• Посилання скопійовано

Облікова політика - практика складання: «7 хвилин» з Іриною Губіною

Ви ще досі вважаєте, що облікова політика лише формалізм? Але такий підхід прямий шлях до переплати податку на прибуток. Як його уникнути? Сьогодні поговоримо про це



Почнемо з того, що таке облікова політика. Її визначення дає наш базовий бухгалтерський закон — Закон про бухгалтерський облік. Згідно зі ст.1 Закону про бухгалтерський облік, облікова політика - це сукупність принципів, методів і процедур, що використовуються підприємством для ведення бухгалтерського обліку, складання та подання фінансової звітності.

Дуже часто на підприємств складання облікової політики як такої сприймається як просто перепис норм, які є в бухгалтерських стандартах. Адже наступний документ, який дає нам Мінфін, являє собою певні настанови щодо того, що має містити документ про облікову політику. Отже, розкриває більше сутність того, що таке є вибір підприємства стосовно і наказу про облікову політику, і саму облікову політику. Тобто наказ, який формує вже обраний нами результат вибору принципів, методів і процедур. В даному випадку ми говоримо про про Методрекомендації №635, які є рекомендаціями щодо складання облікової політики підприємства. 

Головний акцент зробимо на моменті, який розкриває саме сутність того, що має містити облікова політика. Поговоримо про п. 1.3 Методрекомендації №635, який розповідає, що має бути у розпорядчому документі підприємства про облікову політику. Також згадуються принципи, методи і процедури, які використовує підприємство. Але головним є той факт, що підприємство має зазначати ці моменти, які пов’язані з бухгалтерським обліком, які за нормативно правовими актами Мінфіну передбачають більше ніж один варіант застосування. Окрім цього, в документі, наказі про облікову політику, отже в обліковій політиці підприємства, ми маємо зазначати також попередні оцінки, які використовує підприємство. Для чого? Для розподілу витрат між відповідними звітними періодами. І ось тут криється дуже значний момент, на якому лектор хоче закцентувати вашу увагу. Тому що саме завдяки обліковій політиці, завдяки оцінкам наших з вами, зокрема витрат, ми формуємо за періодами показники податкової звітності, яка своєю чергою також формується на бухгалтерських показниках.

Отже, щоб контролювати наш бухгалтерський прибуток або збиток, щоб тримати під контролем податкові показники, ми маємо з вами скласти адекватну облікову політику. І ще раз увага, будь ласка, на слайд, де зазначено, що одноваріантні методи оцінки облікових процедур не варто включати до документу про облікову політику. Адже просто формальний перепис норм стандартів бухгалтерського обліку, це не є облікова політика. Облікова політика - це свідомий вибір між тією сукупністю можливостей, які надають нам стандарти.

Наведемо яскравий приклад. У багатьох підприємств є, дійсно, основні засоби. І коли йдеться про облікову політику стосвно ОЗ, то ми можемо казати, що обираємо як варіант цієї облікової політики «амортизаційну політику». Що це таке? Амортизаційна політика — це є фактично відповідь на запитання, яка сума витрат буде витрачена на амортизацію. І для того, щоб розрахувати амортизацію, ми використовуємо декілька важливих показників:

  • амортизаційна вартість (або вартість яка амортизується);
  • сума амортизації;
  • ліквідаційна вартість.

Будь ласка, подивіться на слайд, тут є кілька цитат з ПБО7, який дає саме ці визначення, для того щоб зорієнтуватися, згадати про що у даному випадку йдеться.

Тобто ліквідаційна вартість, це є той залишок, який ми не амортизуємо. Вартість, яка амортизується (або амортизаційна вартість) — це є та вартість, щодо якої ми застосовуємо правила амортизації, тобто щодо якої ми робимо розподіл витрат за періодами, як цього вимагають від нас принципи і методи облікової політики. А сама амортизація, зрозуміло, то є систематичний розподіл вартості.

