платежів, податкового контролю, у тому числі з питань проведення перевірок, звірок, адресовані ДПС платнику податків мають відображатися в Електронному кабінеті. Це передбачено зміною до п. 42.1 ПКУ

 

Електронний документообіг між платниками податків та ДПС

З 8 листопада запрацює й свіжа норма п. 42.6 ПКУ щодо правил ведення електронного документообігу з ДПС.

Зокрема, електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом має здійснюватися без укладення відповідного договору.

Керівник платника податків визначатиме (а за потреби і змінюватиме) перелік уповноважених осіб платника податків, які наділяються правом підписання, подання, отримання ними документів та інформації через Е-кабінет від імені платника податків. 

І в Е-кабінеті, знову ж таки, з 8 листопада 2020 року мала з’явитися можливість для платників податків визначати та змінювати уповноважених осіб платника податків, які мають право користуватися Електронним кабінетом, зокрема, щодо підписання, подання, отримання ними документів та інформації через електронний кабінет та визначення їхніх повноважень.

При цьому сам платник податків стає суб’єктом електронного документообігу вже після надсилання до контролюючого органу першого будь-якого електронного документа у встановленому форматі за допомогою Е-кабінету. 

21 жовтня 2020 року ДПСУ оприлюднила проєкт наказу Мінфіну «Про затвердження Змін до Порядку функціонування Електронного кабінету» (завантажити). Станом на 9 листопада цей наказ так і не затверджено.

За проєктом, листування ДПС з платниками податків, які подають звітність в електронній формі  та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в Електронному кабінеті, буде відбуватися у разі подання ними заяви про бажання отримувати документ через Електронний кабінет за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку.

Але платник податків один раз протягом року може надіслати контролюючому органу через Електронний кабінет заяву про відмову  отримувати документи через Електронний кабінет за формою згідно з  додатком 4 до цього Порядку. Датою завершення листування платника податків через Електронний кабінет є дата, зазначена у квитанції про доставку контролюючому органу заяви про відмову отримувати документ через Електронний кабінет.

Зокрема, порядок буде доповнено новими додатками:

  • Додаток 3. Заява про бажання отримувати документ через  Електронний кабінет.
  • Додаток 4. Заява про відмову отримувати документ через  Електронний кабінет.

Також цим проєктом передбачено обов’язок ДПС розміщувати повідомлення про час та дату початку та кінця технічної помилки та технічного збою роботи Е-кабінету.

 

Всі згадки про договір про визнання електронних документів виключать з ПКУ

Зауважимо, що з 1 вересня 2020 р. аналогом приєднання до договору про визнання е-документів є прийняття ДПС першого будь-якого електронного документа від платника податків. Про це ми зазначали тут.

А ось з 8 листопада з ПКУ прибрали будь-які згадки про цей договір. Тоді ж було скасовано абз. 4 та 5 п. 49.4 ПКУ.  Нагадаємо, що ними було встановлено, що:

  • у разі припинення договору про визнання електронних документів з підстав, визначених законом, платник податків має право до складення нового договору подавати податкову звітність у письмовому вигляді.
  • контролюючим органам забороняється в односторонньому порядку розривати договір про визнання електронних документів.

Натомість електронний документообіг між платником податків та контролюючим органом припинятиметься виключно у випадках:

  • отримання інформації від кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг про завершення строку чинності (або скасування) ЕЦП керівника платника податків;
  • отримання інформації з ЄДР про зміну керівника платника податків;
  • отримання інформації з ЄДР про державну реєстрацію припинення юридичної особи;
  • наявності в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків інформації про припинення підприємницької діяльності ФОП чи незалежної професійної діяльності фізичної особи;
  • наявності в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків у зв’язку зі смертю.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Автоматизація

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Автоматизація»