• Посилання скопійовано

Як стати ФОПом під час війни: поради юриста

Війна триває, але і життя теж. І якщо втратили роботу, одним з шляхів вирішення фінансових проблем може стати власний бізнес. Проте зверніть увагу! Під час війни порядок та умови реєстрації ФОПів дещо змінилися

Як стати ФОПом під час війни: поради юриста

Який алгоритм дій фізичної особи, яка вирішила стати підприємцем? На що треба звернути увагу, якщо таке рішення доводиться реалізовувати під час війни? Перш за все пам’ятайте: якщо знати, що і коли робити, стати ФОПом неважко. А із потрібною інформацією ми вам зараз допоможемо!

 

Процедура реєстрації в ЄДР

Під час війни частина звичних державних сервісів не працює або працює в обмеженому режимі.

Найпростіший варіант реєстрації ФОП зараз – зробити це через «Дію». Це державний сервіс, яким можна скористатися не лише на відповідному сайті, а й за допомогою мобільного додатку. Проте для цього фізособі потрібен електронний підпис. Наразі йдеться про удосконалений підпис, який можна оформити за допомогою будь-якого банку, у якому фізособа вже має рахунок. А можна оформити такий підпис за допомогою того ж самого мобільного додатку «Дія» у App Store для iPhone и iPad та на Google play для Android. Якщо скористатись послугою в меню додатку за посиланням «Дія.Підпис». 

Для підтвердження електронного підпису за допомогою послуги «Дія.Підпис» слід при авторизації на портал Дія відсканувати код через сканер самого мобільного додатку «дія» з телефону, що розташований у верхньому правому куті мобільного додатку.

До речі, ця послуга «Дія.Підпис» надає можливість підписувати електронним підписом не лише заяву про реєстрацію ФОПом, а й інші електронні документи такої фізособи.

А далі треба отримати послугу реєстрації ФОПа в тій самій «Дії». Тут ви можете зареєструвати фізичну особу підприємцем, обрати загальну чи спрощену систему оподаткування тощо. Реєстрація відбувається в автоматичному режимі без участі державного реєстратора. Опис самої послуги, її покрокове виконання можна переглянути за посиланням

Та перед тим як авторизуватись та почати автоматичну реєстрацію ФОП слід:

  • визначитися з тим, що ви як підприємець плануєте робити. І далі, на підставі обраних видів діяльності, визначити їх коди за КВЕД, наприклад, тут. Оскільки ви маєте зазначити при реєстрації види економічної діяльності за кодами,
  • обрати систему оподаткування, на якій ви плануєте працювати. Про те, які податки платить ФОП, ще розповімо окремо. Та знати це треба ще під час реєстрації, щоб не втрачати час та не наробити зайвих помилок, які слід буде виправляти, повертаючись на крок назад.

 

Чи потрібен для реєстрації в «Дії» біометричний паспорт?

За допомогою «Дії» зручно реєструватись тим, хто має ID-карту з вказанням УНЗР. УНЗР можна знайти в ID-картці або в біометричному закордонному паспорті за допомогою «Дії». Йдеться про унікальний номер запису в реєстрі Державної міграційної служби, який одночасно вказується в ID-картці та закордонному біометричному паспорті.

Отже, навіть ті, хто має паспорт-книжечку та одночасно має закордонний біометричний паспорт, мають номер УНЗР. 

При реєстрації ФОПа за допомогою «Дії» номер та серію паспорта можна не вводити взагалі, а зазначити саме УНЗР. 

Проте на порталі «Дія» реалізована можливість реєструватись ФОПами й тим, хто має паспорт-книжечку. А зараз ті, хто не має ID-картки або закордонного біометричного паспорту, проте має паспорт-книжечку, можуть зареєструватись ФОПом на порталі «Дія» без проблем, не вказуючи жодних паспортних даних.

 

А що зі звичайним способом реєстрації?

Якщо ви не маєте можливості зареєструватись за допомогою «Дії», тоді доведеться самому завітати до управлінь Мін'юсту на місцях (ЦНАПи зараз не приймають документів на держреєстрацію). 

Зареєструвати ФОПа можна й поза місцем реєстрації фізособи (ми говоримо про прописку та всіх осіб, які вимушені були покинути свої домівки та перебувають наразі на територіях, де не ведуться активні бойові дії) та без необхідності постановки на облік як тимчасово переміщеної особи. 

Проте таке живе спілкування може бути обмеженим і мати власні правила в кожному регіоні.

Тому слід попередньо зателефонувати до управління юстиції у відповідному місті та запитати про порядок та години прийому документів для реєстрації ФОПа.  

 

Обрання системи оподаткування

Загальна система оподаткування передбачає, що ФОП платить 18% податку з доходів та 1,5% військового збору з чистого доходу. Тобто з різниці між виручкою та понесеними витратами. Докладно процедуру визначення оподаткованого доходу прописує ст. 177 ПКУ.

