• Посилання скопійовано

Великі обмеження для курців, виробників та імпортерів товарів для паління: що буде через півтора роки?

Проєкт Закону №4358 щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну вже викликав неабияку зацікавленість як у продавців, так і у споживачів. Ця стаття містить перший аналіз законопроєкту. Хоча вже зараз зрозуміло, що до цієї теми ми повертатимемося не раз

Великі обмеження для курців, виробників та імпортерів товарів для паління: що буде через півтора роки?

16 грудня Верховна Рада ухвалила зміни до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну. Проєкт Закону №4358 у другому читанні підтримали 317 депутатів. Наразі він все ще готується на підпис Президенту України. Але всім зацікавленим особам слід вивчити його вже зараз, адже він накладає (хоч і через тривалий час) чимало нових обмежень. 

 

Почнемо з перехідних положень

Тютюнові вироби, електронні сигарети, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, а також пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, введені в обіг до набрання чинності відповідними положеннями цього Закону, зможуть бути в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання, але не довше дванадцяти місяців з дня набрання чинності цим Законом. 

Виробники та імпортери новітніх тютюнових виробів, які введено в обіг на території України до 1 червня 2022 року, зобов’язані протягом трьох місяців подати до МОЗ повідомлення про такі вироби та інформацію, яка додається до такого повідомлення.

Чому знадобилися такі перехідні норми? Тому що автори закону змінюють не лише правила обігу товарів для курців, а й їх зовнішній вигляд (в частині попереджень курців про шкоду для здоров’я). 

 

Що зміниться з дати опублікування Закону?

Йдеться про  зміни до ст. 12 Закону  «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення». Ця стаття прописує правила розміщення попереджень про шкідливість паління на тютюнових виробах. Для зручності хронологію змін саме цієї статті ми розмістили у таблиці. 

Зараз Буде (законопроєкт №4358)
На кожній упаковці тютюнових виробів мають бути зазначені (ст. 12 Закону №2899):
  • основне медичне попередження споживачів тютюнових виробів
  • додаткове медичне попередження, що супроводжується відповідним кольоровим малюнком (малюнками) та/або піктограмою (піктограмами),
  • інформаційний напис про вміст нікотину та смоли в диму однієї сигарети (щодо сигарет).
З дати публікації закону на кожній одиничній пачці та зовнішньому упакуванні тютюнових виробів для куріння буде зазначено:
  • загальне медичне попередження та комбіноване медичне попередження, що супроводжується відповідною кольоровою ілюстрацією, а також інформаційне повідомлення.

Як бачимо, термінологія змінюється, але принцип залишається той самий.

При цьому зміст медичних та інформаційних попереджень визначатиме ст. 12 Закону №2899. Проте їх параметри, а також параметри кольорових ілюстрацій затверджуватиме і МОЗ (напряму, а не через постанову КМУ).  Через 2 роки після публікації закону тексти загального медичного попередження та інформаційного попередження будуть оновлені згідно з коментованим законопроєктом.  
При цьому наголошується, що ці тексти та ілюстрації до них будуть наноситися виробником тютюнових виробів на одиничні пачки та зовнішнє упакування тютюнових виробів не пізніше ніж через 12 місяців з дня набрання чинності нормативно-правовим актом МОЗ, яким їх затверджено.

 

Що зміниться через 6 місяців після дати публікації?

Обмеження щодо місць паління – тепер не тільки для тютюну! 

Для цього оновлюють редакцію ст. 13 Закону №2899.

Правило перше. Забороняється куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів:

  1. у ліфтах і таксофонах;
  2. у приміщеннях та на території закладів охорони здоров’я;
  3. у приміщеннях та на території навчальних закладів;
  4. у приміщеннях та на території спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд та закладів фізичної культури і спорту;
  5. у приміщеннях закладів ресторанного господарства;
  6. у приміщеннях об’єктів культурного призначення;
  7. у приміщеннях органів державної влади, інших державних установ, органів місцевого самоврядування;
  8. у приміщеннях підприємств, установ та організацій усіх форм власності;
  9. у приміщеннях готелів та аналогічних засобів розміщення громадян;
  10. у приміщеннях гуртожитків;
  11. на дитячих майданчиках;
  12. у місцях загального користування житлових будинків;
  13. у підземних переходах;
  14. у транспорті загального користування, що використовується для перевезення пасажирів, у тому числі в таксі;
  15. на вокзалах та станціях;
  16. на зупинках маршрутних транспортних засобів.

