• Посилання скопійовано

Особи з інвалідністю обслуговуються поза чергою: правила для бізнесу

З 05.08.2021 року значно розширені права дорослих та дітей, які мають інвалідність, а також осіб, які їх супроводжують. Зокрема, вони отримали право першочергового обслуговування в будь-яких касах при наданні послуг населенню. І це право мають забезпечити суб’єкти господарювання всіх форм власності. Як це зробити?

Особи з інвалідністю обслуговуються поза чергою: правила для бізнесу

Нагадаємо, що і раніше особи з інвалідністю першої та другої груп (ч. 7 ст. 38 Закону №875) мали право на позачергове обслуговування:

  • в касах міського та міжміського транспорту,
  • на підприємствах, установах та організаціях усіх форм власності та підпорядкування, які надають будь-які послуги населенню.

Але Законом №1664 право на першочергове обслуговування для осіб з інвалідністю та супроводжуючих з 05.08.2021 року значно розширено.

Тепер позачергове обслуговування стосується:

  • осіб з інвалідністю,
  • дітей з інвалідністю,
  • осіб, які супроводжують осіб з інвалідністю першої групи або дітей з інвалідністю. Втім, ця пільга стосується лише одного з таких супроводжуючих (якщо їх декілька).

Право на позачергове обслуговування має бути реалізовано у таких місцях:

  1. У будь-яких касах — це стосується кас продажу будь-яких товарів/робіт/послуг, зокрема, магазинів, супермаркетів, банків, інших фінансових установ (у т.ч. у пунктах обміну валют), аптеках, при оплаті будь-яких медичних послуг у закладах охорони здоров’я,  освітніх послуг в закладах освіти, в органах державної та виконавчої влади, місцевого самоврядування, ЦНАПах, у будь-яких інших установах, підприємствах та організаціях незалежно від форми власності, де є можливість здійснення готівкових розрахунків.

Чи стосується це банкоматів, паркоматів, платіжних терміналів тощо?

Щодо банкоматів, то слід пам’ятати: право позачергового обслуговування для зазначеного вище кола осіб встановлено і для кас банків. А каса банку – це сукупність операційних кас банку (філій, відділень), пунктів дистанційного обслуговування, пунктів обміну іноземної валюти, а також ПТКС та банкоматів (п. 12 ч. 4 Інструкції про ведення касових операцій банками в Україні, затвердженої постановою НБУ від 25.09.2018 р. №103).

Під час розрахунків в закладах громадського харчування особи з інвалідністю теж мають першочергове право проведення розрахунків— і це стосується не лише розрахунків на касі (біля РРО тощо), а й у разі використання «переносних» платіжних терміналів (мобільні фіскальні реєстратори) при розрахунках в кафе, барах, ресторанах, а також за допомогою вбудовуваних РРО для кас та кіосків самообслуговування.

  1. На підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності та підпорядкування, які надають будь-які послуги населенню. Зокрема, це стосується надання всіх видів побутових послуг, будь-яких інших послуг, які надаються населенню.

Проте це не стосується продажу товарів. Тобто у разі роботи консультанта у магазині продажу будь-яких товарів обов’язковості першочергового обслуговування покупця з інвалідністю закон прямо не вимагає. Але немає й заборони власнику магазину встановити такі правила на добровільних засадах.

А ще особи/діти з інвалідністю (та їх супроводжувачі) отримали:

  • Першочергове обслуговування під час пропуску через державний кордон України

Пріоритет перед іншими особами на проходження передбачених законодавством видів контролю в пунктах пропуску через державний кордон України мають право особи з інвалідністю, які прямують на лікування (за наявності підтвердних документів), особи з інвалідністю першої групи та діти з інвалідністю.

Увага! Разом з такими особами у пріоритетному порядку можуть слідувати особи, які їх супроводжують (кількість супроводжуючих – не більше двох), та у разі необхідності – близькі родичі першої лінії спорідненості.

У пунктах пропуску через державний кордон України для автомобільного сполучення пріоритет може надаватися при слідуванні в пішому порядку або на легковому автомобілі.

При цьому такий пріоритет не застосовується, якщо у транспортному засобі наявні інші особи, крім особи/дитини з інвалідністю, двох супроводжуючих та близьких родичів.  

Наразі нам відомо, що перетинання державного кордону в пунктах пропуску пішим ходом чи на автомобілі в окремих випадках нагадує випробовування нервової системи. Тож, або прикордонники мають встановити окрему чергу для таких осіб, що не завжди є можливим на відповідному пункті пропуску, або мають оголошувати час, коли пропуск можливий лише для таких осіб. Втім, звісно, словосполученням «може надаватись» законодавець відніс це питання на  розсуд прикордонної служби.

  • Першочергове обслуговування при в’їзді/виїзді на окупанову територію

Знову ж таки пріоритет в контрольних пунктах в’їзду на тимчасово окуповані території та виїзду з таких територій також стосується лише осіб з інвалідністю, які прямують на лікування (за наявності підтвердних документів), особи з інвалідністю першої групи та дітей з інвалідністю разом зі супроводжуючими (не більше двох), та у разі необхідності – близькими родичами першої лінії спорідненості.

І може надаватись як при слідуванні в пішому порядку, так і на легковому автомобілі — тож і тут ситуація залежить від держорганів, які контролюють таку зону. А враховуючи режимність таких об’єктів, при плануванні перетину лінії розмежування у таких пропускних пунктах, супроводжуючим або близьким родичам варто наперед з’ясувати наявність пріоритету для осіб/дітей з інвалідністю.

 

Як повідомити чергу про наявність пільг?

За приписами ч. 8 ст. 38 Закону №875, інформація про право на позачергове обслуговування має бути розташована на видному місці. Проте жорстких правил, як саме має виглядати така інформація (крім, звісно, застосування державної мови в оголошенні), немає.

Отже, йдеться про будь-яку матеріальну форму інформування. Останній час перевага надається табличкам із оголошеннями (звичайний текст, а також шрифтом Брайля для людей з вадами зору (Національний стандарт України Будинки та споруди. Настанова з облаштування будинків і споруд цивільного призначення  елементами доступності для осіб з вадами зору та слуху ДСТУ-Н В.2.2-31-2011)).

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Суспільство і життя/Суспільство, події

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Суспільство, події»