• Посилання скопійовано

Первинні документи у ФОП: що зміниться з 01.08.2020 року?

З 01.08.2020 року перелік ФОП, які мають відповідно до Закону про РРО вести товарний облік та зберігати первинні документи щодо походження товару, зміниться. Як саме - дізнайтеся пз нашої статті

Первинні документи у ФОП: що зміниться з 01.08.2020 року?

Хоча карантин призвів до перенесення дати «РРОфікації» ФОП (про це ми писали тут), але деякі зміни до Закону про РРО, внесені Законом №128-IX, запрацюють вже з 01.08.2020 р.

Серед них – зміна правил обліку товарів та вимог щодо зберігання первинних документів на такі товари для ФОП.

Увага! Пп. 12 ст. 3 Закону про РРО:

 

До 01.08.2020 року Після 01.08.2020 року
Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (зі застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані:
12) вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.
Такі вимоги не поширюються на ФОП, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ
12) вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.
При цьому суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті).
Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння)

 

Що ми бачимо?

По-перше, вести товарний облік для ФОП, які застосовують РРО і торгують товарами, є обов’язком і зараз. Закон про РРО не вимагав цього лише від ФОП на ЄП, які не є платниками ПДВ. 

По-друге, з 1 серпня ФОП не просто веде такий облік, а й зобов’язаний надавати його результати податківцям при перевірці. На товарні залишки на момент перевірки треба буде надавати документи про походження товарів. 

 

Кого не торкнеться обов’язок мати первинні документи на придбання товару?

Виходячи з оновленої редакції пп. 12 ст. 3 Закону про РРО обов’язок мати первинні документи на придбання товару не торкнеться:

  • підприємців-«єдинників»*, які не застосовують РРО. Зокрема, це ті, які приймають кошти за продані товари виключно безготівково (з рахунку на рахунок, без застосування платіжних карток), а також ті, яким це дозволяє п. 296.10 ПКУ;
  • підприємців-«єдинників», неплатників ПДВ. Але лише тих, які не здійснюють реалізацію технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;

* Зверніть увагу, що для «загальносистемників» обов’язок мати первинні документи на придбання товару передбачено п. 177.10 ПКУ незалежно від того чи підпадають вони під дію закону про РРО чи ні.

 

Що буде, якщо документів на товар у ФОП немає?

З 01.08.2020 р. ст. 20 Закону про РРО передбачено, що до суб’єктів господарювання, які:

  • здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку,
  • та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті),

за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше 10 н.м.д.г.

Тобто максимальний розмір штрафу – це подвійна вартість товарів, на які немає документів (податківці її визначать самостійно), а мінімальний – це 170 грн!

Звісно, що застосовувати цей штраф будуть тільки щодо тих ФОП, які зобов’язані будуть вести товарний облік та зберігати документи про походження товарів. Якщо ви потрапили під виняток – штрафу не буде.

Отже, відповідальність визначена. А чи прописано чітко, що саме вимагається від ФОП? Насправді, ні. Але про все за порядком.

 

Які первинні документи підтверджують походження товару?

Законодавчо конкретного переліку підтверджуючих документів не встановлено.

Тому доходимо висновку: документи про походження товару можуть бути будь-які. Зокрема:

  • видаткова накладна від постачальника;
  • фіскальний чек;
  • митна декларація;
  • відомість придбання товару/продукції у фізосіб;
  • ТТН;
  • комісійний та акт приймання передачі товару для продажу.

Головне, щоб такий документ мав всі обов’язкові реквізити первинного документа, визначені у ч. 2 ст. 9 Закону №996 або ж у випадку фіскального чека – наказу Мінфіну від 21.01.2016 р. №13. До речі, форма фіскального чека з 01.08.2020 р. теж зміниться. Про неї ми писали тут.

 

Облік товарних запасів у ФОП

Щодо юридичних осіб – тут питань немає. Вони ведуть бухгалтерський облік на підставі Закону №996 та керуються НП(С)БО. 

А от щодо ФОП законодавчо так і не встановлено жодного порядку обліку товарних запасів. Отже, чого насправді вимагає від них Закон про РРО, наразі невідомо.

А ось чого вимагають від ФОП податківці (і вже не перший рік) – відомо. Податківці погоджуються (їх роз’яснення ми коментували тут) з фактом відсутності порядку товарного обліку у підприємців і зазначали про можливість (за бажанням самого підприємця) вести облік товарів за правилами П(С)БО 9 «Запаси». Та має право – це не означає, що ФОП зобов’язаний так робити!

Звідси висновок: для ведення товарного обліку ФОП може вести бухгалтерський облік за П(С)БО 9. А може і придумати власні правила товарного обліку. Головне, щоб він був, і зазначене в ньому відповідало товарним залишкам на момент податкової перевірки. 

Крім того, про облік у ФОП ми писали у нашому аналітичному матеріалі.

 

Чи потрібно зберігати первинні документи на придбання вже реалізованого товару?

Відповідальність передбачена саме за ненадання первинних документів щодо походження на товари, які на момент перевірки знаходяться у місці продажу

Обов'язку мати документи про походження товару, що вже було продано (тобто який вже не зберігається у місці продажу) не встановлено.

Але не поспішайте такі документи викидати!

Адже ФОП має вести товарний облік, а він ґрунтується (принаймні, за П(С)БО 9) на первинних документах. Тому документи про придбання вже реалізованого товару допоможуть підтвердити рух товарів (і ведення їх обліку) у попередніх періодах.

 

Чи потрібно зберігати первинні документи «єдинникам» на продаж товару?

Це питання дискусійне і, на нашу думку, обов'язку це робити «єдинникам» не встановлено. І ось чому.

Податківці неодноразово наголошували (зокрема туттут та тут), що ФОП – платники єдиного податку 1-ї – 3-ої груп зобов’язані забезпечити зберігання первинних документів, на підставі яких заповнювалися дані Книги обліку доходів або Книги обліку доходів та витрат, що використовувалися для складання податкової декларації платника єдиного податку – ФОП, або інші первинні документи, які використовуються при складанні податкової звітності за іншими податками і зборами.

Однак природа доходу у «єдинника» має важливу відмінність – це дохід в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій). Тому у «єдинника» до виникнення доходу призводить не операція з продажу або відвантаження товару чи надання послуги, а саме отримання коштів за такий товар або послугу. Відповідно важливими в даному випадку є первинні документи, що підтверджують саме отримання коштів, а не продаж товару:

  • банківська виписка;
  • Z- звіт з РРО;
  • інші документи, що можуть підтвердити отримання готівкових коштів «єдинником», якщо він не застосовує РРО.

Саме за відсутність цих документів податківці і зможуть накласти штраф за п. 121.1 ПКУ у розмірі 1020 гривень (або 2040 у разі повторного протягом року порушення).

Але бажано, щоб такі документи у ФОП були. Якщо, звісно, це той «єдинник», який зобов’язаний вести товарний облік. Адже документи про продаж підтверджують рух товару і доводять правильність ведення товарного обліку. Проте, оскільки чітких правил ведення такого обліку не встановлено, це питання залишається відкритим.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на єдиному податку

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ФОП на єдиному податку»