• Посилання скопійовано

Розрахунок амортизації для застосування податкових різниць: «7 хвилин» з Вікторією Величко

Як встановити вартісний критерій ОЗ? Який термін корисного використання в бух- та податковому обліку?Як визначити балансову вартість для нарахування амортизації?



Коли ми переходимо до додатку РІ, бачимо його складові. Перший розділ - це  безпосередньо амортизація. Дуже цікава вона у різних випадках. Бо коли ти стикаєшся з бухгалтерським і податковим обліком, то приблизно 40% на 60% поділяється. І ось ці 40% - це бухгалтери, які роблять різну балансову вартість у бухгалтерському обліку і амортизовану у податковому. Чому так є? Тому що різний термін користування. Чому так може статися? Бо буде різний термін користування.

Давайте подивимося, чи буде це доцільним і взагалі, чи можна визнавати та чи треба визнавати в бухгалтерському і податковому обліку різні величини щодо суми.

Наприклад, у податковому обліку критерій вартісний 20 тис., а у бухгалтерському - 6 тис. Чи є від цього якесь добро? Дивіться. У мене до 6 тис. - це буде НМНА, а далі від 6 тис. до 20 тис. - це будуть також основні засоби. У бухгалтерському обліку амортизація - на витрати, а у податковому, оскільки ви це нарахували, буде в плюс. Тобто ми їх втратили. Якщо б воно було НМНА, ми б зробили або 50% на 50%, або 100%, воно б лягло у бухгалтерський облік без всякої амортизації, без втрати. Тому, коли ви починаєте ось ці «карусельки», то це немає жодного сенсу. Є деякий сенс в тому, що ви у бухгалтерському обліку робите вищу вартісну складову. Але це доцільно тоді, коли у вас, наприклад, комп’ютерна якась компанія або нафтова компанія, там де основні засоби дуже дорогі і вони дуже швидко списуються через те, що вони використовуються швидко. Тобто тут немає сенсу робити різну величину і я завжди своїм колегам говорю: краще щоб було і там 20, і там 20.

Вартісний критерій зрозуміло, а що стосується далі визначення терміну корисного використання? Бухгалтер, якому не нудно, що він робить? Бухгалтерський 5 і податковий 5. Бухгалтерський 12 і податковий 12. Чому? Бо він читав ст. 138 ПКУ і не вважає що там йому говорить інвентаризаційна комісія. Він що робить? Як у податковому, так і в бухгалтерському ставить. Мені, як консультанту, такого взагалі говорити неможна. Чому? Бо не можна бухгалтерський облік вкладати на підґрунті податкового. Бо первинний бухгалтерський, а потім податковий. Тому, я просто в бухгалтерському обліку, в свої обліковій політиці, прямо в розділі «Основні засоби» вклала табличку (скопійовану зі ст. 138 ПКУ) і написала, що термін корисного використання встановлюється на підставі даних таблиці за групами. Все. І прирівняла.

Чи можуть бути випадки, коли різні? Начебто я робила все добре, а різні терміни корисного використання в бухгалтерському і податковому обліку. Можуть бути. Наводжу простий приклад. Ви взяли в оренду, наприклад, приміщення, зробили капітальний ремонт, створили окрему групу основних засобів, яка називається «Інші». В бухгалтерському поставили термін договору оренди, а в податковому «Інші». Це скільки років? Дванадцять. На 12 років у вас немає договору оренди, ви ж розумієте. Тобто тут будуть різний.

Коли ми порівнюємо бухгалтерський та податковий облік? Наприклад, це у мене транспортний засіб, я йому поставила 5 років у податковому обліку. Чому? Бо це у мене табличка, я не можу менше. А у бухгалтерському поставила 10. Можна так робити? У податковому поставити менше ніж у бухгалтерському. Читаємо. З метою нарахування податкової амортизації визначається балансова вартість необоротних активів за правилами бухгалтерського обліку станом на 1 січня. При цьому строки корисного використання об’єкта основних засобів для розрахунку амортизації визначаються за даними бухгалтерського обліку з дати введення в експлуатацію. Якщо строки корисного використання об’єкта основних засобів в бухобліку є меншими ніж мінімально допустимі, то для розрахунку амортизації використовуються строки, встановлені у пп. 138.3.3 ПКУ. Якщо є більшими, ніж ті, що встановлені, ми в податковому ставимо як у бухгалтерському. Чому? Бо не може бути податкова амортизація за рівних підстав більшою ніж бухгалтерська. Ну хто вам дасть зменшити? Ви скажете: «Ми поділимось на маленькі підприємства до 40 млн і будемо собі ставити, що бажаємо, бо там фінансовий результат чисто від бухгалтерського обліку і термін корисного використання можна поставити будь-який». Тобто це основна позиція, яку треба завжди пам’ятати.

Ще один нюанс. У вас є основні засоби, які ви вже використовували. Вже використовували, але ви були при цьому на єдиному податку. Потім перейшли на загальну систему оподаткування. І так круто перейшли, що вже за перший рік у вас 42 млн доходу. Але в цьому випадку треба розуміти: якщо за рік понад 40 млн, треба подавати додаток РІ, а там податкова амортизація. Яку вартість брати для нарахування амортизації? А ось на слайді у відео є пункт, пряма мова ПКУ. З метою нарахування податкової амортизації визначається балансова вартість необоротних активів за правилами бухгалтерського обліку станом на 1 січня року, починаючи з якого коригується фінансовий результат. Тобто я перейшла в 2021 році на загальну систему  оподаткування, за рік отримала понад 40 млн, беру на 1 січня 2021 року балансову вартість за бухгалтерським обліком і саме її оподатковую в податковому обліку.

***

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242581
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551