• Посилання скопійовано

Скрутки з ПДВ та наповнення бюджету: інтерв'ю в.о. голови ДПС

У 2021 році держбюджет недоотримував по 2 млрд грн щомісяця завдяки існуванню «скруток» – схем з формування штучного податкового кредиту, який дозволяє мінімізувати зобов'язання з ПДВ

Скрутки з ПДВ та наповнення бюджету: інтерв'ю в.о. голови ДПС

Про "скрутки", хто за ними стоїть, хто з правоохоронців прикриває і до чого тут "майданчики Клименка" розповів виконуючий обов'язки Голови ДПСУ Євген Олейніков в інтервʼю виданню «Економічна правда».

Про "скрутки" в Україні почали активно говорити ще на початку 2020 року, після скандальної заяви колишнього міністра фінансів Ігоря Уманського про те, що щомісячні втрати бюджету від цих схем сягають 5 млрд грн.

Теперішнє перевиконання плану з доходів бюджету дозволяє чиновникам говорити на цю тему переважно в контексті "перемог". Та чи насправді зникли ці схеми?

Наприкінці вересня ЕП отримала документи, які свідчили про значні обсяги транзитно-конвертаційних операцій, що здійснювалися останнім часом. У документі вказувалися обсяги схем з ухилення від сплати ПДВ, а також імена їхніх основних бенефіціарів.

Якщо вірити документу, то у 2021 році держбюджет недоотримував по 2 млрд грн щомісяця завдяки існуванню "скруток" – схем з формування штучного податкового кредиту, який дозволяє мінімізувати зобов'язання з ПДВ.

Чи дійсно це так? З цим питанням ЕП звернулася до керівника Податкової служби Євгена Олейнікова.

Попри перемогу в конкурсі, Кабмін уже місяць не може призначити Олейнікова повноцінним головою ДПС, він залишається "виконувачем обов'язків".

— Поговоримо про схеми, через які бюджет втрачає кошти. У першу чергу – про "скрутки". За вашими оцінками, зараз багато компаній займаються транзитною конвертаційною діяльністю?

— Щомісяця ми зупиняємо податкові накладні 10-16 тисяч платників податків. Для порівняння: декларують ПДВ і проводять операції більш ніж 200 тисяч платників.

55-60% від зупинених накладних реєструємо за результатами поданих документів. Тобто ми отримали підтвердження від платника, що операція була і вона відповідає вимогам законодавства. Решта – це те, де в нас виникають питання.

Ідеться про 7-8% компаній від загальної кількості платників ПДВ. Цього вистачає і вистачало раніше для того, щоб масштаби цього ухилення були більш ніж відчутними.

— Якими є масштаби втрат бюджету?

— Візьмімо 2017 рік. Ми бачимо індикативи (плановий показник – ЕП) надходжень податку на додану вартість, які закладалися в бюджет. Ми бачимо, що вони не досягалися у 2017, 2018 та 2019 роках.

Тут приходить 2020 рік. Спочатку індикатив встановлюється на рівні 96,8 мільярда гривень. Потім COVID – і його знижують до 75,4 мільярда. Після цього Верховна Рада стала обережно-оптимістичною і почала збільшувати індикатив.

При початковому індикативі 96,8 мільярда та остаточному 77,6 мільярда надходження становили 117,7 мільярда.

Дивимося на 2021 рік. Тут Верховна Рада вирішила бути оптимістичною і сказала, що хоче 136 мільярдів, а з останніми змінами до бюджету – 142.

З них, за результатами десяти місяців, з урахуванням жовтня, надійде 127 мільярдів гривень. Тобто до кінця 2021 року залишається 15 мільярдів.

— Тобто рівень надходжень повинен свідчити, що схеми зникли?

— Це має свідчити про те, що їх стало набагато складніше реалізувати і велика частина платників від них відмовилася.

Є й інший не менш цікавий показник: співвідношення надходжень і кінцевого споживання. ПДВ – це податок на кінцеве споживання. Відповідно, ці показники мають корегуватися і вони дійсно корегуються.

