• Посилання скопійовано

Добровільне передання майна захисникам України: як правильно оформити?

На сьогодні бажання допомогти армії та теробороні є великим як у пересічних громадян, так і в юросіб (їх засновників та керівників). Проте, враховуючи доволі непросту структури військових формувань та їх матеріально-технічного забезпечення, ми спробували розібратись, як правильно оформити таке передання

Добровільне передання майна захисникам України: як правильно оформити?

На сьогодні багато хто зі суб’єктів господарювання зіштовхнулися з питаннями вилучення майна або добровільного передання (особливо ТЗ) військовим підрозділам або теробороні. Враховуючи, що такі активи перебувають не лише у власності таких юросіб, а й обліковуються на балансі як ОЗ, то бухгалтери та керівники вже задумались, як списати це майно та відобразити в обліку його передання. 

Про податкові наслідки ми вже спробували поговорити тут. Скоро ми продовжимо цю тему, враховуючи свіжі зміни до ПКУ. А зараз поговоримо про юридичну частину. 

Основним нормативним актом, який регулює питання вилучення майна, є Закон від 17.05.2012 р. №4765-VI «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».

Нагадаємо, що останні роки військові комісаріати та органи військового управління ведуть військовий облік транспортних засобів і техніки з метою планування передачі підприємствами, установами та організаціями транспортних засобів і техніки для задоволення потреб військових формувань на особливий період (п. 12 Положення про військово-транспортний обов'язок, затвердженого Постановою КМУ від 28.12.2000 р. №1921).

На керівників підприємства, установи та організації покладався обов’язок, зокрема, забезпечувати дотримання вимог до технічного стану та укомплектованості транспортних засобів і техніки, призначених для задоволення потреб військових формувань на особливий період, а також двічі на рік подавати військовим комісаріатам (до 20 червня та 20 грудня кожного року) інформацію про наявність транспортних засобів і техніки, їх технічний стан, а також про громадян, які працюють на підприємствах, в установах та організаціях на таких транспортних засобах і техніці, за формою згідно з дод. 1 (п. 14, 15 Положення №1921).

Залучення під час мобілізації таких ТЗ та іншої техніки, інформація про які подавалась до військкоматів згідно з відомостями (дод. 1 до Положення №1921), має оформлятись відповідним актом приймання-передачі за формою згідно з дод. 4 і 5 (п. 27 Положення №1921). Такий акт приймання-передачі складається у трьох примірниках і підписується керівником підприємства, установи та організації або його уповноваженим представником, військовим комісаром або його уповноваженим представником та командиром (начальником) військової частини (підрозділу), установи та організації військового формування або його уповноваженим представником, якому передається транспортний засіб або техніка, і скріплюється печатками.

А можна не чекати, поки держава про них згадає, та передати ці активи військовим добровільно?

 

Як бути з наданням ТЗ добровільно конкретному підрозділу ЗСУ?

Коли йдеться про майно приватної власності (юридичних та фізичних осіб), то на таке передання (примусове вилучення) складається акт за формою, затвердженою Постановою КМУ від 31.10.2012 р. №998.

У такому акті зазначаються, зокрема:

  • відомості про власника (власників) майна, наприклад, для юросіб – повне найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код;
  • відомості про документ, що встановлює право власності на майно (у разі наявності);
  • опис майна, достатній для його ідентифікації, для ТЗ – відомості про реєстраційний номер, марку, модель, номер шасі, рік випуску та інші реєстраційні дані.

Водночас в Акті зазначаються назва військового командування та органу, що погодив рішення про примусове відчуження або вилучення майна, або військового командування чи органу, що прийняв таке рішення.

Адже така особа має право й на підписання Акта.


Наголосимо, що просто так передати майно конкретному підрозділу, який обрала юрособа (власники чи керівник), можна, але в такому випадку вищезгаданого акта ви не отримаєте. 

 

Справа в тому, що майно вилучається на користь тих підрозділів, які подали відповідні звернення до військкоматів (тобто йдеться про потребу у відповідній техніці чи ТЗ). Не здійснюється вилучення всієї техніки поспіль, про яку подана інформація згідно з відомостями за дод. 1 до Положення №1291.

