• Посилання скопійовано

Стандартизація бухгалтерського обліку: навіщо і кому це потрібно?

У чому плюси МСФЗ для українських підприємств

Стандартизація бухгалтерського обліку: навіщо і кому це потрібно?

Сьогодні українські компанії отримують можливість для розвитку бізнесу як усередині країни, так і за її межами: імпорт і експорт товарів/послуг, вихід на IPO, навчання фахівців за кордоном, ведення спільних операцій. І як не дивно, для цього потрібно не так вже й багато ‒ чистий і зрозумілий бізнес, одна зі складових якого ‒ звітність за Міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ).

Але з якоїсь причини в сучасному світі новітніх технологій, в умовах, коли весь світ переступив еру маркетингу продукту і послуг, і сьогодні основна конкуренція відбувається на ринку вражень, в Україні ми все ще продовжуємо конкурувати кількістю систем обліку, створених у наших бізнесах. Про те, які переваги очікують власників бізнесу з впровадженням МСФЗ і які труднощі можуть виникнути на шляху до «прозорості», розповідає Любов Цимбал, генеральний директор компанії Finance Solutions Group.

Як не дивно, сьогодні багато власників і топ-менеджмент не розуміють, як фінансова звітність за стандартами МСФЗ може допомогти у прийнятті рішень. Оскільки, діючи ситуативно, вони в більшості націлені на мінімізацію оподаткування, ведення тільки податкового обліку, скорочення витрат.

Головне питання, чому? Проведемо невеликий екскурс в історію. Стандарти бухгалтерського обліку в Україні було прийнято ще 31 березня 1999 року та названо П(С)БО ‒ положення (стандарти) бухгалтерського обліку. А прототипом їх створення були МСФЗ ‒ міжнародні стандарти фінансової звітності.

Можливо, проблема неприйняття стандартизації обліку в Україні криється ще в назві? Українські положення звучать як стандарти бухгалтерського обліку, що, на мій погляд, викликає типову негативну реакцію власників компанії: «Це правила для роботи бухгалтерії, а значить, шановні бухгалтери, і працюйте так, як вам велять ваші стандарти. Ми ж створимо ще одну бухгалтерію, яка буде вести облік так, як це необхідно для прийняття управлінських рішень».

Що ж таке МСФЗ? В першу чергу це зібраний і узагальнений досвід величезної кількості фінансистів. Стандарти з самого початку орієнтовані на конкретних користувачів, і виходять з критерію корисності фінансової інформації для прийняття економічного рішення. Ці стандарти використовуються в управлінні у всіх розвинених країнах світу.

У більшості компаній з українським корінням звітність складається виключно для органів регулювання, а вся правда про бізнес криється тільки в так званій управлінській звітності

А раз дана звітність передбачена для оцінки результатів діяльності компанії, то чому б ці правила не застосувати для прийняття управлінських рішень і «не винаходити велосипед» у вигляді додаткових налаштувань управлінського обліку?

Переваги побудови системи обліку за принципами МСФЗ:

1. Автоматизація рутинних бізнес-процесів компанії

Чи знайомі вам ситуації, коли:

• співробітники, які повинні займатися продажем товарів, залучені в збір первинних документів;

• замість розробки нових продуктів і послуг цінний співробітник повинен робити звірки з існуючими контрагентами;

• замість залучення нових клієнтів співробітник продажів ходить по кабінетах у пошуках таких важливих для розширення бізнесу підписів; причому спочатку це необхідний підпис, наприклад, на проекті контракту, потім на рахунку на оплату, потім на акті виконаних робіт і т.д.

Знайомо? Так, всі вони втрачають час, і разом з ним ‒ ринкові позиції вашого бізнесу.

Воно й не дивно, якщо, проаналізувавши час, витрачений співробітниками фронт-офісу, ви побачите, що не більше 50% часу було витрачено на їх пряму роботу над розвитком ринку і продукту. Де ж решта 50%? Все просто ‒ це час, витрачений на з'ясування питань з бухгалтерією з метою податкового обліку, з метою управлінського обліку. Це постійне з'ясування стосунків з фінансовим відділом щодо черговості платежів, це з'ясування стосунків з відділом внутрішньої безпеки з питань відсутніх підписів на документах і так далі.

Ви таким бачили свій бізнес, коли на старті розробляли бізнес-модель? Ні? В такому випадку стандартизація рутинних операцій дозволить вам зробити перший крок на шляху до автоматизації бізнес-процесів і звільнення ресурсів на розвиток вашого бізнесу. А затверджені правила МСФЗ допоможуть у стандартизації.

2. Можливість кредитування

Будь-якому бізнесу на етапі зростання необхідно постійне фінансове підживлення. Як часто вам відмовляли у кредитуванні? Так, це завжди можна списати на непрофесіоналізм ваших співробітників, на те, що в Україні немає кредитування або дуже дорого. А може, все набагато простіше: коли в банк надходить фінансова звітність, то вона дуже далека від дійсності?

