• Посилання скопійовано

Акцизні накладні на пальне з 1 липня 2019 року: перше знайомство

З 1 липня 2019 року акцизна накладна складається за новою формою. Нова форма АН суттєво відрізняється від старої: повністю змінено порядок її складання та реєстрації. У цій аналітиці ми познайомимося з новою формою акцизної накладної форми П

Акцизні накладні на пальне з 1 липня 2019 року: перше знайомство

Про те, що треба зробити, щоб отримати можливість реєструвати акцизні накладні в липні, ми писали тут. Про те, як треба скласти акцизні накладні на розподіл залишків пального і пального, імпортованого протягом першої половини липня,  між акцизними складами, читайте тут.

На підготовчі дії у кожного платника акцизного податку з реалізації пального небагато часу. Адже реєстрація АН на такий розподіл повинна була розпочатися з 16 липня і триватиме до 22 липня 2019 р. Але податківці вже повідомили, що  16 липня СЕА РП та СЕ не буде працювати через технічне обслуговування!

Форма акцизної накладної вже затверджено наказом Мінфіну від 19.06.2019 р. №262. В електронном вигляді вже з'явилися формати для їх складання. Про це ми проінформували тут. Але текста затвердженого наказу №262 ще не оприлюднено. Хоч формати для складання нових АН вже з'явилися в «Єдиному вікні», але фактично їх можна буде складати та реєструвати вже з 17 липня. 16 липня проводяться технічні роботи в СЕА РП та СЕ.

А ми починаємо розповідати про складання акцизних накладних (далі – АН) на подальші операції з реалізації пального з акцизних складів. Зокрема, реєстрація АН щодо липневої реалізації (як заплановано) повинно розпочатися з 23 липня і триватиме до 15 серпня 2019 (включно). Матеріал готувався на підставі проекту порядку складання АН (далі – Порядок), що оприлюднений на сайті ДФС.

Почнемо із базових правил, які повинні знати всі платники акцизу на пальне.

 

На які операції складається акцизна накладна?

Нормами п. 231.1 ПКУ визначено операції, при здійсненні яких потрібно складати акцизну накладну. Отже, акцизна накладна складається:

  • при ввезенні на митну територію України пального: а) з якого сплачено акцизний податок на митниці та б) на умовах, визначених ст. 229 ПКУ;
  • при вивезенні пального за межі митної території України;
  • при реалізації пального іншим отримувачам на загальних умовах;
  • при реалізації та/або використанні для виробництва непідакцизної продукції на умовах ст. 229 ПКУ;
  • при використанні пального для власного споживання платником акцизного податку – на фактично використані обсяги пального;
  • на обсяги втраченого пального у межах та/або понад встановлені норми втрат;
  • на обсяги зіпсованого, знищеного пального, в тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов’язаної з природним результатом;
  • на обсяги випаровування пального у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального;
  • при здійсненні операцій, які не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування акцизним податком;
  • виробник пального, а також особа, яка здійснює розлив пального у споживчу тару ємністю до 5 літрів (включно) складає АН на обсяги такого пального.

Для кожного з цих видів операцій визначено свої правила складання акцизної накладної, і різних варіантів складання може бути дуже багато.

 

Реквізити нової форми акцизної накладної

Нова форма акцизної накладної містить набагато більше реквізитів і заповнити її вже не так просто, як попередню форму. Щоб розібратися з цим, умовно розділимо реквізити нової АН на чотири групи:

  1. Коди операцій, умови оподаткування та напрям використання, які зазначаються у лівій верхній частині форми АН. Ці три реквізити заповнюються в залежності від виду операції, на яку складається АН. У кожному з трьох рядків наводиться цифра, що відповідає певному значенню відповідного реквізити. Всі ці цифри наведені у зносках 1, 2, 3 до АН форми П;
  2. Дата, номер АН та реквізити сторін, що беруть участь в операції, на яку складається АН, інформація про акцизні склади, з яких відвантажується та на які отримується пальне – акцизний склад (далі – АС) та акцизний склад пересувний (далі – АСП);
  3. Додаткова інформація про окремі види операцій, вона зазначається за необхідності – ревізити митної декларації, податкового векселя, вид операції з реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів відповідно до пп. 229.8.10 ПКУ, адреса місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, на якому суб’єкт господарювання – неплатник податку зберігає пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки;
  4. Власне інформація про товар (пальне), на яке складається АН. Ця частина нової форми АН не змінилася порівняно з попередньою формою АН.