Отже, коли ми кажемо, що в нас, наприклад, об’єкт коштує 100 тис. грн, то варто, щоб зрозуміти, яким чином об’єкт основних засобів буде переносити свою вартість за певними періодами, визначитись саме з цими показниками:

  • з оціночною ліквідаційною вартістю, якою ми маємо оцінити і сказати вже зараз скільки він буде коштувати після того, коли закінчиться період (термін) його корисної експлуатації;
  • яка буде у нас амортизаційна вартість, виходячи з цієї вартості ліквідаційної.

Тут ще хочемо нагадати, що ми маємо з вами вибрати строк амортизації і безпосередньо метод. Звісно, постає питання, яким чином все це впливає на податкові показники?

Отже, наступний момент, який розглянемо -  життєвий цикл об’єкта на підприємстві. І цей життєвий цикл полягає в наступному. Наша вартість, первісна вартість, в даному випадку становить 100 тис. грн. Ми з вами визначаємо, що наприкінці терміну служби цього об’єкта він буде коштувати, наприклад, 20 тис. грн. І 20 тис. грн ми визначаємо як ліквідаційну вартість. Це є бухгалтерська оцінка. І те, що залишається у нас (вартість 80 тис. грн), це в даному випадку амортизована вартість. Тобто саме 80 тис. грн буде у нас розподілятися між періодами.

Це ми взяли дуже простий приклад для наших цифр і будемо вважати, що вибираємо термін експлуатації 10 років і прямолінійний метод амортизації. Отже, застосувавши до вартості 80 тис. грн термін корисної експлуатації 10 років, на кожен рік буде приходитися 8 тис. грн. Це є сума амортизації. Що ми зробили? Ми зробили розподіл вартості. І для цього розподілу вартості щодо амортизації ми застосували бухгалтерські оцінки.

Це був перший варіант, який дає можливість визначитися з обліковою політикою, використовуючи всі вищезазначені показники.

Другий варіант, на якому хочемо зосередитися, щоб показати податкові ризики: об’єкт коштує 100 тис. грн, будемо експлуатувати його 10 років, але за умови, що ліквідаційна вартість дорівнює 0. В цьому випадку ми бачимо, що розрахунок амортизації дає показник 10 тис. грн. Звісно, у цьому випадку сума витрат, які розподілені на певний, податковий в тому числі, період виявляються більшими. Тому, коли до вас можуть прийти податківці і передивитися розрахунки, які пов’язані із амортизаційною або обліковою політикою стосовно ОЗ? Наприклад, ви вибираєте для себе варіант відсутності ліквідаційної вартості. Не застосувавши цю оцінку, ви розподілили витрати за періодами таким чином, що сума конкретної амортизації в конкретному періоді виявляється максимально великою. Що можуть сказати податківці? Вони можуть сказати, що вона є завищеною. Тобто як варіант, коли ми беремо якусь значущу ліквідаційну вартість, ми трошечки занижуємо (зменшуємо) суму амортизації. Тому цей приклад є яскравою ілюстрацією того факту, що саме завдяки обліковій політиці, завдяки обліковим оцінкам, які в даному випадку змінюються, це є ліквідаційна вартість, 20 і 0. Ми маємо зовсім інший розподіл витрат. Отже, податківці можуть щодо кожного конкретного моменту поставити питання: «Чому ви вибрали саме таку облікову оцінку?». І ця облікова оцінка має бути оформлена обліковою політикою.

 

Висновки

1. Облікова політика – це декларація правил та принципів ведення бухгалтерського обліку конкретного підприємства.

2. Облікова політика підприємства не може суперечити діючим ПБО і не має бути переписом всіх стандартів.

3. За відсутності конкретних норм ПБО лише завдяки обліковій політиці підприємство обґрунтовує фінансовий результат та суму податку на прибуток.

4. Податківці не мають повноважень критикувати або оцінювати правильність обраної вами облікової політики. Отже, якщо у нашому випадку ми фіксуємо певні бухгалтерські оцінки, маємо 100% захист щодо того, що ми зробили правильну облікову політику і можемо нею користуватися, в тому числі і для податкових розрахунків. 

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242571
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551