• Посилання скопійовано

Перевірка Держпраці: ФОП припинився, а зобов’язання залишились

Спроба ФОПа звільнитись від штрафів через припинення госпдіяльності виявилась невдалою. Держпраці нарахувала штраф за попередні періоди і суд прийняв їх аргументи

Перевірка Держпраці: ФОП припинився, а зобов’язання залишились

Коментар до Постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18.02.2020 р, справа №460/2318/19

Припинення ФОПа вже миттєво

Нагадаємо, щоб припинити підприємницьку діяльність, ФОПу потрібно подати лише один папірець — форму 1 «Заява щодо державної реєстрації фізичної особи — підприємця», де вказати про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності. Держреєстратор протягом 24 годин вносить зміни до ЄДР — і все, ви вже не підприємець!

Але це лише перший крок. Адже колишні підприємці залишаються на обліку в ДПС (вже як звичайні фізособи) і не будуть зняті з такого обліку до остаточного розрахунку з бюджетом за результатами своєї підприємницької діяльності. Не треба забувати і про обов’язок подати «ліквідаційну» звітність – як податкову, так і з ЄСВ.

Контролюючий орган може призначити та провести документальну перевірку такої фізичної особи за наявності підстав та з урахуванням строків давності, передбачених ПКУ, тобто 1095 днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкової декларації. Це регламентовано ст. 78 ПКУ.

Але зобов’язання перед бюджетом можуть бути різними і не всі з них контролює ДПС. Що відбуватиметься зі штрафами, нарахованими Держпраці за виявленими порушеннями?

Як показує коментована судова справа, суд не побачив підстав для скасування постанови Держпраці про застосування штрафів за ст. 265 КЗпП. Отже, ліквідація ФОП і зняття його з обліку в ДПС зовсім не означає, що за решта зобов’язаннями, які виникли під час здійснення підприємницької діяльності, фізособа може не платити.

 

Зміст справи

У коментованій справі підприємець 01.04.2019 р. припинився, а 9.04.2019 р. Держпраці винесено постанову про застосування штрафу за неоформлених працівників на суму 125 190 грн.

Але самій перевірці з питань належного оформлення праці передувала ціла детективна історія.

 

Яким чином виявляють неоформлених працівників?

ФОП у періоді, що перевірявся (з 11.07.2018 р. по 01.04.2019 р.), був зареєстрований підприємцем з основним КВЕД 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт».

Напередодні інспектування підприємцю був направлений лист, в якому зазначалось, що місцева рада направила обласному управлінню Держпраці  довідку за результатами обстеження стану дотримання чинного законодавства щодо оформлення трудових відносин, оплати праці та сплати обов`язкових платежів.

У довідці, серед іншого, було зазначено наступне:

  1. за оперативними даними податківців ФОП здійснює автомобільні вантажні перевезення та згідно з поданою звітністю в СПД відсутні наймані працівники;
  2. при обстеженні ФОП було виявлено, що біля будинку за місцем проживання знаходяться два вантажні автомобілі для перевезення вантажів, а також на території домогосподарства, де зареєстрований і проживає сам підприємець, знаходилися шлакоблоки власного виробництва, на паркані розміщено оголошення, згідно з яким приймається замовлення на продаж будівельних матеріалів та їх доставка.

Тому ФОПу рекомендовано:

  • прийняти на роботу працівників, оскільки в роботодавця виявлена невідповідність кількості працівників обсягам виконаних робіт та наданих послуг за відповідним видом економічної діяльності;
  • за необхідності звернутися за послугами до районного центру зайнятості за допомогою в оперативному підборі кадрів та професійному навчанні безробітних на замовлення роботодавців, за компенсаціями роботодавцям витрат у розмірі ЄСВ.

