• Посилання скопійовано

Кому довірити електронні послуги: «7 хвилин» з Тимуром Алієвим

7 листопада набрав чинності новий Закон про електронні довірчі послуги. Що це означає? Кого стосується? Що тепер робити бухгалтерам? З’ясуємо це



Розділом 4 Закону про електронні довірчі послуги (далі - Закон) визначено склад таких послуг. При цьому кожна послуга може надаватися як окремо, так і разом з іншими послугами.

Водночас у ст. 17 Закону йдеться про використання електронних довірчих послуг. І тут окремо виділені так званні кваліфіковані електронні довірчі послуги, та випадки, за яких мають застосовуватись саме кваліфіковані послуги.

Так, якщо користувач послуги хоче отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу, то він має звернутися саме до кваліфікованого надавача таких послуг. А останні, своєю чергою, містяться у довірчому переліку, який розміщено на сайті центрального засвідчувального органу, Міністерства юстиції України.

Звертаємо увагу, що за перехідними положеннями Закону, усі електронно-цифрові підписи та відповідні сертифікати відкритих ключів, що були відкриті до таких електронно-цифрових підписів, за старим законом про ЕЦП, на момент набрання чинності Закону про електронні довірчі послуги (07.11.2018 р.) вважаються чинними та прирівнюються до кваліфікованих електронних підписів та кваліфікованих сертифікатів електронних підписів. Але і тут існує обмеження. Вони можуть вважатися кваліфікованими електронними підписами та електронними сертифікатами на строк не більше ніж два роки після набрання чинності новим законом. Отже, якщо у вас до 07.11.2018 р. були якісь старі ЕЦП і вони продовжують діяти, то ви так само можете продовжувати їх використовувати як кваліфіковані електронні підписи.

Звісно, найрозповсюдженішими серед електронних довірчих послуг є послуги, пов’язані з наданням електронного підпису чи електронної печатки. Якщо вам необхідний кваліфікований електронних підпис чи кваліфікована електронна печатка, то звертаємо вашу увагу на слайд.

Отже, користувачу електронної довірчої послуги може бути наданих засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки. Проте закон не зобов’язує надавати сам носій. Якщо користувач потребує електронний підпис чи печатку, він може з власним носієм звернутися до надавача таких послуг, а надавач послуг надасть лише відповідне програмне забезпечення та запише його на носій. І у будь-якому разі надавач електронної-довірчої послуги буде давати технічну підтримку та супроводження засобу електронного підпису або електронної печатки.

Ще однією електронно-довірчою послугою є так зване формування, перевірка та підтвердження чинності кваліфікованого сертифікату електронного підпису чи печатки. Звертаємо увагу ще на один слайд.

На цьому слайді прописані складові отримання відповідного кваліфікованого сертифікату. Адже без такого сертифікату ні електронний підпис, ні електронна печатка існувати не можуть.

Ще одна послуга, пов’язана з автентифікацією веб-сайту. І якщо ми звернемось до наступного слайду, то там наведено структуру послуги формування перевірки та підтвердження чинності кваліфікованого сертифіката автентифікації веб-сайту.

Взагалі такий кваліфікований сертифікат необхідний як для власника веб-сайта (він створює певну інформацію, підтверджує інформацію щодо нього), так і для користувача ваб-сайта (адже він бачить, що у власника веб-сайта є відповідний сертифікат і позначка на сайті, нажавши на яку він може отримати дані про відповідний сертифікат. Звісно, він більше довіряє даному веб-сайту).

Такий сертифікат фактично потрібний майже кожному веб-сайту, але здебільшого, звісно, він буде цікавий для інтернет-торгівлі, тобто для тих, хто продає товари або надає послуги у сфері електронної комерції, та отримує відповідні дані від власних покупців або замовників послуг. Приміром, це можуть бути дані якихось платіжних карток або якісь персональні дані.

Отже, електронний підпис, електронна печатка та автентифікація веб-сайту базуються на відповідних сертифікатах. Якщо це кваліфікований електронний підпис, то він базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Якщо ми звернемось до частини 2 ст. 22 Закону про електронні довірчі послуги, то щоб фізособа отримала кваліфікований сертифікат відкритого ключа, вона повинна звернутися до відповідного надавача електронних довірчих послуг особисто, з документом, який засвідчує її особу (паспортом). І виходить, що отримати кваліфікований сертифікат відкритого ключа неможливо за довіреністю. Проте частина 3 ст. 22 Закону про електронні довірчі послуги дозволяє ідентифікувати фізичну особу за попередньо виданим йому сертифікатом відкритого ключа, який ще не закінчився, і у разі якщо дані, які містяться у сертифікаті, не змінилися.

Отже, якщо у вас є чинні сертифікати відкритого ключа і вони ще не закінчились, то подайте відповідному надавачу електронних довірчих послуг інформацію про те, що вам необхідний новий сертифікат. Інакше вам доведеться особисто звертатися до такого надавача.

Ще однією послугою є формування, перевірка та підтвердження кваліфікованої електронної позначки часу. Електронна позначка часу - це така свого роду мітка, яка вказує, коли на документ було накладено електронний підпис або електронну печатку. Це особливо важливо у випадках, коли між сторонами існує суперечка щодо чинності певного електронного документу. Або якщо сторони договору знаходяться в різних часових поясах і електронна позначка часу визначає єдиний час для сторін договору.

Ще однією електронною-довірчою послугою є так звана реєстрована електронна доставка. Згідно з Законом, це послуга, яка дає змогу передавати електронні дані між третіми сторонами за допомогою електронних засобів, засвідчувати обробку переданих електронних даних, у тому числі підтверджувати відправлення та отримання електронних даних, та захистити відправлені електронні дані від втрати, крадіжки, пошкодження або несанкціонованих змін. У цьому випадку має бути відправник якогось електронного документу, на який накладається електронний підпис чи печатка, та отримувач цього документу. Чітко має бути визначений відправник та отримувач. І чітко має визначатися, коли саме був відправлений документ, та коли саме він був доставлений.

Ще однією електронною-довірчою послугою є зберігання раніше створених електронних підписів, печаток та сертифікатів. Так, до кваліфікованої електронної послуги належить зберігання кваліфікованих електронних підписів, печаток та відповідних сертифікатів, відноситься послуга їх архівного зберігання. Тобто маються на увазі ті сертифікати, печатки або підписи, що були створені раніше, та мають зберігатися відповідно до законодавства, яке регламентує строки зберігання документів.

Нагадуємо, що конкретні строки зберігання документів наведено у переліку Мін'юсту №578/5. І саме останній, дев’ятий розділ переліку, присвячено організації електронного документообігу. Також в цьому розділі йдеться про строки зберігання електронних підписів та сертифікатів до них. Отже, маємо справу з так званим електронним архівом на аутсорсінгу.

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»