• Посилання скопійовано

Витрати неприбуткової організації на працівників і засновників

Податковий кодекс містить заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) серед членів та засновників неприбуткової організації. А от що саме буде вважатись розподілом такого доходу, дізнаємось з роз’яснень ДФС

Витрати неприбуткової організації на працівників і засновників

Коментар до індивідуальної консультації

від 26.04.2018 р. №1889/6/99-99-15-02-02-15/ІПК

Що говорить ПКУ

Щоб отримати і мати й надалі статус неприбуткової організації, згідно з пп. 133.4.1 ПКУ установчі документи організації повинні містити заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.

Зверніть увагу: не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Про наслідки втрати статусу неприбутковості ми розповідали тут.

 

Що говорять податківці

Зазначені вище норми ПКУ є надто загальними. А тому потребують роз’яснень від податківців. І деякі з них вже були надані.

 

Ситуація № 1. Засновник неприбуткової організації надає їй платні послуги. Чи є виплата винагороди за такі послуги порушенням умов неприбутковості (в частині розподілу доходів такої організації між її засновниками)?

Податківці консультують: не вважаються розподілом доходу (прибутків) виплати неприбуткової організації на користь засновників (учасників), працівників, членів такої організації (у т. ч. на підставі цивільно-правового договору), якщо такі витрати є фінансуванням видатків на своє утримання, реалізацію мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами такої неприбуткової організації.

 

Ситуація №2. Зарплата працівникам неприбуткової організації не є розподілом прибутку такої організації.  А як щодо інших, незарплатних виплат працівникам?

Податківці консультують (у коментованому листі): інші виплати працівникам, здійснені за рахунок доходів (прибутків) неприбуткової організації, у разі якщо вони не є фінансуванням видатків, визначених пп. 133.4.2 ПКУ, вважатимуться недотриманням неприбутковою організацією вимог цього підпункту.

Отже, якщо це не зарплата і не оплата товарів, робіт, послуг на утримання неприбуткової організації, вона втратить статус неприбутковості.

Усі зміни з податку на прибуток  – 
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

ПІДПИСАТИСЬ

Хочете подивитись,як це виглядає?

Зверніть увагу: для визначення того, які виплати відносити до заробітної плати, податківці, як правило, користуються Інструкцією зі статистики заробітної плати. Хоча, якщо йти за Законом про оплату праці, склад ФОП визначається колективним або трудовим договорами із працівниками. В разі, якщо таких документів у юрособи немає, корисним буде скласти локальний нормативний акт (наказ) про затвердження переліку виплат, які входять до фонду оплати праці.

Розглянемо декілька варіантів класифікації виплат, що здійснює неприбуткова організація.

 

Необов’язкове медичне та пенсійне страхування працівників

Пунктом 3.5 Інструкції №5 визначено, що внески підприємств згідно з договорами добровільного медичного та пенсійного страхування працівників і членів їхніх сімей відносяться до інших виплат, що не належать до фонду оплати праці.

Відповідно витрати неприбуткової організації на добровільне страхування її учасників будуть вважатись розподілом її доходу, що призведе до втрати статусу неприбутковості.

Те ж саме стосується і добровільного пенсійного страхування працівників неприбуткової організації.

 

Інші види добровільного страхування працівників

А от витрати в розмірі страхових внесків роботодавця (крім добровільного медичного та пенсійного страхування) на користь працівників, пов'язаних з добровільним страхуванням (особистим, страхуванням майна) включаються до фонду оплати праці (пп. 2.3.4 Інструкції № 5).  

Отже, такі витрати не призведуть до порушення вимог до неприбуткових організацій.

 

Поворотна фінансова допомога (позика)

У даному випадку виникає доволі спірна ситуація.

З одного боку, поворотна фінансова допомога (позика) не змінює фінрезультат позичальника і обліковується як дебіторська заборгованість. Тобто неприбуткова організація витрат при наданні ПФД не несе. Водночас поворотна фінансова допомога (позика) не включається до доходу фізичної особи, отримувача такої допомоги.

З іншого боку, виплата хоч і неоподаткованого, але доходу фізособі відбувається. І така виплата не належить до фонду оплати праці. А отже, є ризик визнання податківцями такої виплати як розподілу доходу неприбуткової організації-позичальника. Особливо, якщо можливість надання такої позики не передбачена установчими документами організації. Ми про ці ризики писали тут.

Зокрема, на статус неприбуткових організацій часто претендують кредитні спілки. Це організації, засновані фізичними особами, професійними спілками, їх об’єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об’єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. 

У цьому випадку надання позик засновникам (учасникам) спілки передбачено установчими документами. Проте самі податківці заперечують можливість надання статусу неприбуткової організації кредитній спілці. 

Тож ті неприбутківці, які все таки планують надання поворотної фіндопомоги (позики) своїм членам, повинні були передбачити таку можливість в установчих документах. А ще краще отримати індивідуальну податкову консультацію податківців, щоб не втратити неприбутковий статус внаслідок змін до статуту чи надання позики, яка таким статутом не передбачена.

 

Списання боргу працівникові або засновнику

Аналогічно ризикованим є непогашення засновником (учасником) або працівником неприбуткової організації боргу перед нею. І тут вже не важливо, з якої причини це відбулося. Адже ПКУ не містить виключень ані для боргів, прощених неприбутківцями за їхнім самостійним рішенням, ані для боргів, які списуються як безнадійні.

Списання такого боргу може розцінюватись податківцями як розподіл доходу (адже при цьому організація визнає витрати), що призведе до втрати неприбуткового статусу.

 

Надання працівнику благодійної допомоги

Є неприбуткові організації, самою метою створення яких є благодійництво. Однак, воно немає поширюватися на працівників такої організації або її засновників (учасників).

Це є не лише умовою надання статусу неприбутковості, а й вимогою до самих благодійних організацій.

Зверніть увагу: метою благодійних організацій не може бути отримання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов'язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій (ч. 1 ст. 11 Закону № 5073).

Таким чином, надання благодійної допомоги членам та працівникам такої організації заборонено і призведе до втрати неприбуткового статусу.

 

Надання гуманітарної допомоги членам організації

Про це ми вже говорили тут. Податківці консультують (хоч й індивідуально), що розподіл адресної гуманітарної допомоги неприбутковою організацією, який здійснюється за цільовим призначенням між її набувачами, у тому числі якщо серед набувачів є члени такої організації, не вважається розподілом доходу між членами такої організації.

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Загальні положення

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Загальні положення »