Отже, висновок:  суб’єктам господарювання (як ФОП, так і юрособам), які отримують подібні листи від місцевих рад, варто приготуватись до перевірок.  Адже, як бачимо, місцева рада  отримує інформацію від органів ДПС, яка ділиться нею з органами Держпраці. І це вже дзвіночок про  майбутню перевірку/інспектування.

У коментованій справі в листі нічого не йшлося про те, що в ФОП вже були неоформлені працівники. Проте, очевидно, що контролери з трьох (!) інстанцій підозрювали про їх наявність.  І у цій ситуації ми не виключаємо навіть безпосереднє спілкування інспекторів з неоформленими працівниками. А це – додаткові матеріали для майбутніх перевірок.

 

Що перевіряє Держпраці під час інспектування?

Вищевказана інформація потрапила до обласного управління Держпраці, яке й оформило наказ та направлення на проведення інспекційного відвідування з питань додержання законодавства про працю. В результаті було проведено інспектування і складено акт про порушення.

В самому акті Держпраці наголосила, що водій вантажного транспорту допущений до роботи з листопада 2018 року без укладення трудового договору (в порушення вимог ч. 3 ст. 24 КЗпП). Держпраці винесло приписи щодо виправлення виявлених порушень зі строком виконання до 25.03.2019 р. (йдеться про прийняття на роботу та подання повідомлення про прийняття працівника до ДПС) та згодом – постанову про застосування штрафу від 09.04.2019 р.

Довідково: зараз кожен неоформлений працівник «коштує» роботодавцю 10 мінімальних зарплат (тобто 47 230 грн). А попередженням можуть відбутися лише ФОП та ЮО, які є платниками ЄП 1-3 груп.

При цьому, якщо перший штраф (попередження) нічому не навчило і подібне порушення буде виявлено знову протягом 2 років від попереднього, то штраф будь-якому роботодавцю точно буде. Причому розмір його зростає до 30 мінімальних зарплат (в 2020 році – 141 690 грн). А у 2019 році, коли відбувались події, зазначені в коментованій справі, цей штраф становив 125 190 грн.

 

Що зробив ФОП?

ФОП в коментованій справі проігнорував спочатку лист від РДА, а згодом й вимоги припису. Натомість він звернувся до держреєстратора та 01.04.2019 р. він був припинений. Отже, коли Держпраці за невиконання припису вирішила застосувати до ФОП штраф, самого ФОП вже не існувало. І колишній підприємець вирішив, що його це від штрафу врятувало. Із чим Держпраці аж ніяк не погодилась. Справа дійшла до суду.

Як не дивно, але суд першої інстанцій став на бік колишнього ФОП. Втім, не тому, що він «вчасно» ліквідувався, а через недоліки, виявлені щодо інспектування, проведеного Держпраці:

  • висновки акта ґрунтуються виключно на відомостях довідки РДА;
  • жодних порушень вимог ч. 1 ст. 21 та ч. 3 ст. 24 КЗпП на дату інспекційного відвідування Держпраці у діяльності ФОП встановлено не було.

Тобто зазначена вище довідка РДА могла бути лише підставою для інспекційного відвідування, а зазначені у ній відомості якраз і підлягали перевірці інспекторами праці. Водночас ні в акті інспекційного відвідування, ні в додатках до нього, не міститься жодних відомостей щодо того, яким чином перевірялися зазначені відомості;

  • суду не надано жодного доказу тому, що 29.11.2018 р. водій перебував у місці, де провадить свою підприємницьку діяльність ФОП керував транспортним засобом та здійснював перевезення вантажів за дорученням ФОП та з метою здійснення останнім господарської діяльності чи виконував інші дії, що свідчили б про те, що між ФОП та водієм існують трудові відносини. Письмові пояснення як ФОП, так і водія відсутні, особи не встановлювались за паспортами чи іншими даними.

Апеляційна інстанція не погодилась з позицією суду першої інстанції.

Вона вважає, що визначальним для вирішення спірних правовідносин у справі, що розглядається, є визначення наявності або відсутності ознак трудових правовідносин між фізичною особою-підприємцем та громадянином-водієм.

