• Посилання скопійовано

Книги ФОП скасовано! Нові ризики та штрафи: «7 хвилин» з Інною Журавською

Поговоримо про зміни, які стосуються Книги обліку доходів приватних підприємців



Новина про те, що Книгу обліку доходів ФОП скасовано, з’явилася майже місяць назад, після того як 14 липня Верховна Рада внесла зміни до Податкового кодексу.

Реакція на цю новину була неоднозначною. Хтось вважав, що це спрощує роботу підприємців і це добра новина. А хтось вважав що скасування книги лише створить нові проблеми підприємцям під час податкових перевірок, адже вести облік доходів, як об’єкта оподаткування, підприємець повинен відповідно до п. 44.1 ПКУ.

Тож давайте з’ясуємо, чи може ФОП відмовлятися від книги обліку доходів? Адже Закон №786 нарешті офіційно опубліковано 7 серпня і ми можемо тепер предметно говорити про те, що ж саме змінено цим законом.

Насамперед зауважимо, що зміни, які стосуються книги обліку доходів ФОП, наберуть чинності лише з 1 січня 2021 року. Тобто до кінця цього року підприємці ведуть книгу за старими правилами. А що з 1 січня? Розглянемо зміни окремо для різних категорій приватних підприємців.

Для ФОП першої, другої та третьої груп платників єдиного податку, які не є платниками ПДВ, з наступного року передбачено ведення обліку отриманих доходів у довільній формі шляхом їх помісячного відображення. Що це означає?

  1. підприємець все ж має вести облік доходів, але форму ведення такого обліку він обирає сам - паперова, електронна або обидві форми одночасно. Тобто ФОПу надається право обирати зручний для нього спосіб ведення обліку;
  2. для паперової форми можна буде взяти або вже ту яка використовується зараз, тобто книгу обліку доходів ФОП, або розробити свою. Наприклад, підприємці, які здійснюють посередницьку діяльність, зможуть передбачати спеціальні графи чи рядки для окремого відображення суми транзитних коштів та суми свого посередницького доходу. Електронну форму обліку можна вести також за допомогою електронних таблиць в Excel чи інших програмах;
  3. реєструвати ці форми обліку у ДПІ не потрібно. Також не потрібно буде повідомляти податковий орган про те, в якій формі ФОП веде облік і чи веде взагалі;
  4. з 1 січня ФОП відображає доходи один раз на місяць, а не щоденно. Але це не означає, що не можна буде вести щоденний або щотижневий облік доходів. Чому ні, якщо це зручно для підприємця?! Важливо, щоб були відображенні саме підсумкові показники за місяць.

Для ФОПів третьої групи платників єдиного податку, які є платниками ПДВ, з наступного року також передбачено ведення обліку доходів та витрат у довільній формі і шляхом помісячного відображення доходів та витрат. Такі підприємці також самостійно обиратимуть форму ведення обліку (паперова, електронна або обидві). Повідомляти про форми обліку податкові органи з 1 січня наступного року не потрібно і реєструвати їх у ДПІ також не потрібно.

Отже, для приватних підприємців, платників єдиного податку з 1 січня наступного року ведення обліку доходів залишається обов’язковим. А для платників ЄП третьої групи, які сплачують ПДВ, обов’язковим залишається ведення обліку доходів і витрат. Інша справа, що всі платники єдиного податку - приватні підприємці зможуть самостійно обрати форму такого обліку, паперову або електронну. І не важливо, як називатиметься ця форма: журнал доходів, книга обліку чи щось подібне.

А як бути зі старими книгами? Їх потрібно зберігати протягом трьох років, щоб не отримати податковий штраф за незбереження документів, пов’язаних з обчисленням єдиного податку. Також не забувайте, що до кінця цього року платники єдиного податку складають податкову декларацію ще на підставі даних зареєстрованої книги.

 

Докладніше про штрафи та ризики у зв’язку зі змінами в обліку доходів та витрат приватних підприємців дізнайтеся на безкоштовній онлайн конференції «Серпневий бухгалтерський мікс», яка відбудеться вже 18 серпня.

 

Які зміни з 1 січня наступного року чекають на приватних підприємців, які обрати загальну систему оподаткування? Як і зараз вони будуть зобов’язані вести облік доходів та витрат, а також мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Але їм буде надано право вести такий облік у паперовому або електронному вигляді, або поєднувати їх.

Та, на жаль, на відміну від платників єдиного податку, їм не буде надано можливості самостійно обирати форму ведення обліку. Потрібно буде застосовувати лише типову форму обліку доходів і витрат, яку має розробити Мінфін і дотримуватися порядку ведення, який також має визначити Мінфін.

Ймовірно, така типова форма буде такою ж як і та, яку зараз застосовують підприємці відповідно до наказу Мінфіну №481. Хоча формально Мінфін все ж має затвердити її саме як «Типову» до кінця цього року.

Реєструвати паперовий варіант форми обліку у податковій з 1 січня наступного року вже не потрібно.

***

Читайте також:

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»