• Посилання скопійовано

Допомога по частковому безробіттю: аналіз нового Порядку отримання

КМУ затвердив новий Порядок отримання допомоги по частковому безробіттю. Проаналізуємо, що буде потрібно зробити, щоби отримати цю допомогу від держави

Допомога по частковому безробіттю: аналіз нового Порядку отримання

Одразу нагадаємо, що допомога по частковому безробіттю – це не допомога безробітним. Навпаки її переважно отримують ті, хто є найманими працівниками, тобто хто перебуває у трудових відносинах. І для цього потрібна допомога роботодавця, адже саме через них держава розподіляє ці кошти – як компенсацію втрати зарплати через певні обставини.

Проте право на таку допомогу мають і ФОПи у разі втрати ними доходів через вимушене скорочення або зупинення підприємницької діяльності.

А організаційно-виробничі причини — це можуть бути перепрофілювання, технічне переоснащення, зміна технології виробництва, перехід на інші види сировини з метою подолання причин, що призвели до зупинення (скорочення) виробництва (виконання робіт, надання послуг) роботодавця або ФОП, яка є застрахованою особою, та зокрема не пов’язані з припиненням трудових відносин із працівниками.

Новий Порядок затверджено постановою КМУ від 21.06.2022 р. №702. Він діє з 24 червня 2022 року. Про це ми писали тут.

Тож давайте ознайомимося з його положеннями.

 

Хто платить допомогу?

Фінансувати допомогу по частковому безробіттю буде Фонд безробіття.

Логічно, що подавати документи для її отримання треба буде до вашого територіального центру зайнятості.

 

Хто може отримати допомогу?

Тут теж без змін:

  • працівники (але тільки за основним місцем роботи! Сумісники права на цю допомогу не мають);
  • ФОП.

При цьому висуваються такі критерії:

  • зупинення (скороченням) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг) охопило не менш як 20% чисельності працівників роботодавця, в яких рівень скорочення тривалості робочого часу та заробітної плати становить 30 і більше відсотків на місяць;
  • рівень скорочення тривалості робочого часу та доходу ФОП, яка є застрахованою особою, становить 30 і більше відсотків на місяць;
  • відсутність у роботодавця або ФОП, яка є застрахованою особою, заборгованості з виплати заробітної плати та/або сплати ЄСВ, та/або сплати страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування протягом шести місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг).

Наприклад, у вас через війну відбулося скорочення обсягів діяльності. Проте допомогу ви зможете оформити на ваших працівників лише у разі, якщо є скорочення розміру зарплати, яку вони отримують. І якщо ці факти між собою пов’язані.  Втім, раніше Фонд безробіття призначав допомогу без щільного аналізу взаємозв’язку. Фахівці Фонду шукали два факти – зменшення сум нарахованої зарплати і кількість працівників, яких це зачепило. Якщо таких працівників не менше ніж 20% від загальної чисельності, а скорочення зарплати становить не менше ніж 30% - можна звертатися по допомогу.

Проте одразу слід подбати про оформлення кадрових документів, які встановлюють цей зв'язок.

Увага! Виплата допомоги по частковому безробіттю не здійснюється за період отримання працівником оплати простою, перебування у відпустці без збереження заробітної плати, призупинення трудових відносин.

Тобто, на думку автора, залишається лише варіант переведення працівників на неповний робочий час з ініціативи роботодавця. Проте почекаємо, що скаже про це Фонд безробіття.

ФОПу простіше: йому не треба буде доводити право на допомогу аналізом кількості проданих товарів. Хоча що вважати за скорочення тривалості робочого часу для ФОПа, для нас теж загадка, сподіваємося, Фонд безробіття швидко надасть роз’яснення.  Фактично ж ФОПу треба буде мати докази скорочення рівня доходу хоча б на 30% протягом місяця.

Не забувайте також платити зарплату та ЄСВ. Останнє дуже важливо, про що ми розповімо далі.

 

Хто не може отримати допомогу?

Допомога по частковому безробіттю не надається працівникам органів державної влади, органів місцевого самоврядування або закладів, установ, організацій, утворених ними в установленому порядку, які повністю утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджету.

Не зможе оформити допомогу на своїх працівників і будь-який Фонд державного соцстрахування.

Але й решта працівників та ФОПи мають право на цю допомогу не всі!