Правило друге. Забороняється куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів в аеропортах, крім спеціально відведених для цього місць.

У місцях та закладах, в яких куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено, розміщується наочна інформація, що складається з графічного знака про заборону куріння і тексту такого змісту: «Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!».

У спеціально відведених для куріння місцях в аеропортах розміщується наочна інформація, що складається з графічного знака і тексту такого змісту: «Місце для куріння. Куріння шкодить Вашому здоров’ю!».

Нові обмеження – нові штрафи:

  • розміщення кальяну або куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів у приміщеннях та на території закладів, де це заборонено, – штраф 1000 грн, а в разі повторного протягом року порушення – 10 000 грн;
  • розміщення попільничок чи кальяну або куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів у приміщеннях закладів ресторанного господарства – 3000 грн, а в разі повторного протягом року порушення – 15 000 грн;
  • нерозміщення інформації щодо того, де курити можна, а де ні – штраф 1000 грн.

А решта бізнесу слід мати на увазі! Сільські, селищні та міські ради у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці можуть постійно або тимчасово заборонити куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та кальянів у додатково визначених ними місцях. Зокрема, під час проведення масових заходів.

 

Що зміниться з 1 червня 2022 року?

Електронні сигарети та трав’яні вироби для куріння теж отримають власні попередження щодо їх шкідливості. Цьому буде присвячено нові ст. 12-1 та 12-2 Закону №2899.

Упакування електронних сигарет, заправних контейнерів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, отримає листок-вкладку з такими попередженнями (власного змісту). Додаткове медичне попередження буде наноситися з обох сторін і самого упакування.

Виробники та імпортери також отримають вимогу нанесення медичних попереджень як на окремі пачки, так і на упакування трав’яних виробів для куріння. 

А от продавцям варто знати: упакування електронних сигарет, заправних контейнерів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, не повинні будуть пропонувати економічних переваг шляхом включення друкованих ваучерів, пропозиції знижок, у тому числі безплатного розповсюдження, «два за ціною одного», інших подібних пропозицій»!

Бездимні засоби куріння теж отримають медичні застереження на кожну пачку та упакування. Цьому присвячено нову ст. 12-3 Закону №2899. Щоправда, інших обмежень щодо їх виробництва, імпорту або продажу, поки що не встановлено.

А от якщо виробники вирішать розпочати виробництво чогось нового і тютюнового, то їм доведеться, крім іншого, звітувати за ст. 12-4 Закону №2899.

Виробники та імпортери новітніх тютюнових виробів подаватимуть до МОЗ повідомлення про будь-який новітній тютюновий виріб, який вони планують ввести в обіг на території України. Повідомлення подаватимуться в електронній формі за шість місяців до запланованого введення в обіг.

 

Що зміниться через 18 місяців після дати публікації?

А ось цей термін стосується вже всього решта законопроекту. Тобто більшої його частини, якою і встановлюються славнозвісні обмеження. Давайте їх переглянемо.

Тотальна заборона продажу неповнолітнім!

Згідно з оновленою редакцією ст. 13 Закону №2899 буде заборонено продаж особам, які не досягли 18 років, не лише тютюнових виробів, а і трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

Перше порушення призводить до штрафу 60 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1020 грн), а кожне наступне, в разі повторного протягом року порушення – 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (10200 грн). 

 

Тотальна заборона ароматизованих (та деяких інших) сигарет та тютюнових виробів! 