ФОП сам визнав відсутність укладення трудового договору та видачу коштів за виконання перевезень. А водій зізнався, що він тимчасово працював водієм без оформлення трудових відносин

Тут треба пояснити, що оскільки письмових пояснень про ці факти під час інспекційного відвідування отримано не було, очевидно, що такі зізнання були зроблені вже в суді.

Що ж до невиконаних обов’язків інспекторів Держпраці щодо перевірки обставин, наведених в довідці від РДА, апеляційна інстанція вирішила  що такого не було. Сам факт існування довідки  РДА є лише підставою для складення службової записки, яка своєю чергою є підставою для призначення та проведення інспекційного відвідування. Проте перевіряти будь-які відомості, ще й на дату складення такої довідки, інспектори Держпраці не зобов’язані. Оскільки інспектування проводиться 14-15.03.2019 р., то саме на момент проведення інспектування й виявляються порушення.

Отже, на момент інспектування ФОП не уклав трудовий договір та не повідомив органи ДПС про прийняття працівника на посаду водія, що і стало підставою для цілком законного застосування штрафних санкцій.

 

Припинення ФОП не зупиняє постанову Держпраці про штраф

Щодо іншого нюансу — припинення ФОП до моменту винесення постанови про застосування штрафу у розмірі 125 190 грн, то тут апеляція наголошує на такому.

У випадку припинення суб`єкта підприємницької діяльності - фізособи (виключення з ЄДР) її зобов`язання не припиняються, а залишаються за нею як фізособою, оскільки фізособа не перестає існувати. Фізособа відповідає за своїми зобов`язаннями, пов`язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном.

А оскільки інспекційне відвідування ФОП проводилось до припинення  ФОПа та порушення норм законодавства про працю встановлено під час здійснення ФОП госпдіяльності, то незважаючи на те, що штраф призначили вже після припинення ФОП, апеляційна інстанція вирішила, що це підприємницьке зобов’язання. А зобов`язання, набуті підприємцем під час здійснення ним госпдіяльності, залишаються навіть після припинення державної реєстрації госпдіяльності ФОПа. Тому штраф у розмірі 125 190 грн цілком законний.

 

Дії ФОП, які не врятували від штрафу

Перелічимо, які саме помилки вчинив ФОП.

Перша і найголовніша – це те, що він все поставив на припинення реєстрації на дату застосування до нього штрафу. Але якщо ти оскаржуєш штраф і одночасно даєш проти себе свідчення і підтверджуєш скоєння порушень, не варто розраховувати на приязнь суддів.

Якби не свідчення ФОП та його водія, які зізнались у порушенні, що могли виявити інспектори:

  1. факт керування та/або передача права керування іншій фізособі не свідчить та не може свідчити про трудові чи будь-які інші відносини між власником ТЗ та водієм. На цьому потрібно було наголосити під час інспектування;
  2. при поданні пояснень слід враховувати, що при перевезенні товарів оформляються відповідні документи (ТТН, подорожні листи, накладні на товар тощо), яких не було. І якщо такі документи не оформлялись, то товар не перевозився в межах госпвідносин;
  3. жодних документів про виплату коштів не складалось — це також свідчить на відсутність виконання будь-якої роботи на користь та за дорученням ФОПа.

А якщо ви вже вирішили скористатися такою зброєю, як припинення ФОП, то його варто було здійснити одразу після отримання довідки, тобто до початку інспектування. Адже лише для податкових органів передбачена вимога щодо проведення позапланової перевірки після припинення ФОП. Для Держпраці — такого немає.

Якби не наведені помилки ФОП, то шанси скасувати постанову про застосування штрафу було би значно вищі. Причому ці всі пояснення можна надавати як під час інспектування, так і під час розгляду заперечень на акт інспектування Держпраці, тобто до винесення постанови про застосування штрафу.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»