Як бачимо, нова форма АН дозволить контролерам отримувати повну інформацію про операції з пальним та його місцезнаходження на території України. Надалі ми будемо розглядати складання АН для окремих видів операцій з пальним, а зараз зупинимося на реквізитах АН, які заповнюються однаково у всіх випадках.

 

Дата складання та номер АН

У п. 5 – 7 розд. І Порядку визначено, як саме слід зазначати дату та номер АН. Тут немає нічого нового, але будьте уважні:

  • дата складання акцизної накладної заповнюється цифрами у такій послідовності: день місяця (дві цифри), місяць (дві цифри), рік (чотири цифри). При цьому крапки, коми та інші розділові знаки в даті складання зазначених документів не проставляються;
  • порядковий номер акцизної накладної має містити лише цифрові значення та не має містити літер чи інших символів;
  • у порядковому номері  акцизної накладної зазначається цифровий номер, який відповідає послідовному номеру такого документа, складеного платником податку (філією або структурним підрозділом платника податку) протягом певного періоду. Таким періодом може бути день, тиждень, декада, місяць, квартал, рік тощо. Не заборонено вести і наскрізну нумерацію АН протягом всього періоду реєстрації підприємства як платника акцизного податку. Порядковий номер акцизної накладної не може починатись на «0». У клітинках порядкового номера акцизної накладної, що не заповнюються, нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються;
  • не допускається складання платником податку (філією або структурним підрозділом платника податку) акцизної накладної за однією датою з однаковим порядковим номером.

Як бачимо, жорстких вимог до номера АН Порядок не висуває. Головне – наявність у номері лише цифр та унікальність номера в межах однієї дати. Обов’язкове дотримання послідовності нумерації АН також не вимагається, тому не переймайтеся, якщо, наприклад, виявиться, що випадково  зареєстрували АН з номером 110 від 15.07.2019  після реєстрації АН з номером 122 від 12.07.2019.

 

Реквізити сторін та акцизних складів

Ця група реквізитів АН включає в себе:

  • найменування юросіб або прізвище, ім’я, по-батькові фізосіб, які приймають участь в операції. Судячи з назви цього реквізита, букви «ФОП», «ПП» або інші для фізичної особи наводити не потрібно;
  • код за ЄДРПОУ або ІПН фізособи, що реалізує або отримує пальне;
  • код філії платника акцизного податку відправника та отримувача пального;
  • уніфікований номер акцизного складу;
  • дані про акцизний склад пересувний.

Порядок заповнення цих реквізитів викладено у п. 8 та п. 9 розділу І Порядку. Тут згадаємо основне. Для юридичної особи зазначається її повна або скорочена назва. Якому документу повинна відповідати ця назва, ані у п. 231.1 ПКУ, ані у п. 8 та п. 9 розділу І Порядку не уточнюється. На практиці, на нашу думку, цю інформацію краще взяти з реєстра платника акцизного податку (https://cabinet.sfs.gov.ua/registers/excise). Так само можна перевірити дані і щодо фізособи – отримувача пального, яка зареєстрована як суб’єкт господарювання, а також у Держреєстрі на сайті Мінюсту, або у реєстрі ДФСУ «Дані про взяття на облік платників податків».

Якщо акцизна накладна складається філією або отримувачем пального є філія, у рядку «Код філії» лівої та правої частини АН зазначається числовий номер філії (структурного підрозділу), який визначається головними підприємствами. У разі, коли акцизна накладна заповнюється самим платником податку – головним підприємством, номер філії чи структурного підрозділу у відповідний рядок лівої частини документу не заноситься.

Для акцизного складу зазначається лише уніфікований номер такого АС у СЕАРП та СЕ, який автоматично присвоюється акцизному складу СЕАРП та СЕ під час його реєстрації і діє протягом всього терміну реєстрації АС.

Для акцизного складу пересувного це такі реквізити, як:

  • двосимвольний код типу транспортного засобу (автомобільного, залізничного, повітряного, морського, річкового, трубопровідного). Ці коди містяться у Класифікаторі видів транспорту, затвердженому Наказом Мінфіну від 20.09.2012 р. №1011. Зокрема, для автомобільного транспорту (автоцистерн) застосовується код 30;
  • місткість ємності (секцій). Для автоцистерн тут вказується загальна місткість всіх секцій автоцистерни у кубічних метрах, кількість секцій та місткість емності (ємностей), які завантажили підакцизним товаром (реквізит «для акцизної накладної, м3»). Якщо пальним завантажено всі секції цистерни, реквізит «для акцизної накладної, м3» співпадатиме із загальною місткістю всіх секцій автоцистерни;
  • номер державної/міжнародної/іноземної реєстрації транспортного засобу.

