• Посилання скопійовано

Критерії блокування ПН та РК: боротьба в суді триває

Продовжуємо інформувати вас про перебіг подій навколо скасування п. 10 Порядку №117, який стосується затвердження критеріїв, за якими відбувається блокування ПН/РК

Критерії блокування ПН та РК: боротьба в суді триває
Раніше ми повідомляли про судове рішення, яким було вирішено: 
  1. критерії ризиковості, затверджені листом ДФС, не можна вважати законодавством;
  2. існування вказаних Критеріїв призводить до порушення прав позивача у формі зупинення поданих ним до реєстрації ПН та одночасно призводить до необхідності надання позивачем додаткових документів для підтвердження правомірності складення такої податкової накладної;
  3. п. 10 Порядку №117 підлягає визнанню протиправним та нечинним. 
Але відповідачі (тобто, КМУ і Мінфін) подали апеляцію на це рішення. Тому блокування ПН/РК продовжується, а ми чекаємо і спостерігаємо, чим ця цікава справа закіничиться. 
Наразі маємо інформацію з перших рук - від "Єдиної служби правової допомоги", яка, власне, намагається скасувати критерії блокування. 
В даний час представниками позивача Адвокатським об'єднанням "Адвокатський центр", яке є учасником Єдиної служби правової допомоги, отримано матеріали апеляційних скарг поданих представником Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України:
В позиції КМУ серед іншого зазначено, що визначення Урядом ДФСУ повноваженим органом, який в межах своєї компетенції визначає критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, переліку показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, які, в свою чергу, у відповідності з положеннями Постанови №117, є підставами для зупинення реєстрації податкової накладної, є належне, передбачене законодавством України, визначення певної компетенції центрального органу виконавчої влдаи, реалізація якої повинна здійснюватися у відповідності до вимог Конституції України, законів України, указів Презиента України та постанов Верховної Ради України. 
З даного приводу спеціалістами Єдиної служби правової допомоги зазначається, що  оскаржуваним п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, визначено, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. У даному випадку постановою №117 не визначено компетенції органів державної влади щодо нормативного визначення та затвердження підстав для зупинення реєстрації податкової накладної. Про що було наголошено під час прийняття проекту постанови у лютому 2018 року заінтересованими органами державної влади, а саме: Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством юстиції, Державною регуляторною службою (згідго протоколу узгодження позицій).
Міністерство юстиції під час прийняття проекту постанови зазначило про ризики відсутності нормативно розроблених підстав для зупинення реєстрації податкової накладної, в даний час представник міністерства юстиції, представляючи інтереси КМУ у справі, вимушений захищати заздалегідь протиправну позицію органу влади.   
відповідно до вимог нормопроектувальної техніки нормативно-правовий акт повинен бути ясним, чітким, зрозумілим, стислим і послідовним. Переделегування повноважень Кабінетом Міністрів України через формулювання "визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну" заздалегідь створило неможливість виконання зазначеної компетенції іншими органами у зв'язку з протиправністю такого формулювання. 
Підстави для зупинення реєстрації податкової накладної є регуляторним актом, а тому їх прийняття має відбуватись у відповідності до вимог закону "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", про що було наголошено Державною регуляторною службою Міністерству фінансів листом у лютому 2018 року, як розробнику постанови, та наголошено про можливі правові ризики визнання дій протиправними у судовому порядку.
Враховуючи вищевикладене, за висновками спеціалістів Служби, Кабінет Міністрів України має повноваження наділяти компетенцією органи виконавчої влади, в тому числі ДФС, якщо така компетенція дозволяє її реалізовати у законний спосіб.
Згідно висновків спеціалістів Служби, Міністерством фінансів у своїй апеляційній скарзі взагалі не наведено аргументів протиправності рішення суду першої інстанції. 
Натомість представники Міністерства фінансів України розуміючи необхідність приведення постанови №117 у відповідність до вимог Податкового кодексу розробили відповідні зміни, що стали предметом обговорення на круглому столі 24.06.2019 в Комітеті з питань податкової та митної політики. 
Та на робочій нараді щодо удосконалення системи моніторингу ризиків з ПДВ, 04.07.2019 року, в Міністерстві фінансів України.
Але розроблені зміни Міністерством фінансів до цього часу не розміщено для публічого обговорення. 
 
 
Висновок:
 
Міністерство фінансів України у лютому 2018 року під час розробки проекту нормативного акту (постанови № 117) не забезпечило правомірну реалізацію вимог Податкового кодексу України щодо нормативного визначення підстав для зупинення реєстрації податкових накладних. Про ризики такої невизначеності міністерство було попереджено іншими органами державної влади.
В даний час невжиття відповідних заходів та неправомірність дій Міністерства фінансів спричинило:
  • неможливість органом ДФС у законний спосіб реалізувати свою компетенцію, як наслідок визнання дій органів ДФС протиправними;
  • числені оскарження дій органів ДФС у суді, як наслідок завантаженість судової системи;
  • числені визнання дій органів ДФС протиправними, як наслідок невиправдані фінансові витрати органів влади у судовому оскарженні;
  • грубе порушення прав платників податків, як наслідок погіршення ділового обороту;
  • визнання нормативного акту в частині - постанови КМУ №117 протиправною, як наслідок необхідність Міністерством юстиції представляючи інтереси Уряду в суді доводити правомірність дій органу влади при тому, що про зазначені ризики повідомлялось Міністерством юстиції під час розробки нормативного акту.
Враховуючи значний суспільний резонанс навколо теми правомірності зупинення реєстрації податкових накладних, повідомляємо, що розгляд апеляційної скарги КМУ та Міністерства фінансів України щодо визнання протиправною в частині постанови № 117 призначено на 23 вересня 2019 р. о 15:20 годині у приміщенні Шостого апеляційного адміністративного суду за адресою:вулиця Московська, 8, корпус 30.
Також пропонуємо направляти свої пропозиції щодо відзиву на апеляційні скарги КМУ та Міністерства фінансів України на електронну адресу: 3222ua@gmail.com, які будуть обов'язково передані представникам позивача у суді для врахування.

Джерело: Єдина служба правової допомоги

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»