Заборонятиметься виробництво (крім виробництва для експорту!), оптова і роздрібна торгівля та імпорт для реалізації на території України:

1) сигарет, у яких рівні викидів нікотину, смоли та монооксиду вуглецю в диму однієї сигарети перевищують: нікотину – 1 міліграм, смоли – 10 міліграмів, монооксиду вуглецю – 10 міліграмів;

2) тютюнових виробів, одинична пачка яких не відповідає вимогам, визначеним статтею 12 цього Закону, та/або тютюнових виробів, на одиничній пачці яких відсутні визначені законодавством медичні попередження;

3) тютюнових виробів з використанням на їх упаковці або на самих тютюнових виробах будь-яких елементів або ознак (тексти, символи, назви, зображення або інші ознаки), які: 

  • рекламують тютюновий виріб або сприяють його споживанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, вплив на здоров’я, ризики або викиди; 
  • включають кількісну інформацію про вміст нікотину, смоли, монооксиду вуглецю у тютюновому виробі;
  • вказують на те, що певний тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів диму, або надає переваги, пов’язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості або інші переваги для здоров’я чи способу життя;
  • повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні або інші добавки чи про їх відсутність;
  • нагадують харчовий продукт або косметичний продукт;
  • вводять в оману, що певний тютюновий виріб має покращену здатність біологічного розкладання або інші екологічні переваги;

4) сигарет та тютюну для самокруток з характерним запахом та/або смаком диму;

5) тютюнових виробів, що містять такі добавки:

  • вітаміни або інші добавки, які створюють враження, що тютюновий виріб має переваги для здоров’я або призводить до зменшення ризиків для здоров'я, або становить менший ризик для здоров’я;
  • кофеїн, таурин чи інші добавки та стимуляторні сполуки, що асоціюються з енергійністю та/або життєвою силою;
  • добавки, що мають властивості робити викиди кольоровими;
  • добавки, що полегшують вдихання диму або засвоєння нікотину;
  • добавки, які мають канцерогенні, мутагенні або репродуктивно токсичні властивості у неспаленій формі;

6) сигарет та тютюну для самокруток, що містять смако-ароматичні добавки у будь-яких компонентах, таких як фільтр, папір, упаковка, капсула або мають будь-які технічні характеристики, що дозволяють змінювати запах чи смак сигарет, тютюну для самокруток або інтенсивність диму;

7) сигарет та тютюну для самокруток, фільтр, папір або капсула яких містить тютюн або нікотин;

8) тютюну для перорального вживання.

Ці зміни будуть внесені до ст. 10 Закону №2899 (вони замінять існуючі частини другу та третю).

Довідково: решта заборон, встановлених ст. 10, працюватимуть і надалі. Наприклад, як і раніше, не можна буде створювати у покупців хибне враження безпеки паління. Наприклад, розміщувати повідомлення про те, що визначений тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інші тютюнові вироби, у тому числі включати такі терміни, як «із низьким вмістом смол», «легкі», «супер легкі», «ультра легкі» та їх аналоги іншими мовами.

З нового: виробнику та імпортеру тютюнових виробів  буде заборонено вміщувати в одиничну пачку та в зовнішнє упакування тютюнових виробів вкладки, які прямо чи опосередковано заохочують придбання тютюнових виробів або їх споживання.

 

Тотальна заборона реклами! 

Сувора заборона реклами товарів для курців додається до ст. 22 Закону про рекламу.

Більш того: реклама будь-яких товарів або послуг не повинна містити зображення тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння або процесу їх куріння, споживання.

А згідно оновленої редакції ч. 1 ст. 16 Закону №2899 забороняються будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби!

Під заборону потрапили майже всі заходи прямого та непрямого стимулювання продажу тютюнових виробів та вживання тютюну.

І безоплатні роздачі, й інші маркетингові хитрощі – ігри, конкурси для курців, надання товарів, робіт або послуг тим, хто придбаває або використовує тютюнові вироби тощо.

Буде прямо заборонено і розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві. Виключення зроблено лише для одного «скромного» плаката розміром не більше 40х30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація, надрукована шрифтом чорного кольору на білому фоні про наявні у продажу тютюнові вироби та ціни на них.

Зовнішня реклама, зокрема, на автотранспорті, і електронні розсилки «про тютюн» теж під суворою забороною.

