• Посилання скопійовано

Списання основних засобів: коли нараховувати ПДВ, а коли – ні?

Якими документами підтвердити знищення, зруйнування, викрадення ОЗ, аби не нараховувати ПДВ?

Списання основних засобів: коли нараховувати ПДВ, а коли – ні?

 Коментар до ІПК ДФС від 25.07.2019 р. № 3453/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

Оскільки з питання підтвердження знищення основних засобів внаслідок непереборної сили Мінфіном було видано УПК № 673, податківці в ІПК навели її зміст та від себе нічого не додавали. Тож кожному платнику ПДВ потрібно діяти за алгоритмом від Мінфіну. А що він передбачає?

Нагадаємо, що відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ не є постачанням товарів випадки, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються:

  • у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили;
  • в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення необоротних активів;
  • коли платник податку надає ДФС відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням.

Відповідна норма міститься й у пп. 189.9 ПКУ щодо звільнення від обов’язку нарахування ПДВ у разі вищенаведених випадків списання ОЗ.

Але в інших випадках ліквідація (списання) ОЗ платником податку за власним бажанням є постачанням і потребує нарахування ПДВ за п. 189.9 ПКУ.

Тому виникає питання: як підтвердити причину ліквідації (списання) ОЗ та ще й зробити це такими документами, щоб у податківців не виникало жодних сумнівів при перевірці?

Відповіді в ПКУ на це питання немає. А ось Мінфін у згаданій УПК № 673 говорить наступне.

 

Знищення, зруйнування, викрадення ОЗ

Такі події – причини ліквідації (списання) ОЗ можуть підтвердити:

  • сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору);

  • акт, який засвідчує факт пожежі, складений відповідно до положень Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою КМУ № 2030Зверніть увагу! Такий акт має бути підписаний комісією, до складу якої входить не менш як три особи, у тому числі представник територіального органу ДСНС, представник адміністрації (власник) об'єкта, потерпілий;

  • дані (витяг) з відповідного реєстру про припинення права власності на основні засоби у разі їх повного знищення згідно з порядком, визначеним ст. 349 ЦКУ;

  • витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий в порядку, встановленому КПКУ, в разі викрадення основних засобів;

  • інші документи, що відповідно до законодавства підтверджують факт знищення, зруйнування, викрадення основних виробничих або невиробничих засобів.

 

Знищення, розібрання або перетворення основних засобів в інший спосіб

Щодо документального оформлення цих подій Мінфін в УПК №673 звертає увагу на норми п. 41-43 Методрекомендацій № 561.

Зокрема, для визначення непридатності ОЗ до використання, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.

Така комісія:

• здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;

• встановлює причини невідповідності критеріям активу;

• визначає осіб, з вини яких сталося передчасне вибуття основних засобів з експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;

• визначає можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути отримані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, установлює їх кількість і вартість;

• складає і підписує акти на списання основних засобів.

У випадку ліквідації ОЗ у зв'язку з їх розібранням або перетворенням у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, платник податку не нараховує ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ у випадку подання ДФС належним чином оформленого акта на списання основних засобів за затвердженою формою.

Нагадаємо, що типову  форму такого акта встановлено наказом Мінстатистики №352. Але суб’єкт господарювання має право використовувати  довільну форму акта, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа.

Незалежно від форми складання документа на списання основних засобів такий документ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення ОЗ  в інший спосіб, внаслідок чого основний засіб не може використовуватися за первісним призначенням. Тобто у ньому повинен бути рядок, де це зазначається.

Від себе додамо, що в актах на списання наводяться дані, що характеризують об'єкти основних засобів: рік виготовлення або будівництва об'єкта, дата його надходження на підприємство і початок експлуатації, первісна (переоцінена) вартість об'єкта, сума нарахованого зносу, передбачений і фактичний строк корисного використання, проведені ремонти, причини вибуття тощо.

У разі списання основних засобів, які вибувають в результаті аварії або стихійного лиха, до акта додається копія акта аварії і зазначаються обставини стихійного лиха.

Тож у разі перевірки податківці можуть спиратися на ці норми та перевіряти складені акти на списання з урахуванням цих особливостей.

І ще за п. 44 Методрекомендацій №561 деталі, вузли, агрегати та інші матеріали, отримані при розбиранні і демонтажу основних засобів, що ліквідуються, оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів, включаючи матеріальні цінності і деталі з вмістом матеріалів, які приймаються (збираються) спеціалізованими заготівельними (переробними) підприємствами.

Але така операція не відноситься до постачання товарів за пп. 14.1.191 ПКУ. Тому підприємство при їх оприбуткуванні ПДВ не нараховує. А от їх подальший продаж буде оподатковуватися ПДВ на загальних підставах. При цьому базою оподаткування буде вартість за договором, але не нижче звичайної ціни, оскільки їх не було придбано, а оприбутковано в межах свого виробництва. Але оскільки і оприбуткування таких запасів відбувається за справедливою ціною (тобто ціною можливої реалізації), то, як правило, перевищення ціни оприбуткування над ціною реалізації не виникає.

 

Коли подавати підтверджуючі документи щодо списання ОЗ

Мінфін погодився, що ПКУ не визначено механізму подання платником податку контролюючому органу документів про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів.

У зв'язку із цим платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит контролюючого органу. А може і не надавати таких копій, якщо запиту від податківців не було.

Але, звісно, оригінали цих документів платнику ПДВ слід обов’язково зберігати, адже при документальних перевірках податківці будуть ретельно їх аналізувати.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»