Ми вже зазначили вище, що одним з критеріїв права на допомогу є зменшення рівня доходів у працівників або ФОПа. Проте тільки  якщо це зменшення не має сезонний характер  (на думку автора, тут йдеться про те, що роботодавець або ФОП працюють у діяльності, яка є сезонною – див. Список) або через особливості виробництва (наприклад, через добровільну зміну напрямку господарської діяльності).

На допомогу також немає права,  якщо зменшення спричинено управлінськими рішеннями, а не зовнішніми невідворотними подіями (наприклад, роботодавець прийняв рішення про переведення частини працівників на неповний робочий час не через війну або пандемію тощо, а добровільно).

Також не матимуть права на допомогу роботодавець або ФОП, що перебувають у процесі припинення юридичної особи, припинення підприємницької діяльності, визнані в установленому порядку банкрутом або якщо стосовно нього (неї) порушено справу про банкрутство, або ті, хто перебуває у процесі санації.

При цьому не матиме права на допомогу і той працівник, який відмовився від працевлаштування (тимчасового переведення) на іншу підходящу роботу в цього роботодавця з повним робочим днем (тижнем). Що вважати за іншу підходящу роботу (особливо під час війни, коли роботодавці за Законом № 2136 отримали право на переведення навіть без згоди працівника (стаття 3)) – наразі питання відкрите. 

Наступним критерієм була своєчасна та повна виплата хоча б тієї зменшеної зарплати, яка працівникам була нарахована. Хоча Закон № 2136 і дозволяє роботодавцям відтерміновувати виплату зарплати в зоні бойових дій (стаття 10), пільг з призначення допомоги по частковому безробіттю це не дає.  Якщо протягом 6 місяців, що передують місяцю зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), у роботодавця або фізичної особи — підприємця є заборгованість з виплати заробітної плати  - допомогу отримати не вийде.

Аналогічна вимога (і це теж не новина) стосується й ЄСВ.

Право на допомогу по частковому безробіттю мають ті, за яких (які) протягом останніх 6 місяців, що передують місяцю, в якому почалося зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), що призвело до втрати ними частини заробітної плати (доходу), сплачено (сплатили) ЄСВ.

У разі коли протягом останніх 6 місяців до звернення про надання допомоги по частковому безробіттю законодавством надано право окремим роботодавцям або фізичним особам — підприємцям, які є застрахованими особами, не сплачувати ЄСВ, для визначення права на допомогу застосовуються попередні 180 календарних днів до такого періоду!

Наприклад, якщо ви найманий працівник, то за вас ЄСВ має платити роботодавець. Тому, якщо роботодавець ЄСВ останні 6 місяців за вас платив, то в разі призупинення виробництва і втрати частини (або і усієї) зарплати, ви зможете претендувати на допомогу. Якщо ж всупереч закону роботодавець ЄСВ не платив (з різних причин – браку коштів, через пандемію, війну тощо), допомогу на вас він оформити не зможе. Зауважимо, що, як показує практика, такий самий результат буде і в разі неповної сплати ЄСВ (тобто в сумі меншій, ніж зазначена у зведеній «зарплатній» звітності за останні 6 місяців). Єдиний виняток - це якщо роботодавцю дозволялося не платити ЄСВ законом. Але і тоді перевірка сплати ЄСВ не скасовується, а лише змінюється період, який перевірятимуть перш ніж призначити допомогу.

Аналогічна ситуація буде і з ФОПами. Якщо вони подаватимуть документи на отримання допомоги на себе, то перевірятиметься факт і повнота сплати ними ЄСВ за себе. Якщо ФОП мав в останні півроку пільгу і тому ЄСВ не платив – перевірятимуть попередні півроку.

Єдині, щодо кого залишатиметься питання, це ФОПи – наймані працівники. Тобто ті люди, які одночасно і зареєстровані приватними підприємцями (нехай навіть не здійснюють підприємницьку діяльність фактично), і перебувають у трудових відносинах із іншим ФОПом, підприємством тощо. Якщо їм дозволено не платити ЄСВ за себе (бо роботодавець платить за них ЄСВ хоча б в мінімальному розмірі), то новий Порядок мав би врегулювати, що буде в цьому випадку. Чи призначатимуть таким ФОПам цю допомогу? Ми сподіваємося, що так, адже факт сплати ЄСВ за них наявний.

 

Як отримати допомогу?

Схема виплати допомоги по частковому безробіттю не змінилася. Алгоритм досить простий:

  • Роботодавець або ФОП готують документи та подають їх центру зайнятості. Граничний строк подання - 90 календарних днів з дня зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг).