Навіть простий продаж або постачання нетютюнових виробів, реклама чи упаковка яких містять напис, малюнок чи будь-яке інше зображення, повідомлення, які повністю або частково ідентифікуються чи асоціюються з тютюновим виробом, знаком для товарів і послуг чи з виробником тютюнових виробів – під забороною.

Але буде дозволено розміщення інформації для повнолітніх осіб щодо асортименту, споживчих характеристик, обслуговування та використання пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет на веб-сайтах виробників, імпортерів таких виробів, обов’язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів з використанням документа, що посвідчує особу, в порядку, встановленому КМУ.

Аналогічні заборони реклами встановлено і щодо:

  • пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння (ст. 16-1)
  • електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (ст. 16-2).

Увага! За порушення вимог статей 16, 16-1 чи 16-2 цього Закону – передбачено штраф 30 000 грн., а в разі повторного протягом року порушення – 50 000 грн. за кожен факт порушення.

 

Нові правила щодо електронних сигарет! 

Електронні сигарети отримають власні правила обігу в Україні. Для цього Закон №2899 буде доповнено новою ст. 10-1.

Електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, можуть бути введені в обіг на території України лише за умови виконання таких вимог:

1) рідини, що використовуються в електронних сигаретах, вводяться в обіг тільки у спеціальних заправних контейнерах, об’єм яких не перевищує 10 мілілітрів, в одноразових електронних сигаретах або одноразових картриджах, які мають об'єм не більше 2 мілілітрів;

2) вміст нікотину у рідинах, що використовуються в електронних сигаретах, становить не більше 20 міліграмів в 1 мілілітрі;

3) рідини, що використовуються в електронних сигаретах, не містять такі добавки:

  • вітаміни або інші добавки, які створюють враження, що виріб має переваги для здоров’я або призводить до зменшення ризиків для здоров’я, або становить менший ризик для здоров’я;
  • кофеїн, таурин чи інші добавки та стимуляторні сполуки, що асоціюються з енергійністю та життєвою силою;
  • добавки, що мають властивості робити викиди кольоровими;

4) у виробництві рідини, що використовується в електронних сигаретах, використовуються лише інгредієнти високої чистоти;

5) у їх виробництві використовуються лише такі інгредієнти, які не становлять ризик для здоров’я людини в нагрітій або ненагрітій формі, крім нікотину в рідинах, що використовуються в електронних сигаретах;

6) електронні сигарети забезпечують рівномірне вживання доз нікотину за звичайних умов використання;

7) електронні сигарети, заправні контейнери та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, захищені від доступу дітей, несанкціонованого доступу, пошкоджень і протікань та мають механізм, що забезпечує заправлення без протікання.

 

А ще нова звітність!

За ст. 10-1 виробники та імпортери електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, подаватимуть до МОЗ повідомлення про будь-які вироби, які вони планують ввести в обіг на території України. Повідомлення подаватиметься в електронній формі за шість місяців до запланованого введення в обіг.

Нова ст. 11-1 теж вводить кілька нових звітів! Рахуємо.

Звіт №1.

Кожний виробник або імпортер тютюнових виробів щороку, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, подаватиме до МОЗ в електронному вигляді таку звітність про інгредієнти щодо тютюнових виробів призначених для реалізації на митній території України, щодо кожної торговельної марки та виду/типу:

  1. перелік інгредієнтів із зазначенням питомої ваги використаних у виробництві тютюнового виробу, у порядку зменшення питомої ваги;
  2. обсяг викидів смоли, нікотину, монооксиду вуглецю в диму сигарет;
  3. інформація про інші викиди та їх граничні рівні (за наявності).

До переліку інгредієнтів додаватимуться:

  1. заява із зазначенням причин включення інгредієнтів у відповідні тютюнові вироби;
  2. інформація про наявні токсикологічні дані щодо інгредієнтів у спаленій або неспаленій формі, із зазначенням, зокрема, їхнього впливу на здоров’я людини та з урахуванням будь-яких властивостей, що викликають залежність.

