• Посилання скопійовано

Основний засіб замортизовано – дії бухгалтера: «7 хвилин» з Ольгою Значковою

Чи є порушенням використання замортизованих ОЗ? Як часто треба переглядати строк експлуатації ОЗ? Як відновити вартість замортизованих ОЗ?



Основні засоби з основною вартістю - чи може таке бути?

Ми маємо нульові основні засоби, повністю замортизовані, які продовжують використовуватися. В чому тут проблема, що порушено? Порушено МСБО 16 «Основні засоби», який говорить нам що «строк корисної експлуатації – період, протягом якого очікується, що актив буде придатний для використання суб’єктом господарювання». Тобто ми встановили менший строк ніж насправді.

Ви скажете: а як можна встановити за 5-7 років точний строк?. Це, справді, складно, але МСБО 16 говорить що є механізми постійного перегляду строку, тобто на кінець кожного фінансового року ми можемо встановити новий термін. Як це робити? Подивимось на прикладі.

 

Приклад 1. Перегляд строку експлуатації

Компанія оцінювала строк використання автомобілів як такий, що дорівнює 10-ти рокам. Починаючи з січня 2020 року, компанія встановлює новий строк – 7 років.

Компанія має автомобіль, який вже працював 3 роки. Його первісна вартість – 500 000 грн.

  • Накопичений знос: 500000 / 10 * 3 = 150000 грн.
  • Залишкова вартість: 500000 – 150000 = 350000 грн.
  • Новий залишковий строк використання: 7-3=4 роки.
  • Нова річна сума амортизації: 350000 / 4 = 87500 грн.

Робимо перспективний перехід. Визначаємо залишкову вартість на момент переходу (це 350 тис. грн) і залишковий строк корисної експлуатації (4 роки). Ділимо 350 тис. на 4 роки (залишковий строк) і отримуємо нову суму амортизації – 87500 грн. Її ми будемо амортизувати в подальшому.

Але що робити, якщо ми не здійснювали цих постійних переглядів і дійшли до ситуації, коли у нас є нульові основні засоби, які продовжують використовуватися?

Ми маємо оцінити суму помилки, чи є вона суттєвою. Якщо сума не суттєва, то тоді ми можемо не робити виправлень для цих основних засобів, просто врахувати на майбутнє і здійснювати такі перегляди для тих основних засобів, які ще не є зношеними. Можна це розкрити в примітках до фінансової звітності.

Але якщо сума суттєва, тоді потрібно виправляти. Існує два механізми як це зробити: переоцінка або виправлення помилок. Розглянемо  механізми переоцінки.

 

Приклад 2. Переоцінка

Компанія має повністю замортизований автомобіль, який ще експлуатується. Компанія приймає рішення про зміну методу оцінки – перехід від первісної вартості до переоціненої вартості для всього класу основних засобів. Справедлива вартість автомобіля станом на  31.12.2020 р. – 100 000 грн. Очікуваний залишковий строк експлуатації – 2 роки.

Нехай компанія має повністю зношений автомобіль, замортизований, який продовжує використовуватися. Ми прийняли рішення про перехід від історичної собівартості на переоцінену вартість для всього класу автомобілів. І цей перехід ми здійснимо один раз і назавжди, назад ми вже не повертаємось. Викликали експерта, він нам підготував документи про те, що у нас справедлива вартість автомобіля 100 тис. грн. Здійснимо переоцінку. 

Дооцінка автомобіля: Д-т 105 Транспортні засоби, К-т 411 Дооцінка ОЗ, на 100 тис. грн.

І у нас уже є сума, яку ми можемо амортизувати протягом нового строку корисної експлуатації. Нехай ми встановили 2 роки, тобто ми будемо цю суму ще 2 роки амортизувати.

Але якщо ми не хочемо здійснювати цього переходу? Тобто ми хочемо залишитися на історичній вартості. Тоді доведеться виправляти помилки. А виправлення помилок ми завжди робимо ретроспективно, тобто повертаємося у минуле. Ми маємо повернутися хоча б на один рік у минуле. І в даній ситуації у нас автомобіль був 700 тис. грн (первісна вартість), 7 років ми його амортизували. Ми повертаємося на один рік. Визначаємо що його залишкова вартість була 600 000 грн, рік тому. І ми повинні відновити вартість цього автомобіля як вона була рік тому. Робимо кореспонденцію зносу з нерозподіленим прибутком. Пам’ятаємо, що завжди всі ретроспективні виправлення робляться у кореспонденції з нерозподіленим прибутком. Отже, на початок попереднього року ми мали суму 100 000 грн. Після цього цю суму ми маємо розподілити протягом нового строку, який ми встановили – 4 роки. Тобто у нас сума щорічної амортизації 25000 грн. З них 25000 належить до попередніх періодів. Ми робимо амортизацію знову на рахунок нерозподіленого прибутку. Після цієї операції ми з вами будемо мати залишкову вартість автомобіля 75 тис. грн. Отже, у нас є сума, яку ми зможемо далі амортизувати.

 

Приклад 3. Виправлення помилок

Станом на 01.01.2020 р. компанія мала повністю замортизований автомобіль, який ще експлуатується. Первісна вартість автомобіля була 700 тис. грн. Строк служби був встановлений 7 років. За оцінками компанії, автомобіль буде експлуатуватися до кінця 2022 року.

Станом на 01.01.2019 р. автомобіль пропрацював 6 років. Виходячи з первісної оцінки,  залишився 1 рік. Залишкова вартість мала становити: 700000 / 7 років * 6 років = 600 000 грн.

Відновлення вартості основних засобів станом на 01.01.2019 р.: Д-т 131 Знос основних засобів, К-т 441 Нерозподілений прибуток, на 100 000 грн.

10000 грн / 4 роки = 25000 грн.

Відображення амортизації за 2019 рік: Д-т 441 Нерозподілений прибуток, К-т 131 Знос основних засобів, на 25000 грн.

 

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»