• Посилання скопійовано

Існуючі критерії ризиковості та показники податкової історії платників ПДВ є незаконними, - суд

При блокуванні реєстрації ПН/РК ДФС проводить моніторинг щодо ризиковості та податкової історії платника ПДВ, який надіслав ці документи в ЄРПН. Та Окружний адмінсуд м. Києва зобов’язав ДФС відкликати лист №4065/99-99-07-05-04-18, у якому ці критерії та показники були визначені

Існуючі критерії ризиковості та показники податкової історії платників ПДВ є незаконними, - суд

Нагадаємо, що згідно з п. 5 та 6 Постанови №117 ПН та РК, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Якщо за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких ПН/РК зупиняється. А критерій, за яким було прийнято рішення, зазначається у квитанції щодо блокування ПН та РК, яка надсилається платнику.

 

Як мали бути встановлені критерії/показники?

За п. 10 Постанови №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, має визначити ДФСУ та надіслати на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Тобто Постановою №117 не вимагається затвердження критеріїв/показників у вигляді нормативно-правового акту.

Усі останні зміни з ПДВ – 
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

Але ДРСУ вважає, що документ про такі критерії/показники, який має погодити Мінфін, є документом регуляторного характеру та поставила під сумнів правомірність їх застосування на підставі листа ДФСУ без затвердження відповідного наказу. Докладніше про це тут.

Мінфін у відповідь розробив проект наказу «Про затвердження Критеріїв ризиковості платника податку, Критеріїв ризиковості здійснення операцій та Переліку показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку» та направив його 3 липня 2018 року до ДРСУ на погодження. Про це ми розповідали тут.

Цей самий проект наказу 5 вересня ДРСУ розглянула і рішенням від 23.08.2018 р. №361 погодила. Про це ми вказували ось тут. Проте цього наказу так й не було затверджено.

А от  13 листопада 2018 року ДФСУ оприлюднила затверджені в.о. голови ДФС Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, визначені відповідно до вимог п. 10 постанови КМУ № 117. Про це ми писали тут>> 

Отже, податківці й досі користуються критеріями, затвердженими листом від 5 листопада.

І ось один з платників ПДВ звернувся до Окружного суду м. Києва з метою:

  • визнати протиправними дії ДФС щодо запровадження для використання регіональними підрозділами ДФС України критеріїв оцінки ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН листом від 05.11.2018 року №4065/99-99-07-05-04-18;
  • зобов'язати відповідача відкликати лист від 05.11.2018 року №4065/99-99-07-05-04-18 "Критерії ризиковості платника податків", як такий що не підлягає виконанню.

 

Суд встав на бік платника ПДВ!

У Рішенні від 26.04.2019 року у справі №640/1240/19 зауважено, що вказані Критерії ризиковості платника податку не затверджено нормативним актом ДФС України та не погоджено Міністерством фінансів України, що суперечить вимогам п. 10 Порядку №117.

Наявний в матеріалах справи лист Мінфіну від 31.10.2018 року №26010-06-5/28170, згідно з яким "Міністерство фінансів України погоджує критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, надіслані листом Державної фіскальної служби України від 29.10.2018 №3104/4/99-99-07-05-04-13, за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця", суд вважає неналежним доказом погодження Критеріїв ризиковості платника податку, викладених в листі №4065/99-99-07-05-04-18.

Підставою для такого рішення стало наступне:

  • з вказаного листа неможливо встановити, що він стосується Критеріїв ризиковості платника податку, викладених в листі №4065/99-99-07-05-04-18;
  • п. 10 Порядком №117 передбачено право Мінфіну або погодити, або надіслати ДФС на доопрацювання надіслані на погодження Критерії ризиковості платника податку. При цьому не передбачено право Мінфіну погоджувати такі критерії з умовами. Докази дотримання ДФС умов погодження Мінфіном таких критеріїв матеріали справи не містять.

До того ж суд наголосив, що критерії ризиковості платника податку мають ознаки регуляторного акта, оскільки встановлюють норми права, передбачають неодноразове їх застосування щодо невизначеного кола осіб та здійснюють безпосередній вплив на господарську діяльність суб'єктів господарювання.

Оскільки ці критерії не були затверджені за Порядком, то вони вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.

Суд вирішив:

1. Визнати протиправними дії ДФСУ, що полягають у запровадженні для використання регіональними підрозділами ДФС України критеріїв оцінки ризиковості платника податку, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН листом від 05.11.2018 р. №4065/99-99-07-05-04-18.

2. Зобов'язати ДФС відкликати лист від 05.11.2018 року №4065/99-99-07-05-04-18, як такий що не підлягає виконанню.

 

Які наслідки для платників ПДВ має це рішення?

По-перше, це ще висновок Окружного  адмінсуду, який можна оскаржити. Тому ДФС має право подати апеляційну скаргу на рішення суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо ж апеляції від ДФС не буде, то ДФС повинна діяти за судовим рішенням та відкликати свій лист. Отже, ми уважно стежимо за подальшими діями податківців і обов’язково повідомимо в наших новинах про те, чим закінчиться ця конкретна справа.

По-друге, навіть якщо ДФС відкличе свій лист, то постає питання щодо долі вже заблокованих на підставі цих критеріїв ПН та РК. Про це в коментованому судовому рішенні немає ні слова.

Звісно, не виключений варіант, що ДФС самостійно вирішить розблокувати такі ПН/РК, оскільки критерії, за якими їх реєстрація була зупинена, як бачимо, визнані такими, що не повинні були застосовуватися. Та, можливо, що лист буде відкликаний, а ПН/РК так і залишаться заблокованими. І тоді доля кожної такої ПН/РК буде вирішуватись в індивідуальному порядку, тобто через суд.

Якщо ДФС їх самостійно не розблокує, то будь-який платник ПДВ  факт відкликання критеріїв зможе використати як додатковий доказ у разі судового оскарження рішень ДФС щодо блокування ПН та РК.

***

Читайте також: Порядок блокування реєстрації ПН та РК частково скасовано, - судове рішення

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»