• Посилання скопійовано

Оформлення ТТН з 1 жовтня: на що звернути увагу?

Зміни, внесені Законом №1534 до Закону про автомобільний транспорт, стосуються такого важливого документа для перевезення вантажів як товарно-транспортна накладна (ТТН). Що саме змінилося?

Оформлення ТТН з 1 жовтня: на що звернути увагу?

Завдяки Закону №1534 форма ТТН має отримати нові відомості. Зокрема, щодо опису транспортного засобу, де має бути вказано, крім марки, моделі, типу, реєстраційного номера автомобіля, причепа/напівпричепа, також його параметри зі зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто (ч. 2 ст. 48 Закону про автомобільний транспорт). Про всі зміни, які впроваджені Законом №1534, ми зазначали тут.  

Але до форми самої ТТН,  наведеної у дод. 7 до Правил №363, зміни ще не внесені. Натомість вимога зазначати нові відомості у ТТН діє вже з 1 жовтня 2021 р.!

І ще один важливий момент – відомості про параметри автомобіля та його вага, у т.ч. з вантажем, та маси брутто, визнані обов’язковими реквізитами, які при оформленні ТТН має зазначити саме вантажовідправник.

 

Реквізити ТТН – Правила №363

Насправді додати у форму ТТН нові реквізити можуть і самі суб’єкти господарювання, не чекаючи держави

Відповідно до п. 11.1 Правил №363 товарно-транспортну накладну госпсуб’єкт може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про: 

  • назву документа, 
  • дату і місце його складання, 
  • найменування (прізвище, ім’я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, 
  • найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, 
  • автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), 
  • пункти навантаження та розвантаження зі зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Але якщо сторони користуються електронними ТТН, то про наявність в її формі реквізитів, які дозволять в ній зазначити інформацію, яку вимагає Закон №1534, доведеться подбати компанії, яка надає послуги з електронного документообігу.

Що ж стосується того, хто має складати ТТН, то і за чинною редакцією Правил товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках (п. 11.3 Правил №363). Тож все ніби як і було раніше. Проте насправді ні. Адже кріплення вантажу, його розміщення та інші необхідні дії при завантаженні, розвантаженні контролює та виконує фактично перевізник (водій автомобіля). Відповідно все, що стосується параметрів автомобіля, у т.ч. разом з вантажем, може бути встановлено  лише під час завантаження. Не кажучи про те, що можливість перевантаження окремих видів вантажу визначається сторонами у договорі (без дозволу перевізника сам замовник (вантажовідправник) зробити це не може).

Отже, фактично всі нюанси завантаження автомобіля для перевезення, параметри автомобіля визначаються за домовленостями та залежать від виду/типу вантажу та його пакування. До того ж Правила №363 допускають виконувати такі дії й без участі замовника (вантажовідправника) (згідно з пп. 8.7-8.8 цих Правил). Отже, такі обов’язкові реквізити як параметри автомобіля зі зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто, відомі не кожному вантажовідправнику, принаймні, на момент складання ТТН до перевезення, що ускладнює виконання вимог ч. 2 ст. 48 Закону про автомобільний транспорт

 

Шляхи розв'язання проблеми – зміни до Закону №2344?

На це вже звернула увагу Європейська Бізнес Асоціація, яка звернулася до прем’єр-міністра та голови профільного Комітету ВРУ з проханням переглянути цю вимогу та скасувати обов’язкове зазначення згаданих параметрів транспортного засобу. 

Це нововведення викликає у бізнесу чимало запитань та уточнень, а також суттєво обтяжить компанії фінансово. 

Адже якщо вантажовідправники, які користуються послугами сторонніх перевізників, здебільшого не мають інформації щодо параметрів їх транспортного засобу, то вони не можуть перевірити такі дані та гарантувати їх коректність при внесенні до ТТН

У зв’язку з цим, у компаній-членів Асоціації виникає питання: яка похибка у занесених до ТТН значеннях параметрів транспортного засобу є допустимою?

Та навіть якщо відхилення та помилки не заважатимуть здійснити саме перевезення, вони можуть «наздогнати» сторони договору пізніше. Адже податківці приділяють доволі багато уваги належному оформленню ТТН, як доказу реальності госпоперації.

Звісно, можна спрогнозувати, що ті, хто використовує ТТН на перевезення після 1 жовтня 2021 р., могли би внести зміни до ТТН. Але далеко не у всіх випадках це можливо:

  • багато хто використовує затверджені форми, створені за допомогою програмного забезпечення;
  • внесення змін потребує часу та значних затрат, що практично ніколи не вписуються у строки доставки те перевезення вантажів за договорами купівлі/продаж, поставки, а в окремих випадках – взагалі неможливі через придбання товару/вантажу для виробничих цілей. Внесення змін до графіків поставок також потребують певного переговорного процесу, що може вплинути на всі сторони цього складного процесу – від продавця до покупця (виробника) та ускладнити його, не кажучи про можливі ризики та значні фінансові збитки;
  • на етапі оформлення ТТН, враховуючи особливості та характеристики вантажу, змінити порядок заповнення, процес обміну такою інформацією та внести необхідну інформацію щодо параметрів автомобіля. До речі, тут варто врахувати й зміни щодо самого вантажу, його обсягу, ваги та інших параметрів.

Отже, якщо такі зміни і є дуже важливими та повинні застосовуватися саме так, як визначає Закон №1534, потрібен перехідний період для підготовки!  Чи дослухається до цих протестів та закликів держава, покаже час. 

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Первинні документи, типові форми»