Увага!  Якщо зупинення (скорочення) відбулося після введення воєнного стану в Україні до набрання чинності Закону України від 21 квітня 2022 р. № 2220-IX,  роботодавець або ФОП, може звернутися за отриманням допомоги по частковому безробіттю протягом 90 календарних днів з дня набрання чинності цим Законом.

Тобто, якщо зупинення (скорочення) відбулося в період з 24 лютого по 7 травня 2022 року, документи можна подати до 5 серпня 2022 року включно.

Набір документів для призначення допомоги досить простий: заява, форму якої має затвердити Фонд безробіття, та відомості про тих, хто має право на допомогу. Роботодавець подаватиме за працівників відомості за формою додатку 1 до нового Порядку, а ФОП про себе – за формою додатку 2. Якщо ФОП одночасно бажає оформити допомогу і на себе, і на своїх працівників, він може подати обидва додатки разом з однією заявою!

Подати документи можна буде як в паперовому, так і в електронному вигляді (останній варіант для тих, хто має електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису).

Якщо ви обрали паперовий варіант, то подати документи треба особисто (поштовий варіант відсутній). Під особисто, звісно, мається на увазі або сам заявник, або його уповноважена особа.

Якщо ви обрали електронний варіант  - підписані КЕП документи слід буде надсилати на адресу офіційної електронної пошти відповідного центру зайнятості. Її можна буде дізнатися на сайті територіального ЦЗ.

  • Центр зайнятості аналізує ці документи та або призначає допомогу, або відмовляє. На прийняття рішення дається 5 робочих днів + 3 робочих дні на повідомлення заявника. Якщо документів для призначення допомоги не вистачає (або є помилки), їх можна буде доздати (виправити) протягом 5 робочих днів з дня отримання повідомлення центру зайнятості;
  • після цього відбувається перерахування коштів. Спецрахунок для цього відкривати не треба – кошти надійдуть на поточний рахунок (реквізити якого вказані в поданій заяві).

Увага! Перерахування коштів на поточний рахунок ФОПу або роботодавцю для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю здійснюється центром зайнятості щомісяця протягом трьох робочих днів після зарахування відповідних коштів на рахунок центру зайнятості на підставі відомостей про осіб, наданих роботодавцем за формою згідно з додатком 3, а фізичною особою — підприємцем, яка є застрахованою особою, — за формою згідно з додатком 4 до нового Порядку.

Отже, роботодавець щомісяця до 10 числа за попередній місяць подає центру зайнятості відомості за формою згідно з додатком 3, а ФОП — за формою згідно з додатком 4. Це необхідно для щомісячного уточнення списку тих, хто отримуватиме допомогу від ФБ.

Увага! У разі припинення трудових відносин між роботодавцем і працівником, щодо якого роботодавцем були подані відомості, виплата такій особі допомоги по частковому безробіттю здійснюється роботодавцем, з яким така особа перебувала у трудових відносинах, відповідно до поданих відомостей, до припинення трудових відносин.

У разі припинення державної реєстрації ФОП, щодо якої подані відомості, виплата допомоги по частковому безробіттю здійснюється центром зайнятості відповідно до поданих відомостей, до припинення державної реєстрації фізичної особи — підприємця, яка є застрахованою особою.

  • Працівникам кошти виплатить роботодавець (після їх надходження).

Увага! Роботодавець виплачує допомогу по частковому безробіттю працівникам у строк не більше як три робочі дні після надходження коштів на рахунок роботодавця за окремою платіжною відомістю для виплати допомоги по частковому безробіттю (відомістю на виплату грошей). Копія зазначеної відомості (відомості на виплату грошей) з підтвердженням перерахування коштів на рахунок працівника в безготівковій формі подається центру зайнятості не пізніше ніж протягом п’яти календарних днів після виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю.

Оскільки допомогу передбачається отримувати щомісячно, остання умова є дуже важливою – не буде підтвердження використання коштів, які вже надійшли, не буде і наступної виплати.

Платитимуть допомогу протягом строку зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг), але не більше ніж 180 календарних днів сумарно протягом 36 місяців з дня зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг).

 

Скільки ж дадуть на одну особу? А це треба порахувати!

Є максимальний розмір допомоги на одну людину – це 50% від мінімальної зарплати. Тобто більше ніж 3250 на місяць ніхто не отримає. Але можна отримати й ще менше. Бо насправді допомога має надаватися пропорційно скороченому робочому часу. І це, як ми вже зазначали вище, стосується і працівників, і ФОПів.