Що ми бачимо? Показник 2020 року був одним з найкращих за останні десять років. Показник 2021 року є найкращим за останні десять років. Найгіршим був 2013 рік, у період роботи так званих майданчиків Клименка.

— Які ж тоді  масштаби "скруток" зараз?

— Подивімося на статистику. У стані зупинення, коли це навіть не оскаржується, залишаються 1,5-2 мільярди гривень ПДВ. Це те, що навіть платники не оскаржують, але це те, що намагалися реалізувати. У 2020 році було більше.

— Разом з тим, ми бачимо активізацію цієї теми в Telegram-каналах та ЗМІ. Наша редакція теж отримала документи, з яких виходить, що існують "квоти" на "скрутки", які роздаються на регіони окремим особам.

За словами депутатів, є люди, які розповідають, що на Львівську область квота 500 мільйонів гривень, на Вінницьку – 300 мільйонів.

— Спростувати ідею дуже просто. Чому? Я не даремно згадав про 2013 рік.

Тоді працювали "майданчики Клименка". Це була вершина організації злочинного бізнесу в галузі ПДВ, коли його повністю поставили під контроль офіційного органу рангу міністерства (Міністерство доходів і зборів існувало у 2012-2014 роках, його очільником був Олександр Клименко, наближений до "сім'ї" Януковича – ЕП).

Яку ми бачимо ефективність ПДВ? Найнижчу за останні десять років. Гірша – тільки у 2015 році, коли ми відчули всі наслідки втрати території та війни. Чому так відбувається? Ти ж ніби все контролюєш. Насправді це неможливо.

— Неможливо все контролювати?

— Неможливо, і я поясню чому. У нас є непогані аналітичні інструменти, але чи можу я проконтролювати всі податкові накладні? Їх 27 мільйонів щомісяця вноситься в систему. Звісно, що не зможу. Цим мають займатися аналітики.

Якщо я буцімто встановлюю "квоти", то я цим аналітикам маю сказати: "Ось тут будеш допускати, а ось тут – не будеш".

Тобто я цією інформацією поділився з певним колом осіб, і вони стали свідками проти мене. Як я маю забезпечити їхнє мовчання? Зрозуміло, що за винагороду.

Я намагатимусь це робити, але в мене немає нескінченного ресурсу. Головний, тобто я, має щось отримати, потім я маю цим поділитися з політичними покровителями, правоохоронцями. Іншими словами, я багато аналітикам не віддам.

А вони сидять на інформації, з якої я буду робити висновки, чи дотримуються квот. Правильно? Скажіть, будь ласка, як швидко вони дійдуть висновку, що можуть трошки розширити межі дозволеного? Хто це зможе перевірити, крім них?

Оце і відбулося з паном Клименком. Він думав, що щось контролює, а він нічого не контролював. Те саме відбулося б зі мною, якби я таке зробив.

У нас система моніторингу працює по-іншому. Є щонайменше чотири точки контролю. Є система взаємного контролю – це різні підрозділи. У нашій системі сидять СБУ та НАБУ – вони мають прямий доступ.

Тобто або всіх треба взяти "в долю", або можна спробувати домовитися з якоюсь особою на рівні регіону, але лише до того моменту, поки ми побачимо це тут і припинимо ці операції.

— З чим тоді пов'язуєте появу цієї інформації?

— Знаєте, хто почав першим заявляти у 2020 році, що в нас шалені скрутки?

Є такий народний депутат Ілля Кива. Чули про нього? Людина надзвичайних моральних якостей, відомий борець за доброчесність. І от саме ця людина почала з кожного телеекрана розповідати, що тут "скрутки".

Далі пішов спам депутатських звернень до Державного бюро розслідувань. Звісно, інформація перевірялася, звісно, вона не підтверджувалася, але вмикаєш телеканал – і чуєш: "Крім того, є скрутки...".

— Про це розповідають і депутати від "Слуги народу"...

— Чому така активність саме зараз? У мене з цього приводу є своя думка.

