• Посилання скопійовано

Як «закрити» профспілку: консультують податківці

За нормами ПКУ, профспілки у своїх статутах мають описувати процес ліквідації так, як цього вимагає пп. 133.4.1 ПКУ, хоча Закон про профспілки допускає інші варіанти. В іншому випадку ДПС виключить профспілкову організацію з Реєстру неприбуткових організацій і їй доведеться сплатити при ліквідації податок на прибуток у загальному порядку

Як «закрити» профспілку: консультують податківці

Коментар до ІПК від 28.10.2019 р. №1044/6/99-00-07-02-02-15/ІПК

Статути профспілкових організацій, як це визначено абз. 2 ст. 18 Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» передбачають, що рішення про реорганізацію чи ліквідацію (саморозпуск) приймається з’їздом (конференцією), загальними зборами відповідно до статуту профспілки, об’єднанням профспілок і одночасно з прийняттям такого рішення приймається ще одне рішення: про використання майна та коштів профспілок, що залишилися після проведення всіх необхідних розрахунків, на статутні чи благодійні цілі.

Відповідно до ст. 14 Закону про профспілки, професійні спілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів, які не повинні суперечити законодавству України. Тому профспілки є юридичними особами та у своїй діяльності повинні дотримуватися законодавства, у тому числі податкового.

Отже, Закон про профспілки передбачає лише два напрямки використання майна та коштів профспілок при їх ліквідації – на статутні цілі чи на благодійність. Зі статутними цілями все зрозуміло – дивимося статутні документи профспілки і визначаємо, на які цілі можна використати залишок майна та коштів. Щодо благодійних цілей, то, на нашу думку, варто зазирнути у Закон про благодійну діяльність і діяти вже за його нормами.

Також нагадаємо, що відповідно до ст. 1 Закону про профспілки вони вважаються неприбутковими організаціями: професійна спілка (профспілка) – це добровільна неприбуткова громадська організація, що об'єднує громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання).

А от вимоги податкового законодавства до статусу неприбутковості профспілок дещо відрізняються від норм Закону про профспілки. Зокрема, однією з умов належності до неприбуткових організацій з метою оподаткування є те, що установчі документи організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) повинні передбачати передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

Тобто для профспілки ця норма діє таким чином: профспілка у разі ліквідації повинна передати своє майно та кошти іншим профспілкам або зарахувати у дохід бюджету. Передати майно та кошти іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення, профспілка не може, тому що це дозволено лише недержавним пенсійним фондам.

Таким чином, визначення в статутних документах напрямів спрямування майна в разі ліквідації профспілкової організації, відмінних від передачі цього майна іншій профспілці або зарахування до доходів бюджету, суперечить податковим вимогам до неприбуткових організацій.

Якщо врахувати, що відповідно до пп. 133.4.3 ПКУ податківці мають право виключити  профспілку з реєстру неприбуткових організацій, то суперечність статутних документів профспілок («використати на статутні чи благодійні цілі») й вимог пп. 133.4.1 ПКУ («передати іншій неприбутковій організації відповідного виду або зарахувати до доходу бюджету») дає підстави податковим органам переглянути правомірність включення профспілок до Реєстру неприбуткових організацій.

Свою фіскальну позицію податківці зазначили і в коментованій ІПК (до речі, вони її дотримуються вже багато років – див. листи ДПАУ від 27.06.2002 р. №4061/6/15-1416, №10199/7/15-1416 та від 12.09.2002 р. №5943/6/11-1116, 14010/7/11-1117). На їхню думку, профспілкові організації можуть передати свої активи або таким самим неприбутковим організаціям, або бюджету. Податківці посилаються саме на норми пп. 133.4.1 ПКУ. Вони нагадали, що установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

Проте податківці в коментованій ІПК не забули згадати й про вимоги Закону про профспілки (про які ми говорили вище): для того, щоб залишатися в Реєстрі неприбуткових організацій, потрібно виконувати саме норми ПКУ, а не Закону про профспілки. І при цьому зробити це потрібно не в момент ліквідації профспілки, а вже на етапі складання її статутних документів і зазначити там, що активи профспілки при ліквідації можуть передаватись лише іншим профспілкам або зараховуватися до бюджету. В іншому разі профспілка буде вважатися неприбутковою організацією лише згідно з Законом про профспілку, але податки сплачувати вона буде як платник податку на прибуток.

Отже, якщо під час ліквідації профспілки немає бажання сперечатися з податківцями, доведеться зробити наступне:

  1. Перед ліквідацією потрібно виконати всі свої статутні завдання – витратити залишок коштів за цільовим призначенням (для цього можна негрошове майно і продати), розрахуватись з працівниками і з бюджетом за податками.
  2. Майно і кошти, що залишилися, передати іншим профспілкам або державі.

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Податок на прибуток»