Формула розрахунку така:

 

де РДЧБК — розмір допомоги по частковому безробіттю конкретного працівника або фізичної особи — підприємця, яка є застрахованою особою, за відповідний місяць періоду зупинення (скорочення) виробництва продукції (виконання робіт, надання послуг);

СРД:

  • для найманих працівників — тарифна ставка (оклад), встановлена (встановлений) працівникові за відповідний місяць, середня заробітна плата (у разі застосування нетарифної системи оплати праці);
  • для фізичних осіб — підприємців, які є застрахованими особами, — середній розмір місячної бази нарахування ЄСВ за рік, що передує року звернення, відповідно до Звіту про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску відповідно до форм, затверджених наказами Мінфіну від 19 червня 2015 р. № 578 “Про затвердження форм податкових декларацій платника єдиного податку” і від 2 жовтня 2015 р. № 859 “Про затвердження форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи”, за звітні періоди після 1 січня 2021 р.;
  • для ФОП, які є застрахованими особами та в яких відсутня база нарахування ЄСВ за рік, що передує року звернення, — середній розмір бази нарахування ЄСВ за шість місяців, що передують даті зупинення (скорочення) діяльності та з яких ФОП, яка є застрахованою особою, сплачувала ЄСВ;

НРЧ — кількість годин нормальної тривалості робочого часу за відповідний місяць;

СРЧ — кількість годин скороченого робочого часу за відповідний місяць.

 

І, звісно ж, Фонд триматиме ситуацію на контролі!

У разі припинення трудових відносин між роботодавцем і працівником, щодо якого роботодавцем були подані відомості,  у період між поданням зазначених відомостей і перерахуванням центром зайнятості роботодавцю коштів для виплати такому працівникові допомоги по частковому безробіттю кошти, отримані роботодавцем за період після припинення трудових відносин, повертаються до Фонду.

У разі припинення державної реєстрації фізичної особи — підприємця, яка є застрахованою особою, щодо якої подані відомості, у період між поданням зазначених відомостей і перерахуванням центром зайнятості коштів для виплати допомоги по частковому безробіттю зазначені кошти не перераховуються, а кошти, отримані нею за період після припинення державної реєстрації, повертаються до Фонду.

За наявності таких підстав центр зайнятості вживає заходів до повернення в повному обсязі коштів, наданих роботодавцю для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю та ФОПу, відповідно до законодавства.

У разі виявлення факту подання роботодавцем або ФОПом недостовірних документів і відомостей, що є підставою для надання допомоги по частковому безробіттю, кошти, отримані роботодавцем або ФОПом, повертаються до Фонду в повному обсязі в розмірі виплаченої такій особі допомоги по частковому безробіттю.

Те саме стосується нецільового використання роботодавцем коштів Фонду або використання їх з порушенням цього Порядку!

Центр зайнятості має право зупиняти перерахування роботодавцю та ФОПу коштів Фонду для виплати працівникам та фізичній особі — підприємцю, яка є застрахованою особою, допомоги по частковому безробіттю:

  • на час проведення перевірки документів та відомостей, що стали підставою для прийняття рішення про надання такої допомоги, наданих роботодавцем або фізичною особою — підприємцем, яка є застрахованою особою, але не більше ніж на 30 календарних днів;
  • у разі відмови або перешкоджання роботодавцем або ФОП у проведенні такої перевірки — на період до фактичної дати її проведення.

Виплата допомоги по частковому безробіттю припиняється в разі відмови або перешкоджання роботодавцем або фізичною особою — підприємцем, яка є застрахованою особою, у проведенні перевірки протягом 30 календарних днів.

Центр зайнятості контролює цільове використання коштів, що перераховуються роботодавцю для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю, шляхом проведення відповідної перевірки протягом періоду отримання таких виплат. Остаточна перевірка цільового використання коштів проводиться протягом 180 календарних днів після останньої виплати такої допомоги працівникам.

Під час проведення перевірки центр зайнятості має право отримувати від роботодавця необхідні пояснення з відповідних питань, у тому числі в письмовій формі.

Перевірка може бути проведена за місцезнаходженням роботодавця, у приміщенні центру зайнятості або дистанційно з використанням будь-яких засобів комунікації. Роботодавець зобов’язаний допустити працівників центру зайнятості до проведення перевірки, а в разі її проведення у приміщенні центру зайнятості або дистанційно — подати відповідні документи.

***

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»