• Посилання скопійовано

Продаєте товар через інтернет: чи застосовувати РРО?

Коли та як продавці мають надавати розрахункові документи при замовленні товарів покупцями через інтернет? Що чекатиме продавців, в т.ч. фізосіб-«єдинників» у 2020 році?

Продаєте товар через інтернет: чи застосовувати РРО?

Коментар до ІПК ДПС від 25.10.2019 р. №1015/10/26-15-02-03-17-ІПК

Одразу наголосимо, що в Законі про РРО чіткого обов’язку видавати саме фіскальні чеки та застосовувати РРО під час продажу товарів через інтернет зараз не встановлено. Проте подекуди податківці вже цього вимагають!

 

Аргументи «проти»

У Законі про РРО наразі зазначено обов’язок проводити через РРО виключно розрахункові операції (п. 1 ст. 3).

Розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Тобто, коли ми говоримо суто про продаж товарів (послуг), то місце їх продажу має значення. Тим більше, що в п. 12 ст. 9 Закону про РРО є пряма норма, яка дозволяє не застосовувати РРО, якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (оптова торгівля тощо).

Отже, якщо місце розрахунку і місце реалізації товарів (послуг) не співпадають, РРО застосовувати не потрібно!

 

Аргументи «за»

Податківцям такий висновок, звісно, не подобається. Зокрема, і щодо інтернет-торгівлі.

Вони наполягають на тому, що покупець має отримувати розрахунковий документ. Тут не посперечаєшся – згідно з ч. 11 ст. 11 Закону про електронну комерцію покупець (замовник, споживач) повинен отримати підтвердження вчинення електронного правочину у формі електронного документа, квитанції, товарного чи касового чека, квитка, талона або іншого документа у момент вчинення правочину або у момент виконання продавцем обов’язку передати покупцеві товар.

На виконання цього в Законі про РРО ще у 2015 році було оновлено п. 2 ст. 3, який зараз встановлює обов’язок видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції. У 2015 році зі Закону про РРО було виключено пункт 13 статті 9 щодо звільнення від застосування РРО та РК при продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції), тобто мережі Інтернет.

Залишилось з’ясувати, яким саме має бути цей розрахунковий документ (і чи обов’язково це має бути фіскальний чек з РРО).

 

Якщо товар замовлено через інтернет-сайт, а доставляє кур’єр

Тут позиція податківців вже давня і повторювалась неодноразово. Ось і в коментованій ІПК податківці наводять два варіанти дій (передоплата і післяплата):

  1. У разі доставки товару за допомогою кур'єрської служби за умови передоплати зі застосуванням платіжних карт, продавець при продажу товарів повинен забезпечити доставку покупцю раніше роздрукованого розрахункового документа (чеку) разом із придбаним товаром та відповідним чином оформленим гарантійним талоном (у разі необхідності).
  2. Якщо доставка товару здійснюється кур'єрською службою за умови післяплати, то кур'єр видає розрахунковий документ (чек) покупцю в момент оплати коштів за придбаний товар.

 

Якщо товар замовлено на інтернет-сайті, але його забирає сам покупець (самовивіз)

Тут теж можливі два варіанти дій. І вони в цілому співпадають із зазначеними вище. Якщо відбувається розрахунок за товар готівкою або платіжною карткою, то продавець має надати покупцю розрахунковий документ (чек) або в момент відвантаження товару (якщо була передоплата), або в момент отримання коштів (якщо розрахунок відбувається в момент отримання товару).

 

Якщо товар замовлено на інтернет-сайті, а доставка відбувається поштою

У разі доставки товару поштою за умови передоплати зі застосуванням платіжних карт Visa, MasterCard, LiqPay та інших суб'єкт господарювання повинен укласти в поштове відправлення розрахунковий документ на повну суму проведеної операції, що підтверджує факт купівлі-продажу товарів, із зазначенням у касовому чеку «передоплата товарів» або у разі проведення розрахунків за відстроченим платежем – проводяться через РРО з використанням режиму попереднього програмування «погашення кредиту». 

При цьому роздрукування розрахункового документа на РРО здійснюється на підставі виписки з фінансової установи. У разі продажу товарів, на які встановлені гарантійні терміни – також технічний паспорт чи інший документ, що його замінює, у яких обов'язково робиться відмітка про дату продажу та найменування суб'єкта господарювання, яка завіряється штампом (печаткою) і підписом суб'єкта господарювання.