Почалося все у 2020 році із заяв пана Уманського. Знаєте, чому звільнили самого Уманського? Бо це було сприйнято як його політична гра з намаганням змінити керівника Податкової і поставити лояльну йому людину.

Це була головна причина. Знаєте, чому? Через індикатив, який запропонував пан Уманський.

Тобто ти виходиш і кажеш: "Я бачу на 100 мільярдів гривень приховування податків". А потім кажеш: "Давайте змінимо керівника Податкової та знизимо індикатив". Логіка тут якась присутня?

Цим він допоміг Сергію Верланову протриматися на місці ще два місяці, але насправді пан Верланов сам підписав заяву про своє звільнення. Знаєте як?

Він подав Кабінету міністрів доповідну записку, що ці 77 мільярдів – новий план з надходжень ПДВ – він не бачить. Що є великі ризики, їх не можна буде забезпечити.

Тобто Кабмін зрозумів, що або він міняє керівника Податкової, або хтось міняє Кабмін, бо такого провалу надходжень ніхто не витримає. Робота Податкової служби в наступні вісім місяців показала, як прикро помилявся пан Верланов.

Що таке конвертаційний центр?

Це організовані злочинні групи, які надають відповідні послуги: виготовлення документів на операції, яких не було. Причому надійно виконані документи, які, за потреби, підтверджуються показами свідків та відповідними розрахунками.

Він продасть вам ці документи і забезпечить переведення коштів, які ви йому нібито переказували безготівково в межах цієї операції, у готівку. Отриманий результат використовується в злочинній діяльності.

Саме цими підробленими документами клієнти таких організованих злочинних угруповань і підтверджують фіктивні витрати, щоб зменшити податок на прибуток, фіктивний податковий кредит, щоб зменшити сплату ПДВ або взагалі вкрасти його з бюджету під виглядом відшкодування.

Тепер питання: хто був потрібен для того, щоб поставити все це під контроль?

— Правоохоронці.

— Саме так. Силова складова ДПС. Зрозуміймо одну річ: конвертаційні центри існували і до 2013 року. Їх не створили. Їх просто поставили під контроль. Цивільний службовець цього зробити не здатен на відміну від правоохоронця.

Далі в нас відбувається Революція гідності, Клименко тікає, і розкривається історія "майданчиків". Найцікавіше питання: ті, хто організовували і супроводжували ці схеми, пішли в тінь? Хоч когось з них можете згадати?

— Саме про це хотіли сказати. У матеріалах, які є в нашому розпорядженні і які будуть оприлюднені, є конкретні прізвища: Василь Костюк чи "Львівський" – це Львівська область, В'ячеслав Стрелковський чи "Стрелок" – Київ, Сергій Грибков чи "Хокеїст" – Дніпропетровська область. Список там більший. Ви чули ці прізвища?

— Чув, у тому числі в розмовах з правоохоронцями, але можу підтвердити лише два прізвища зі списку, що ці люди існують у природі. Вони рахуються серед засновників компаній.

Про інших я навіть не можу сказати, чи це реальні люди. Пан Стрелковський, до речі, існує. Чи займається він конвертаційною діяльністю? Може, його варто запитати?

Щоб працював конвертаційний центр, що потрібно?

Перше – той, хто буде знаходити клієнтів. Це має бути людина, якій ви довіряєте. Це зв'язки, які не будуються за день.

Друге – потрібна людина, яка забезпечить роботу з банком.

Далі – людина, яка забезпечить виготовлення документів, людина, яка забезпечить централізоване виконання операцій, людина, яка забезпечить перевезення грошей. Усе це не може працювати без організації.

Завжди є людина або група людей, які це організовують. Виходить, що у 2013 році всі ці люди і правоохоронна складова Державної податкової служби якось познайомилися.

У 2014-му, 2015-му, 2016-му, 2017-му, 2018-му, 2019-му, 2020-му і 2021-му роках я не чув, щоб цей зв'язок став предметом розслідування правоохоронних органів і був доведений до логічного завершення.

