• Посилання скопійовано

Microsoft Dynamics NAV – облік у роздрібній торгівлі

LS NAV – це модуль програмного продукту Microsoft Dynamics NAV, який дозволяє ефективно керувати роздрібним бізнесом будь-якого масштабу

Microsoft Dynamics NAV – облік у роздрібній торгівлі

Для підприємств, що спеціалізуються на роздрібній торгівлі товарами і послугами, ведення бухгалтерського, податкового й управлінського обліку тісно переплітається. Їм одночасно потрібно контролювати і товарні залишки, і їх рух (реалізацію, терміни придатності, псування і розкрадання), ціноутворення та податкове навантаження. Усе це дозволяє робити Microsoft Dynamics NAV у своєму модулі, створеному спеціально для роздрібної торгівлі — LS NAV.

З чого починається облік (і, власне, роздрібна торгівля)? Звичайно, з довідника товарів/послуг! Саме у ньому зазначаються номенклатура, одиниця вимірювання і ціна, які потім фігуруватимуть у цінниках, прайс-листах і прейскурантах. У LS NAV до цього довідника можна зайти багатьма шляхами (зокрема, і з первинних документів), але початкові його налаштування встановлюються у бек-офісі LS NAV - довідник Роздрібні Товари.

Окрім уже названих, картка товару містить такий реквізит, як штрихкод. Він може бути присвоєний товару відповідно до його індивідуальних характеристик (кольору, розміру тощо).

У картці зазначаються і так звані значення атрибуту товару/послуги (наприклад, матеріал, з якого він виготовлений, або колір). 

Також товари/послуги можуть бути згруповані за варіантами таких характеристик (наприклад, за кольором) або за розділами, категоріями, групами самих товарів/послуг (наприклад, розділ «Непродовольчі товари», категорія «Одяг», група «Жіночий одяг»).

Такі показники аналітичного обліку потрібні не лише для швидкого пошуку необхідної картки товарів/послуг, а й для здійснення групових дій із такими картками, наприклад встановлення розміру знижки або однакової ціни на однорідні товари/послуги, проведення інвентаризації певної частини товарів.

У картці зазначається і статистика руху товарів: їх наявність на складі і та кількість товарів, яка вже продана, але реалізація яких ще не відображена у бухгалтерському обліку (за первинними документами на продаж яких ще не сформовано проведення) — у кількісному і грошовому виразі.

Закупівлі товарів та їх оприбуткування, облік реалізації відбуваються в загальному порядку — ми про це писали раніше у статті «Microsoft Dynamics NAV – бухгалтерський облік і не тільки». Тому тут докладніше розглянемо те, як у LS NAV реалізовано ціноутворення, проведення інвентаризації, контроль за якістю та рухом товарів.

 

 

Ціноутворення і знижки

Ціноутворенню присвячено окремий розділ картки товару. Як ми вже говорили, ціни в LS NAV можуть установлюватися як за кожним видом товарів/послуг окремо, так і для їх груп, категорій і розділів. Але в цьому розділі, крім цього, може встановлюватися пріоритет цін. Наприклад, для всіх підрозділів (магазинів, кафе тощо) може встановлюватися однакова ціна, але для деяких із них — особлива.

Встановлюючи ціну, користувач відразу ж може побачити розмір націнки (яка розраховується автоматично виходячи з первісної вартості товару або собівартості послуги), а також прибуток, який планується отримати при такому рівні цін (уже за мінусом непрямих податків). При цьому можливою є і зворотна функція — задавши розмір націнки або бажаний прибуток, можна встановити ціну на товар/послугу — програма автоматично її розрахує.

LS NAV дозволяє гнучко налаштовувати різноманітні рекламні акції, розпродажі, тимчасові або постійні спеціальні пропозиції, які дозволяють покупцям заощадити, а продавцеві — збільшити швидкість і кількість продажів. Цьому присвячено розділ «Операції», в якому на кожну таку акцію або спеціальну пропозицію заводиться окрема картка. У ній зазначається інформація про розмір знижки, час дії акції/пропозиції (аж до зазначення конкретних днів тижня, місяця і години дня), товари/послуги, на які така знижка поширюється.

За допомогою цього інструмента встановлюються різні акції: «Купи дві одиниці товарів, отримай третю в подарунок», «Купи товар (або у певній комбінації) на певну суму, і отримай знижку» тощо. Отже, менеджер, який відповідає на підприємстві за ціноутворення, може встановлювати акції і спеціальні пропозиції як загалом по підприємству, так в окремих підрозділах (наприклад, конкретних магазинах/ресторанах).

Крім того, за допомогою цього інструмента ведеться облік покупців — учасників так званої програми лояльності, керування їх списком і бонусами (знижками), які їм надаються.