Міжнародні стандарти дають право розробити облікову політику компанії таким чином, щоб вона відповідала всім вимогам до розкриття і групування інформації, необхідної для прийняття управлінських рішень

Ні для кого не секрет, що в більшості компаній з українським корінням звітність складається виключно для органів регулювання, а вся правда про бізнес криється тільки в так званій управлінській звітності. Але ж зовнішні користувачі не можуть бути впевнені в управлінських даних, які не підтверджені ні документами, ні регламентованими правилами обліку. Більше того, достовірність звітності компанії, в якій ведеться кілька обліків, причому різними підрозділами, також не може претендувати на розгляд фінансовими установами.

Це є одна з причин, чому кредитування в Україні коштує дорого і доступно не всім. Банально просто ‒ немає довіри, а, значить, високі і ризики неповернення. А чим вищий ризик, тим вища вартість. І вже тим більше це унеможливлює вихід на міжнародні ринки капіталу.

3. Прийняття ефективних управлінських рішень

Міжнародні стандарти дають право розробити облікову політику компанії таким чином, щоб вона відповідала всім вимогам до розкриття і групування інформації, необхідної для прийняття управлінських рішень. І, звичайно ж, це допоможе не тільки скоротити витрати компанії, а ще й підвищити якість наданої інформації та її співставність.

Динаміка фінансових показників, розрахованих за допомогою співставних даних фінансової звітності, покаже вам тренди в зміні позиції компанії на ринку, зміні її фінансового стану. І все це дозволить своєчасно приймати управлінські рішення щодо підвищення ефективності вашого бізнесу.

4. Встановлення довгострокових зв'язків із закордонними партнерами

Ні для кого не секрет, що вартість кредитних ресурсів у світі значно дешевша вартості кредитних ресурсів в Україні. Більше того, останнім часом все частіше ми чуємо про мінусову відсоткову ставку за депозитами в Європі, а це означає, що можливість отримати відстрочку платежу або товарний кредит у вашого постачальника цілком реальна. Єдине ‒ він вам повинен довіряти. Для цього йому потрібна інформація про ваш бізнес зрозумілою в усьому світі мовою цифр, іншими словами, йому потрібна звітність, складена за МСФЗ стандартами.

5. Консолідована звітність

Коли бізнес виріс до міжнародних масштабів, ви вже не зможете тримати все на ручному управлінні. Для ефективного управління вам вже потрібен досвідчений менеджмент у різних напрямках бізнесу, в різних країнах. Але якось же вам потрібно розуміти, що ваш бізнес поза небезпекою? Розуміти, як змінюється вартість вашого капіталу. Ось тут без єдиних стандартів це стає неможливим. Застосування міжнародних стандартів фінансової звітності дозволяє власнику компаній уніфікувати звітність у різних країнах для прийняття ефективних стратегічних і тактичних рішень.

Прозорий і зрозумілий бізнес завжди ефективніший і продуктивніший, ніж заплутана структура з безліччю «чорних дір» для власника

Це лише частина переваг, над якими пропоную задуматися на шляху розвитку вашого бізнесу.

Але при всьому цьому власники і топ-менеджери повинні бути готові до певних труднощів, які можуть виникнути при впровадженні обліку на базі стандартів МСФЗ.

До чого бути готовим?

Значні витрати на етапі впровадження МСФЗ: навчання співробітників, зміна системи бухгалтерського обліку, можливий перехід на сучаснішу облікову інформаційну систему.

Складність у пошуку і залучення до роботи грамотних і кваліфікованих фахівців в області МСФЗ.

Залежність якості даних обліку за МСФЗ певною мірою від суб'єктивної думки конкретного фахівця, оскільки відображення операцій в МСФЗ має варіативність.

Дані труднощі на першому етапі не повинні зупиняти плани з розвитку компанії, оскільки змінюється не просто бухгалтерська система, а сприйняття бізнесу в цілому. Із застосуванням МСФЗ керівництво компанії переходить на новий рівень управління бізнесом, більш професійний, якісний, зрозумілий.

І тут вибір за вами. Чи будете ви створювати найбільш ексклюзивну у світі багаторівневу систему обліку у вашій компанії з дуже складною процедурою внутрішнього контролю, в якій кожен із співробітників «під ковпаком» і думає не про розвиток бізнесу, а про те, як би до нього не було претензій з боку внутрішніх аудиторів? Чи проведете стандартизацію та автоматизацію рутинних бізнес-процесів, станете зрозумілим для ваших бізнес-партнерів, привернете фінансування на розвиток вашого продукту і ринку, де працюєте, навчите менеджмент за допомогою фінансових показників аналізувати динаміку розвитку бізнесу і своєчасно коригувати управлінські рішення.

У будь-якому випадку прозорий і зрозумілий бізнес завжди ефективніший і продуктивніший, ніж заплутана структура з безліччю «чорних дір» для власника.

Джерело: Forbes.ua

Рубрика: Облік та звітність/Загальні положення

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Загальні положення »