 

Інформація про пальне в табличній частині АН

У табличній частині акцизної накладної вноситься інформація за кожним кодом товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД. При цьому на кожен окремий код товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД, реалізований із зазначеного в такій накладній акцизного складу / пересувного акцизного складу та/або отриманий на кожний окремий акцизний склад / пересувний акцизний склад, складається окрема акцизна накладна (п. 13 розд. ІІ Порядку).

Відповідно до п. 16 розд. ІІ Порядку таблична частина акцизної накладної заповнюється в такому порядку:

1) у графі 1 зазначається код товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД (10 знаків без пробілів);

2) до графи 2 вноситься інформація щодо опису пального згідно з УКТ ЗЕД;

3) у графах 3, 4 зазначається інформація щодо обсягу реалізованого (відвантаженого, втраченого) або ввезеного пального:

  • у кілограмах (графа 3);
  • у літрах, приведених до температури 15° C (графа 4).

Внесені до цих граф показники можуть мати лише додатне значення.

З 1 липня 2019 р.  весь облік пального ведеться в розрізі акцизних складів. Про підготовчі операції та про складання АН на первинний розподіл залишків пального між акцизними складами ми писали у попередньому матеріалі.

Надалі, після такого розподілу акцизна накладна з АС/АСП може бути зареєстрована, якщо обсяг пального у літрах, приведених до температури 15° C, не перевищує залишку обсягу пального відповідного УКТ ЗЕД на цьому АС/АСП на момент реєстрації АН. Враховуючи те, що тепер кожне переміщення пального між акцизними складами одного розпорядника теж оформляється акцизними накладними, такий підхід є цілком логічним. При переміщенні пального між власними акцизними складами треба враховувати те, що подальший відпуск пального зі складу-отримувача не можна буде здійснити, поки не буде зареєстрований другий примірник АН за фактом отримання пального на цей склад. Наприклад, підприємство переміщує пальне з власного АС1 на власний АС2, і надалі реалізує його покупцю з АС2. Спочатку таком підприємству потрібно зареєструвати перший та другий примірники АН на переміщення пального з АС1 на АС2, а потім вже можна буде зареєструвати перший примірник АН на реалізацію пального з АС2 покупцю.

 

Один та два примірники акцизної накладної

І наостанок зауважимо, що новацією у складанні АН є те, що при реалізації пального між акцизними складами вона складається у двох примірниках, а при здійсненні решти операцій з пальним – в одному примірнику, як і раніше.

У двох примірниках АН складаються на операції реалізації пального від одного акцизного складу до іншого, при цьому відправниками та отримувачами можуть бути як стаціонарні, так і пересувні акцизні склади в будь-якій комбінації (п. 231.3 ПКУ). При цьому реалізацією пального в даному контексті є будь-яка операція з переміщення пального з одного акцизного складу або акцизного складу пересувного на інший АС/АСП.

Якщо платник акцизного податку одночасно є особою, яка реалізує та отримує пальне (тобто відбувається переміщення пального між акцизними складами одного розпорядника), то він складає та реєструє АН у двох примірниках у загальному порядку. Кожний з двох примірників реєструється в ЄРАН окремо – більш докладно про це розповімо у наступній статті.

В одному примірнику АН складаються на всі інші операції. Один примірник АН складається і реєструється розпорядником акцизного складу, на якому відбулась операція із пальним. Всі такі «інші» операції є унікальними, тому кожну з них ми розглянемо в окремій статті із зразками.

А зараз на закінчення лише наголосимо, що порядкові номери та кількість примірників АН зазначаються у верхній правій частині форми АН таким чином (п. 4 розділу ІІ Порядку):

  • якщо АН складається в одному примірнику: «Примірник 1 із 1»;
  • якщо АН складається в двох примірниках: «Примірник 1 із 2», «Примірник 2 із 2». Другий примірник АН дублює всю інформацію з першого примірника, крім одного реквізиту «Реєстраційний номер в ЄРАН 1-го примірника», який буде відомий лише на момент реєстрації другого примірника.

***

Читайте також: Увага! ДФС продовжила строки реєстрації АН та РК на розподіл залишків пального

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Акцизи»