Облік продажів

LS NAV дозволяє менеджерам керувати продажами товарів/послуг і в кожному окремому підрозділі.

Окрім цього, створено й окремий інтерфейс безпосередньо для продавців (POS), який дозволяє здійснювати продажі не лише зі стаціонарного комп’ютера, а й з планшета чи навіть смартфону. Він надзвичайно простий: за допомогою зчитування сканером штрихкоду товару або набору його найменування вручну в програмне забезпечення вводиться його кількість і ціна з урахуванням знижки або інших бонусів, на які має право покупець, спосіб розрахунку, отримана сума і решта (за наявності), після чого відображається реалізація товару/послуги.
Проте на цей момент така реалізація ще не проведена у бухгалтерському обліку. Момент проведення (створення бухгалтерських проведень) встановлюється в налаштуваннях. Як правило, це кінець робочого дня, але за бажання бухгалтер може встановити будь-яку зручну для нього дату (момент).

Після створення проведень можна сформувати звіт про продажі — програма автоматично розрахує весь обсяг продажів за заданий період у розрізі видів або груп товарів, із зазначенням наданих щодо них знижок, форм розрахунків (готівкою, карткою тощо).

Контроль за якістю товарів

Одне із завдань менеджера, що керує продажами, — це контроль за якістю товарів. Зокрема, такий контроль передбачає облік термінів придатності або можливої реалізації товарів. А LS NAV дозволяє здійснювати такий контроль автоматично. Якщо при оприбуткуванні товарів в їхніх картках зазначається термін придатності/можливої реалізації, система дозволяє щодня формувати звіт за станом товарів у розрізі підрозділів.

Повернення товарів

Рішення про повернення товару постачальникам (наприклад, в якого закінчується термін реалізації) приймає менеджер, що веде такий товар або підрозділ. Для повернення товарів постачальникам менеджер створює документ, який називається Накладна на повернення. Він містить звичайні реквізити поворотної накладної, а також відсилання на рахунок (замовлення), за яким здійснювалося придбання такого товару.

Після збереження такого документа його бачать у підрозділі (або у всіх підрозділах), в якому є цей товар.

Інвентаризація товарів

Для інвентаризації товарів треба знати їх залишок за даними бухгалтерського обліку і провести їх перерахунок на складі та за місцем продажу. LS NAV дозволяє провести таку інвентаризацію двома способами:

  • в електронній формі, коли дані про наявний товар за допомогою сканування штрихкоду автоматично вносяться до інвентаризаційної відомості, яку можна створити, задавши команду Розрахувати Запаси;
  • у паперовій формі, коли така інвентаризаційна відомість роздруковується (команда Інвентаризаційний список (відомість)), і дані про наявність товарів вносяться до неї інвентаризаційною комісією вручну, а потім залишки коригуються в системі. 

Якщо інвентаризацію треба провести загалом по підприємству, а в ньому чимало підрозділів, вона проводиться щодо кожного з таких підрозділів окремо, а відтак внесені дані LS NAV консолідує в єдину інвентаризаційну відомість.

Якщо виявлені результати (недостачі або надлишки товарів) перевірені бухгалтерією і йдеться справді про помилки, які слід виправити, командою Опублікувати за такими результатами формуються відповідні бухгалтерські проведення: недостачі списуються на витрати, а надлишки — в доходи підприємства. Якщо йдеться про пересортицю серед однорідних товарів, що мають однакову вартість, то, щоб не створювати зайвих витрат і доходів, відкоригувати кількість таких товарів можна вручну.

Списання товарів

Часом бувають і інші випадки, коли треба списати товар. Така операція в LS NAV робиться у спеціальному документі. У ньому зазначаються не лише найменування і кількість списаного товару, а й причини такого списання (вкрадено, зіпсовано покупцями тощо). 

Отже, модуль LS NAV системи Microsoft Dynamics NAV дозволяє не тільки вести бухгалтерський облік руху товарів, а й гнучко встановлювати ціни на товари/послуги, планувати поповнення залишків товарів, контролювати їх стан (якість) і, в разі потреби, проводити їх інвентаризацію. Він зручний як для тих, хто звик проводити реалізацію через стаціонарний касовий апарат і комп’ютер, так і для тих, хто використовує портативні РРО і планшети (смартфони) для реалізації товарів/послуг. Ба більше, він дозволяє керувати продажами на вашому підприємстві і його підрозділах з будь-якої точки земної кулі через Інтернет. Як організувати торгівлю, вирішуєте ви, а Microsoft Dynamics NAV допоможе зробити це зручно й ефективно. 

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242571
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551