Якщо доставка товару здійснюється поштою за умови післяплати, то в момент отримання товару на поштовому відділенні покупець вносить кошти для перерахування на банківський рахунок продавця. Відповідний документ, що підтверджує факт оплати товару, у цьому випадку зобов'язане видавати поштове відділення. Документом, що свідчить про отримання того або іншого товару, буде видаткова накладна продавця, вкладена суб'єктом господарювання (продавцем) у посилку.

Про це ми писали тут.

 

Який це має бути розрахунковий документ?

Вищерозглянуті консультації податківців наштовхують на висновок, що уникнути застосування РРО в цих ситуаціях можуть лише ті, кому Закон про РРОПКУ) дозволяє РРО не застосовувати.

Тобто, якщо ви один з тих щасливців, які зазначені в ст. 9 Закону про РРО (і п. 296.10 ПКУ щодо ФОП-«єдинників»), розрахунковим документом може бути квитанція або товарний чек. Якщо ж РРО вам застосовувати обов’язково – розрахунковим документом має бути саме фіскальний чек.

Не треба застосовувати РРО і у випадку суто безготівкових розрахунків – коли оплата надходить з рахунка покупця на рахунок продавця без застосування платіжних карток. Про це, зокрема, йдеться тут.

Але найвеселішою є ситуація з розрахунками платіжними картками в інтернет-торгівлі.

 

Інтернет-еквайринг і РРО

На інтернет-сайті в деяких продавців товар (роботу, послугу) можна не лише вибрати та замовити, а й оплатити (зі застосуванням платіжної карти).

Спочатку податківці були досить лояльні до таких продавців. Ось тут вони наводять два приклади, другий з яких містить висновок: враховуючи, що розрахунки здійснювались у безготівковій формі (наприклад, за допомогою платіжних карт MasterCard, Visa), РРО не застосовується.

Але час минав і податківці вирішили, що така можливість незастосування РРО стосується лише суто безготівкових розрахунків. Із нещодавніх таких роз’яснень – ІПК від 18.09.2019 р. №284/ІПК/10/13-01-05-08-10.

А у ІПК від 01.04.2019 р. №1368/6/99-99-14-05-01-15/ІПК податківці зробили висновок: якщо споживач через інтернет замовив товар і розрахунок за нього здійснив із застосуванням платіжних карт за допомогою платіжних систем (інтернет- еквайринг) WAYFORPAY, LIQPAY, PORTMONE, FONDY, то такі операції продавцем здійснюються із обов’язковим застосуванням РРО та видачею споживачеві чеку з РРО. Про це також податківці говорили в ІПК від 29.05.2019 р. №2449/6/99-99-14-05-01-15/ІПК.

Тобто, якщо приймали оплату платіжними картками – проводьте операцію через РРО.

На питання, а коли проводити через РРО такі кошти, податківці прямої відповіді не давали і не дають досі. Але іноді радять проводити розрахункові операції через РРО після зарахування коштів на картку у розмірі отриманої оплати.

А ось у випадку, коли оплати ще немає, тобто СГ ще не отримав кошти від фінустанови, та відповідно й чек РРО не вибив, а клієнт або вже прийшов у магазин за товаром, або вже товар слід відправляти покупцю, вищевказані роз’яснення не підходять. У такій ситуації логічно буде пробивати чек РРО у момент відвантаження товару, про що й говорять податківці. У листі ДФСУ від 29.08.2017 р. №1743/6/99-99-14-05-01-15/ІПК вони зауважують, що пробивати чек РРО потрібно незалежно від того, чи надійшли кошти за товар на розрахунковий рахунок продавця. Ми про це писали тут.

 

Як зміниться продаж товарів через інтернет після 19 квітня 2020 року?

З 19 квітня 2020 року в обов’язки продавця входить також надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі.

Тобто з 19 квітня продаж товарів та надання послуг через інтернет має проводитися через РРО.

Але це правило на фізосіб-«єдинників» буде поширюватися вже з 1 жовтня 2020 року. До цього моменту вони працюють за старими правилами. Це питання в світлі інтернет-торгівлі в ЗЕД для підприємця ми докладно розглядали тут.

Як і раніше, якщо між продавцем і покупцем відбуваються суто безготівкові (без застосування платіжних карт) розрахунки, РРО не треба буде застосовувати і у 2020 році, і надалі.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Готівковий обіг та каса»