Головна особливість загальної системи оподаткування в тому, що вона діє автоматично. Тобто, якщо ФОП при реєстрації не зазначить, на якій системі оподаткування він бажає перебувати, з моменту реєстрації він потрапить до загальної системи оподаткування.

Альтернативний варіант – це спрощена система оподаткування. Яка передбачає, що ФОП платить з доходів єдиний податок. Його розмір залежить від обраної підприємцем групи платників єдиного податку. Втім, перебування на спрощеній системі оподаткування доступне не всім. 

Докладніше про критерії, за якими можна обрати групу платників ЄП, читайте тут

А ще на час війни законодавці створили так звану «спецгрупу». Про неї ми докладно писали тут. У цій статті ви знайдете не лише актуальні зміни, які почали діяти з 5 квітня, а попередні наші матеріали на цю тему. 

Якщо подати при реєстрації заяву про застосування спрощеної системи оподаткування, то ФОП стає "єдинником" з дати державної реєстрації. 

 

Бути чи не бути платником ПДВ? 

Як правило, одразу після реєстрації бути платником ПДВ підприємця змушують потенційні клієнти. Якщо вони є платниками ПДВ і їм дуже потрібен податковий кредит. 

І це можливо, якщо одночасно зі заявою про реєстрацію підприємця, подати й заяву про реєстрацію платником ПДВ.

Проте пам’ятайте! Якщо ви оберете бути на спрощеній системі оподаткування, це може завадити реєстрації платником ПДВ.  Адже 1 та 2 групи взагалі не можуть бути платниками ПДВ.  А 3 група – може, та лише за умов обирання ставки єдиного податку 3%. 

А ось у разі прийняття рішення про обрання загальної системи оподаткування таких проблем немає. 

 

Взяття на облік в органах ДПС

На сьогодні тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, для контролюючих органів припиняється перебіг строків, встановлених для взяття на облік у контролюючих органах фізичних осіб – підприємців за податковою адресою (п. 69.19 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). Причому йдеться також й про передачу даних про взяття на облік таких платників податків від контролюючих органах до ЄДР.

Що це означає для ФОПа? Те, що він може зареєструватися (тобто, щоб отримати статус підприємця, подання заяви про реєстрацію достатньо). А от на облік до ДПС як платник податків потрапити не одразу. І не тому, що податківці затягують цей процес. Просто тому, що триває війна, і зараз ситуація у регіонах доволі різна. 

Проте, як правило, органи ДПС беруть на облік ФОПів досить швидко, хоча й зі запізненням. Тож, якщо реєстрація відбувається за місцезнаходженням у тих регіонах, де немає активних бойових дій, взяття на облік відбувається протягом доби з моменту надходження повідомлення від держреєстратора про реєстрацію ФОПа. В інших регіонах взяття на облік може відбуватися від одного до кількох днів. 

 

Щодо відкриття рахунків у банках

Відкрити рахунок в банку - не проблема (якщо у вашому регіоні банки зараз працюють).

Під час війни це зробити теж можна. Як банки перевіряють нових клієнтів зараз, ми повідомляли тут.

Проте пам’ятайте! Підприємець має відкрити саме підприємницький рахунок. І лише його використовувати для своїх підприємницьких операцій, як для отримання доходів, так і для понесення витрат, пов’язаних із підприємницькою діяльністю. 

А ще такий рахунок має бути взятий на облік в ДПС, але це вже має зробити не підприємець, а банк. Відповідно до п. 69.17 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ рахунок вважається взятим на облік навіть у тому разі, коли повідомлення про взяття на облік рахунку не отримано банком (за мовчазною згодою). 

 

Пакет документів за наслідками реєстрації

Наприкінці статті підсумуємо, які документи повинен мати ФОП після реєстрації: 

  • витяг з ЄДР. У разі, якщо ви реєструєтесь за допомогою держреєстратора, відповідний витяг ви отримаєте в нього. Якщо ви реєструєтесь за допомогою «Дії», то такий документ буде на порталі одразу (в додатку) після реєстрації;
  • витяг з реєстру платників єдиного податку. Про це тут або тут;
  • договір з банком про відкриття підприємницького рахунку.

А от отримувати витяг з реєстру платників ПДВ не обов’язково. Про це ми писали тут

Звісно, це лише елементарний перелік реєстраційних документів. І може знадобитися набагато більше – і ліцензії, і РРО, і наймані працівники. Але про все це в одній статті розповісти досить важко. Тому читайте наші аналітичні матеріали та новини, користуйтеся пошуком за тегами наприкінці статті та спілкуйтеся з нами та вашими колегами! 

Перелік органів, які можуть здійснювати реєстрацію ЮО та ФОП в умовах воєнного часу – оновлено від 25.04.2022 р. Його можна переглянути тут.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»