А виробники та імпортери трав’яних виробів для куріння повинні будуть щороку, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним, подавати до МОЗ перелік всіх інгредієнтів, що використовуються при виробництві таких виробів, із зазначенням питомої ваги за назвою торговельної марки та видом/типом.

Звіт №2.

А ще виробники та імпортери подаватимуть до МОЗ звітність про викиди із зазначенням використаних методів вимірювання викидів.

Довідково: викиди смоли, нікотину та монооксиду вуглецю сигарет вимірюються на основі таких державних стандартів:

  • ДСТУ ISO 4387:2010 – для смоли;
  • ДСТУ ISO 10315:2010 – для нікотину;
  • ДСТУ ISO 8454:2007 – для монооксиду вуглецю.

Точність вимірювання викидів смоли, нікотину та монооксиду вуглецю визначається відповідно до ДСТУ ISO 8243:2009.

Визначення викидів нікотину, смоли та монооксиду вуглецю здійснюється акредитованими лабораторіями відповідно до переліку, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Виробники або імпортери сигарет та тютюну для самокруток подаватимуть також технічний документ, що містить загальний опис використаних добавок та їхніх властивостей.

Звіт №3.

Виробники та імпортери тютюнових виробів також подаватимуть до МОЗ:

  1. доступні їм результати внутрішніх та зовнішніх досліджень щодо вивчення ринку та уподобань різних груп споживачів, у тому числі молоді, та серед курців, щодо інгредієнтів та викидів, а також короткі резюме будь-яких ринкових опитувань, які вони проводять при виведенні на ринок новітніх виробів;
  2. інформацію про обсяги продажів тютюнових виробів за марками і видами/типами, виражені у штуках або кілограмах, – щороку, не пізніше 1 лютого року, наступного за звітним.

Щодо зазначеної вище звітності, зрозуміло, що порядок її подання має затвердити МОЗ.

Увага, штрафи!

  1. Тим, хто порушить вимоги ст. 10-1, 10-2, 12, 12-1, 12-2, 12-3, 12-4 цього Закону щодо розміщення попереджень на упакування (пачку), а також  щодо подання  повідомлення про будь-які вироби, які вони планують ввести в обіг на території України до МОЗ – загрожує штраф в розмірі 20 000 грн. 
  2. Порушення вимог статті 11-1 цього Закону щодо подання звітності про інгредієнти тютюнових виробів та викиди – загрожуватиме штрафом 30 000 грн. 
  3. А за повторне протягом року порушення з числа тих, що ми зазначили вище – загрожуватиме штрафом в розмірі 50 000 грн. 

 

Для чого так «закручують гайки»?

Автори закону відповідають на це сумною статистикою:

  • наразі кожен п’ятий дорослий українець щодня курить тютюнові вироби – загалом це 7,2 млн дорослого населення;
  • на сьогодні зберігається критична проблема поширеності куріння серед дітей і молоді. В Україні 18,4% дітей 13–15 років є теперішніми споживачами електронних сигарет (22,6% хлопців і 14% дівчат), а будь-коли пробували курити електронні сигарети 40% дітей цієї вікової групи. Окрім того, 14,9% дітей 13-15 років (17,8% хлопців і 12,1% дівчат) є теперішніми споживачами тютюну (кожна сьома дитина). А 7,4% дітей віком 14-17 років мають досвід вживання тютюнових виробів для нагрівання;
  • у чинному законодавстві практично відсутні норми, щодо захисту здоров’я людей від шкоди електронних сигарет. Відповідно до чинного законодавства навіть неповнолітнім дітям можна рекламувати та продавати електронні сигарети та рідини до них тощо. 

На думку авторів закону, зазначені вище обмеження мають змусити людей замислитися над шкідливістю паління та заохотити їх відмовитися від паління взагалі (або не починати палити, зокрема, для дітей). А також знизити шкоду для здоров’я, яку наносять палії оточуючим, які не палять, але змушені дихати спільним із ними повітрям. 

У авторів закону є амбіційна мета – зменшити до 2025 року кількості курців в Україні до рівня 15%. Побачимо, чи їм це вдасться.

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Ліцензії і дозволи»