До речі, для цього військові адміністрації (обласні та районні) можуть створювати робочі групи для забезпечення підготовки пропозицій командувачам (начальникам) органів військового управління, командирам з’єднань, військових частин ЗСУ та інших військових формувань, щодо питання вилучення майна, що перебуває в приватній або комунальній власності, майна державних підприємств та державних господарських об’єднань та розгляду їх клопотань.

Приклад організації такої роботи можна побачити за посиланням.

Відповідно до ст. 4 Закону №4765 примусове відчуження або вилучення майна у зв'язку зі запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно з Радою міністрів АР Крим, обласною, районною, Київською чи Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради.

При цьому у місцевостях, де ведуться бойові дії, примусове вилучення майна здійснюється за рішенням військового командування без погодження з наведеними вище органами, тобто без військового командування.

Військовим командуванням (ст. 3 Закону №389-VIII), якому згідно з цим Законом надається право разом з органами виконавчої влади, військовими адміністраціями та органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму воєнного стану, є:

  • Головнокомандувач Збройних Сил України, 
  • Командувач об’єднаних сил Збройних Сил України, 
  • командувачі видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, командувачі (начальники) органів військового управління, 
  • командири з’єднань, військових частин Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань.

Саме військовому командуванню надаються повноваження на вилучення (відчуження) майна в умовах правового режиму воєнного стану та видачу про це відповідних документів встановленого зразка (ст. 8 Закону №389). Йдеться також й про акти про вилучення майна за дод. 1 до Постанови КМУ №998.

Важливо! Право державної власності на майно виникає з дати підписання акта. Проте здійснити переоформлення на час дії воєнного стану доволі складно. Принаймі, на сьогодні ми всі знаємо, що всі реєстри заблоковано. Втім, 15.03.2022 р. підписаний Закон «Про хмарні послуги», що фактично дозволяє розміщення баз даних у хмарних ресурсах. Можливо, у найкоротші строки такі бази запрацюють вже на хмарах з належним доступом.

 

Як бути з переданням активів  на користь тероборони?

Зауважимо, що сили територіальної оборони Збройних Сил України – окремий рід сил Збройних Сил України, на який покладається організація, підготовка та виконання завдань територіальної оборони відповідно до Закону №1702-IX «Про основу національного спротиву».

Склад Сил територіальної оборони Збройних Сил України (п. 2 ст. 4 Закону №1702-IX):

  1. Командування Сил територіальної оборони Збройних Сил України.
  2. Регіональні органи військового управління Сил територіальної оборони Збройних Сил України.
  3. Бригади Сил територіальної оборони Збройних Сил України.
  4. Батальйони зі складу бригад Сил територіальної оборони Збройних Сил України.

Водночас сам Закон №1702 чітко прописує повноваження наведеного складу Сил тероборони. Серед них відсутні повноваження на вилучення будь-якого майна (ст. 15-16 Закону №1702).

Відповідно складати та підписувати акти про вилучення (передачу), у т.ч. добровільну, ТЗ та іншої техніки відповідні керівники ТО не можуть. Тому такі акти, на нашу думку, не будуть визнаватись такими, що можуть бути підставою для переоформлення права власності ТЗ або для наступного відшкодування за таке майно юрособам на умовах Постанови №998.

Фінансове забезпечення та забезпечення озброєння, військової, спеціальної техніки, інших матеріальних ресурсів для виконання завдань тероборони належать до повноважень Міноборони (ч. 2 ст. 12 Закону №1702).

При цьому слід розуміти, що участь у створенні системи управління територіальної оборони у зоні (районі) територіальної оборони, а також у створенні штабу зони (району) тероборони, спрямуванні його діяльності та забезпеченні його функціонування беруть створені на сьогодні військові адміністрації.

Водночас вище ми згадували, що відповідно до ст. 4 Закону №4765 примусове вилучення майна під час воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно з обласними, районними, Київською чи Севастопольською міськими держадміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради. Таке погодження не вимагається у разі вилучення майна у місцевостях, де ведуться бойові дії.

Тож, якщо ми говоримо про передачу майна теробороні, зокрема, йдеться про ТЗ та іншу техніку, то підписання таких актів має бути з боку саме військової адміністрації відповідної території (області) за погодженням чи без такої. Акт підписується за формою та в порядку, визначеному Постановою №998.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Договірні відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Договірні відносини»