Навіть про якісь масові звільнення з Державної податкової служби чи з Податкової міліції у зв'язку з цим я теж не чув.

Ми можемо ґрунтовно припустити, що люди, які тоді все це забезпечували, залишилися працювати, правильно? Звісно, ми можемо припустити, що вони кинули своє темне минуле і почали жити чесним життям, але звідки тоді ці дані?

Далі на життя цих людей насувається халепа з назвою БЕБ. Це нова структура, до якої ще треба потрапити.

Більш того, його директор і сам останній рік керував ДФС і є вихідцем з податкової міліції, до речі, як і я. Хоча він сказав, що перебування в ДФС – це не перевага, а навпаки – питання більшої уваги до тебе як до кандидата.

Поєднаймо все це. У нас є людина, яка звикла заробляти, організовуючи ці процеси. У нас є людина або група людей, які в податковій міліції звикли заробляти на тому, що вони цим процесам забезпечують безпеку.

Тепер питання: якщо та група, яка забезпечує прикриття, не потрапить у БЕБ або не потрапить у достатній кількості, що буде далі? Що потрібно для того, щоб це відбулося?

Потрібно, щоб стосовно тих людей, які будуть намагатися перейти з ДФС до БЕБ, не виникали зайві запитання.

— Ви натякаєте на те, що активізація історії зі скрутками в медіа пов'язана з набором працівників до БЕБ?

— Я вам кажу відкритим текстом. Як працює система прикриття?

От, наприклад, тут (показує документи і рішення судів – ЕП) – операція 2018 року, яка стала предметом судового розгляду. На "вході" – цигарки, а на "виході" – соняшникова олія. Це класична "скрутка", як її називають.

Проте ці податкові накладні, виявляється, все одно повинні бути зареєстровані за рішенням суду. Чому програли суди?

Була порушена кримінальна справа. За кримінальною справою був заарештований так званий ліміт, тобто сума податку, на який можна зареєструвати податкові накладні.

Однак чомусь через місяць суд зняв ці арешти і арешт не був поновлений. З 2018 року ця справа так і не була розслідувана і направлена до суду.

Цей кейс спростовує поширене твердження, що для припинення злочинних схем податковій службі варто лише натиснути кнопку в системі реєстрації податкових накладних.

Виявлена сумнівна операція – лише початок. Без належних доказів, що операції не було, а в податкову накладну внесли недостовірні дані, жодні розмірковування про несумісність бананів і зерна в суді не спрацюють.

Зверхнє ставлення до належного обґрунтування зупинок та подальшої відмови в реєстрації податкових накладних за систематичної бездіяльності податкової міліції призвело до того, що найзухваліші операції легалізувалися через суд.

Тепер уявіть собі, що зараз людина, яка займалася цією справою, прийде працевлаштовуватися в БЕБ, а тут її наздоганяє отакий кейс. Що буде далі? Йому зможуть дуже обґрунтовано відмовити.

— Кого це стосується. Ви знаєте прізвища?

— Ми обов'язково перевіримо такі кейси. Ми надамо цю інформацію конкурсним комісіям і не тільки їм. Тоді ці прізвища, які з'являються в "аналітичних довідках", почнуть з'являтися у вироках. Питання в чому?

Усі знають організаторів з "аналітичних довідок", але кажуть, що проблеми в цивільній податковій службі. Я просто нагадаю: у 2020 році президент порушив це питання і запитав, скільки ми тоді втрачали, і де ті, хто все це організовував.

Так і почали з'являтися "аналітичні довідки", які опинилися у вас, замість реального розслідування кримінальних справ та притягнення до відповідальності організаторів злочинної діяльності.

Так не може тривати нескінченно. Усі ті надходження, які додатково надійшли до бюджету в останні два роки, не з повітря виникли, просто раніше замість державного бюджету вони йшли до чиїхось приватних бюджетів.

Саме через це ми зустрічаємо організовану інформаційну атаку.

— Коли компанії ловлять на "скрутках", вони зупиняються або припиняють проводити такі операції. Однак ТОВ "СКС", яке фігурувало в матеріалах тимчасової слідчої комісії і згадувалося в депутатському поданні, існує.

