• Посилання скопійовано

Плата за адміністративні послуги по-новому: аналіз законопроєкту

У ВРУ зареєстровано законопроєкт, метою якого є впорядкування відносин у сфері плати за надання адміністративних послуг, забезпечення прозорості цих відносин, а також підтримання сталого та якісного надання адміністративних послуг за рахунок обґрунтованих розмірів адміністративного збору

Плата за адміністративні послуги по-новому: аналіз законопроєкту

16 листопада 2020 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №4380. Ним пропонується прийняти Закон «Про адміністративний збір», який визначає засади та порядок встановлення плати за надання адміністративних послуг (адміністративного збору), визначення розмірів адміністративного збору, врегульовує порядок його сплати та інші, пов’язані відносини.

 

За що будемо платити?

Законопроєктом вводиться чітке визначення терміну «адміністративний збір». Адміністративний збір – це встановлений законодавством у грошовому вимірі збір, що сплачується суб’єктом звернення за надання йому/їй адміністративної послуги.

При цьому передбачається на законодавчому рівні визначити єдині засади і критерії платності та безплатності адмінпослуг, порядок визначення конкретних розмірів адміністративного збору, процедуру його сплати.

 

Скільки платитимемо?

Законопроєктом пропонується:

  • визначити конкретні розміри адміністративного збору за так звані «базові» адміністративні послуги, тобто це послуги, яких потребують усі фізичні та юридичні особи, та інші затребувані послуги. Зокрема, поточна редакція законопроєкту передбачає чіткі розміри адмінзбору за понад 170 (!) найпопулярніших адмінпослуг. Але видачу всіляких «довідок» передбачено зробити безоплатною для всіх. Про деякі з популярних послуги ми розповімо;
  • право органів місцевого самоврядування встановлювати за власний рахунок пільги або призначати компенсацію щодо сплати адміністративного збору для окремих категорій громадян, що потребуватимуть такого захисту;
  • розмір адмінзбору визначати у абсолютних одиницях – гривні. Тобто пропонується відмовитися від використання в нецільових сферах таких соціальних мірил як «мінімальна заробітна плата», «прожитковий мінімум» та ін.;
  • перегляд конкретних розмірів адмінзбору протягом кожних трьох років;
  • щоб за платну адміністративну послугу адміністративний збір не був меншим 20 гривень. Тобто або послуга має надаватися безоплатно, або з мінімальною платою 20 гривень;
  • щоб адміністративний збір за надання адміністративних послуг в електронній формі становив 75% від встановленого розміру адміністративного збору (вартість збору на 25% нижча).

 

 Як платитимемо?

Платитимемо, як і раніше, через банківські установи.

При цьому законопроєктом пропонується для випадків, якщо у населеному пункті відсутні установи, які надають банківські послуги, організувати приймання готівки просто на місці надання адміністративних послуг.

Тобто персонал суб’єкта надання адміністративних послуг або ЦНАП (включаючи територіальний підрозділ або віддалене робоче місце адміністратора) зможе здійснювати самостійне касове обслуговування суб’єктів звернення у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Також законопроєктом передбачена вимога єдиного платежу – збору за будь-яку адмінпослугу (за потреби з подальшим розщепленням цього платежу між різними надавачами та залученими суб’єктами). Тобто сплачуватимемо за будь-які адмінпослуги ми скоріш за все на єдиний рахунок.

 

Які адміністративні послуги будуть надаватись безоплатно?

Безоплатними будуть адміністративні послуги у сфері соціального захисту населення, пенсійні послуги, послуги для неповнолітніх осіб (в т.ч. перший паспорт громадянина України, реєстрація місця проживання) та осіб, які потребують особливого захисту.

Прямо передбачено, що на безоплатній основі також надаються такі адміністративні послуги:

  1. державна реєстрація народження;
  2. державна реєстрація смерті;
  3. видача  паспорта громадянина України вперше (за умови його отримання у віці від 14 до 18 років);
  4. видача дипломатичного паспорта України;
  5. видача службового паспорта України;
  6. видача посвідчення біженця;
  7. видача посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту;
  8. набуття громадянства шляхом репатріації;
  9. реєстрація місця проживання неповнолітньої особи;
  10. інші адміністративні послуги, відповідно до закону.

З передбаченими розмірами адміністративного збору за конкретні адмінпослуги можна ознайомитись у додатку до запропонованого Закону «Перелік базових адміністративних послуг та прирівняних до них дій з розмірами плати за їх надання (адміністративних зборів)».

 

Підвищений розмір адміністративного збору

Одночасно з безоплатними послугами передбачено й підвищення розміру адміністративного збору, зокрема за «терміновість» (за запитом заявника):

  • якщо адміністративна послуга надається вдвічі швидше від звичайного (загального) строку – застосовується коефіцієнт 2;
  • якщо адміністративна послуга надається у день звернення та цей строк більше ніж удвічі швидший від звичайного (загального) строку - як правило, застосовується коефіцієнт 5.

Також адміністративний збір може бути встановлений у підвищеному розмірі, якщо суб’єктом звернення порушуються визначені законодавством строки для звернення за відповідною адміністративною послугою, або у випадках втрати документів (крім ситуацій, пов’язаних з надзвичайними ситуаціями).

 

Плата за реєстрацію бізнесу

Для бізнесу суттєва зміна – це введення (повернення) плати за ФОП та юросіб. Це зумовлено тим, що безоплатна реєстрація суб’єктів господарювання насправді має негативні наслідки для бізнесу. Зокрема, послуга з реєстрації бізнесу забезпечена в ОМС державними реєстраторами на 40% гірше, ніж реєстрація нерухомості, тобто доступність до цих послуг є на порядок меншою. За експертними оцінками ключова причина тут саме неготовність ОМС нести тягар витрат на державних реєстраторів, без умови компенсації відповідних витрат. Водночас законопроєкт пропонує помірні адмінзбори за реєстрацію (в діапазоні 100-200 грн), і зменшення адмінзбору «за внесення змін».

 

З якої дати вводиться адміністративний збір?

Якщо законопроєкт буде прийнято, то Закон набере чинності з 1 липня 2021 року.

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Закони та підзаконні акти

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Закони та підзаконні акти»