• Посилання скопійовано

Ліквідація необоротних активів: коли ПДВ не нараховувати?

Як уникнути обов’язку нарахування ПЗ з ПДВ у разі ліквідації необоротних активів? Які документи при цьому необхідно мати та в який спосіб надати їх контролюючому органу?

Ліквідація необоротних активів: коли ПДВ не нараховувати?

Чому виникає питання?

Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ постачання товарів - це будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власника, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. При цьому відповідно до пп. "д" цього підпункту постачанням товарів також вважаються ліквідація платником податку за власним бажанням необоротних активів, які перебувають у такого платника.

Зокрема, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації (п. 189.9 ПКУ).

Водночас не є постачанням, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються:

  • у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили;
  • без згоди платника податку (зокрема, у разі викрадення необоротних активів);
  • в зв’язку зі знищенням, розібранням або перетворенням необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням (із наданням документального підтвердження такої події).

На жаль, у Кодексі переліку документів, які б підтвердили зазначені вище обставини, не визначено. Однак Мінфін своїм наказом від 03.08.2018 р. № 673 затвердив Узагальнюючу податкову консультацію. І з цього часу податківці у своїх індивідуальних консультаціях ґрунтуються на її змісті. Про це ми писали тут.  Зокрема, це прослідковується і в ІПК від 29.01.2019 р. №300/ІПК/28-10-27-01-11.

 

Як підтвердити ліквідацію без згоди платника податку?

Податківці роз’яснюють, що знищення, руйнування внаслідок дії обставин непереборної сили, інші випадки ліквідації без згоди платника податку (зокрема, при викраденні) можуть бути підтверджені наступними документами:

  • сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору), отриманий відповідно до Закону про торгово-промислові палати в Україні;
  • акт, який засвідчує факт пожежі, складений відповідно до положень Порядку №2030, що підписується комісією, до складу якої входить не менш як три особи, у тому числі представник територіального органу ДСНС України, представник адміністрації (власник) об'єкта, потерпілий;
  • дані (витяг) з відповідного реєстру про припинення права власності на основні засоби у разі їх повного знищення згідно з порядком, визначеним ст. 349 ЦКУ;
  • витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий в порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, в разі викрадення основних засобів;
  • інші документи, що відповідно до законодавства підтверджують факт знищення, зруйнування, викрадення основних виробничих або невиробничих засобів.

 

Як підтвердити розібрання або перетворення?

Для визначення підтверджувальних документів в такому випадку податківці звертаються до Методрекомендацій №561. Зокрема, відповідно до п. 41 – 43 Методрекомендацій для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.

Така комісія:

  • здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • установлює причини невідповідності критеріям активу;
  • визначає осіб, з вини яких сталося передчасне вибуття основних засобів з експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;
  • визначає можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути отримані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, установлює їх кількість і вартість;
  • складає і підписує акти на списання основних засобів.

Таким чином, у випадку ліквідації ОЗ у зв'язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням ПЗ з ПДВ не нараховуються у випадку подання контролюючому органу належним чином оформленого акта на списання основних засобів за формою, встановленою наказом №352.

При цьому підприємство може скласти такий акт за довільною формою, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа (перелік таких реквізитів наведено у п. 2 ст. 9 Закону про бухоблік).

Водночас податківці зазначають, що незалежно від форми складання документа на списання ОЗ такий документ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення основних засобів в інший спосіб, внаслідок чого основний засіб не може використовуватися за первісним призначенням.

 

Як надати такі підтверджуючі документи?

При цьому відповідні акти щодо ліквідації ОЗ платники ПДВ повинні зберігати в себе для підтвердження факту ліквідації, але подавати їх разом з декларацією з ПДВ не зобов'язані. Але податківці у всіх своїх роз'ясненнях щодо оподаткування ПДВ операції з ліквідації ОЗ на цьому наполягають. 

Хоча згідно з п. 189.9 ПКУ передбачено, що платник ПДВ може подати ці документи податківцям, але не зазначено, коли і у який спосіб.

***

Читайте також:

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»