— Питання СКС дійсно цікаве. Якщо всі переконані, що там підробляються податкові накладні, чому правоохоронці ще там не живуть? Або вони в цьому не переконані. Тоді які претензії до СКС? Цікава ситуація.

До речі, у пана Стрелковського, якого ви згадували, три тисячі найманих працівників.

— Тобто це чесний і прозорий бізнесмен?

— Цього я не можу сказати. Знаєте, у чому проблема з "чесним прозорим бізнесменом"?

Кілька разів ДПС намагалася перевірити його компанії. Щодо низки компаній виникає дивна ситуація: тільки ми виходимо на перевірку, з'ясовується, що документи буквально вчора вилучили правоохоронні органи.

Документи чомусь ніколи туди не повертаються, але і справа нікуди не рухається. А перевіряти нам нема чого, бо якщо ми відкриємо Податковий кодекс, то з'ясуємо, що податкова служба проводить тільки документальні перевірки.

— Чи можливо запровадити санкції РНБО проти згаданих у довідках осіб, які займаються "скрутками"? За аналогією із санкціями проти контрабандистів. Така ідея вже звучала.

— Якщо довести, що вони дійсно цим займаються. Розумієте, у чому проблема?

Рішення РНБО, тим більше указ президента, який вводить його в дію, це юридичне рішення. Відповідно, воно може стати предметом судового оскарження. З контрабандистами там все-таки трохи більше фактів.

Поставте себе на місце судді, якому принесли таку "аналітичну довідку" і кажуть: "Присягаємося, так воно все і було".

— Тобто це неможливо?

— Перш ніж вдаватися до такої важкої артилерії, як рішення РНБО та укази президента, варто спробувати з тими хлопцям попрацювати тими інструментами, що надає Кримінальний процесуальний кодекс.

Є цікавий кейс: як змусити ДФС виконувати свою роботу. Я вже розповідав про нього.

Є 92 підприємства, які здійснюють імпорт автомобілів – нових та вживаних. Ці автомобілі завозяться на територію України, а далі з ними відбувається те, що у 2020 році привернуло увагу наших аналітиків.

Частина цих авто реалізується як запчастини, причому масово, що виглядало не дуже достовірно. Адже немає сенсу тягнути сюди таку кількість автомобілів, навіть уживаних, щоб їх розібрати.

Щоб здійснити такий обсяг розбирання, були потрібні трудові ресурси, що значно перевищують те, що в них є. Інша частина автівок нібито продавалася, так би мовити, цілим шматком.

Далі питання: нащо пересічному фермеру, який виробляє зерно, мерседес С-класу? Простіше кажучи, у нас виникло припущення, що ми маємо справу з певним шахрайством. Його масштаби вразили навіть нас. Що ми зробили?

Оскільки в митних деклараціях були VIN-коди, ми звернулися за допомогою до колег з МВС. Вони вивчили свої бази даних і повідомили, що більша частина цих автомобілів уже давно продана фізособам, але це не відображено в обліку.

Тобто в цьому кейсі продаються документи, підроблені документи, у яких зазначається, що автомобіль існує, що ці автомобілі розібрані. Тобто масштабна підробка.

— Це припинена схема?

— Так, ми застосували статус ризикованого підприємства і поставили їх накладні під посилений моніторинг.

Усупереч поширеній думці, ми не можемо заборонити реєструвати накладні, ми можемо тільки зупинити і сподіватися, що нам нададуть документи, які не підтвердять реальність операції.

Якщо операція реальна, ми маємо її реєструвати. Якщо ми відмовляємося, – суд і все одно реєстрація. Але оскільки тут підробка, то зрозуміло, що треба звертатися до правоохоронців. І ми починаємо.

ДФС ще 24 листопада 2020 року отримала від нас повідомлення про ознаки кримінального правопорушення, де ми детально розписуємо всю цю інформацію і надаємо їм перелік цих VIN-кодів. Це складалося з моїм підписом.

Щоб ви розуміли масштаб: мова йде про приблизно 136 тисяч авто, 12 мільярдів гривень обігу, 2 мільярди гривень ПДВ, яке ми зараз руками намагаємося тримати. Нас інформують: "Усе, кримінальна справа порушена". Ура, вперед.

— І що далі?

— Далі ми не бачимо роботи правоохоронних органів. 15 січня ми надаємо додаткову інформацію, що отримали від колег з МВС. 21 січня нас ощасливили.

Ми отримали відповідь з ДФС, де нам кажуть: "Ми порушили справу і встановили, що таки дійсно там щось відбувається. Ми допитали аж двох директорів, але вони кажуть, що вони до цього не мають жодного відношення".

Хлопці, ви знущаєтеся? Тобто у вас є підроблений документ з електронним цифровим підписом цієї особи, а вона приходить і каже: "Я тут ні до чого". Як на мене, цинізм працівників ДФС у цій ситуації просто зашкалює.

— Чим це закінчилося?

— Ми вже почали на адміністративному рівні дуже наполегливо їх стимулювати.

2 лютого нас попереджають, що інформація, яку ми передали, тепер є предметом досудового розслідування, і ми несемо відповідальність за її розголошення. Це називається "як заткнути вам рота, дістали".

Далі ці "бізнесмени" починають іти в суди, і ті починають задовольняти їхні позови. Певні суди ми можемо виграти і ми виграємо, але схему намагаються протягнути, щоб "машина" знову почала працювати.

Найцікавіше почалося після того, як в липні 2021 року ДПС звернулася з офіційним листом до Офісу генерального прокурора і повідомила про систематичну бездіяльність ДФС у розслідуванні цієї масштабної схеми.

Генпрокурор доручила з'ясувати обставини та причини цієї бездіяльності Державному бюро розслідувань.

Після цього намагання звинуватити в причетності до "скруток" саме ДПС почали лунати нескінченим потоком. Причому роль ДФС у цьому процесі наші безкомпромісні "викривачі" якось сором'язливо оминали.

— Це означає, що покровителем цієї схеми є ДФС?

— Або вони геть не вміють працювати і з’ясували, що все так і було, і зараз реально десь є така автопарковочка на 136 тисяч автомобілів, або саме працівники податкової міліції за цим стоять разом із злочинцями, діяльність яких вони систематично покривають уже багато років.

Ніхто досі не покараний, хоча з моменту, коли почалося розслідування, минув уже рік.

— Що треба зробити, аби зупинити "скрутки"?

— Нам потрібно тільки одне: щоб правоохоронна складова почала займатися своєю роботою.

Нам треба займатися нашою. Якщо хтось з наших працівників, а це геть не виключено, причетний до прикриття цієї діяльності, він має відповідати і він буде відповідати.

Кримінальні справи проти податківців порушувалися десятками, але жодна з них не доходить навіть до підозр, не кажучи про суд. Нас же регулярно намагаються звинуватити, що ми покриваємо "скрутки".

Недавно пан Мельник (колишній голова ДФС, керівник новоствореного БЕБ – ЕП) в інтерв'ю казав, що вони, мовляв, надсилають листи в Податкову. Це така нова форма боротьби з підробкою документів – слати листи цивільному органу?

Щоб щось перетворити на звинувачення, треба довести, що там була підробка, і вийти на хлопців, які це організовували. А якщо ти з ними співпрацюєш – якось незручно вийде. Саме тому купа кримінальних справ провисає.

У 2020 році, коли в цей процес активно втрутилася СБУ і нам реально допомогла, ці хлопці почали згортатися і тікати.

— Ті хлопці, яких ми згадували?

— Може, ті, може, інші. Але ми відчули, що був період, коли зменшилися намагання пробити систему. Зараз ці намагання регулярні. Ми зупиняємо – вони намагаються протиснутися, ми не пускаємо – ідуть у суди. Так і працюємо.

***

Читайте також: Зупинка реєстрації ПН – не заборона діяльності платника: Олейніков

Джерело: Економічна правда

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»