• Посилання скопійовано

Антикризовий пакет у дії: що подорожчає і для кого з українців?

Що передбачає “антикризовий пакет” для соціальної сфери та пересічних громадян?

Антикризовий пакет у дії: що подорожчає і для кого з українців?

Верховна Рада прийняла антикризовий урядовий законопроект № 4576 “Про запобігання фінансовій катастрофі та створення передумов для економічного зростання в Україні”. У ньому уряд підвищує податки, урізає соціальні виплати і скорочує держапарат – усе, аби лишень уникнути фінансової катастрофи. Що передбачає “антикризовий пакет” Яценюка для соціальної сфери та пересічних громадян?

Підняття тарифів на природний газ та енергоносiї для населення

“В сьогоднiшнiх умовах ми зобов’язанi підняти тарифи на енергоносiї, щоб не збанкротувала країна, щоб привести у відповідність навіть не до економічного обґрунтованого рiвня, а хоча б до рівня Росiї, – зазначив прем’єр Арсеній Яценюк. Окрім того, підняття тарифів було однією з умов МВФ для надання кредиту.

Підвищення тарифів буде поетапним і триватиме до 2018 року. Згідно із законопроектом, збільшення цін на газ для населення передбачається вже з 1 травня на 50%. Водночас підвищення тарифів буде супроводжуватися впровадженням нової системи соціальної підтримки, яка охопить до 30% населення. “Кожна малозабезпечена сiм’я буде додатково отримувати до 500 гривень на оплату”, – зазначив Яценюк.

Допомогу при народженні дитини урівняють

Виплати допомоги при народженні дитини вирішили уніфікувати. Тепер розмір допомоги становитиме 41280 грн, незалежно від кількості дітей в сім’ї. Найбільше при такому підході втратять багатодітні батьки, які очікують другу, третю і будь-яку подальшу дитину. До цього допомога при народженні другої дитини становила 60 мінімумів (71 тис. грн) і 120 мінімумів (141 тис. грн) для третьої і кожної наступної.

Перші 10 320 грн виплачуватимуться одразу при народженні, а решта суми – протягом трьох років рівними частинами.

Підвищення акцизів на алкогольні напої та тютюнові вироби

Закон збільшує ставки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби на 25%, пиво – на 42.5%. Таким чином, сукупне підвищення ставок на спирт та алкогольні напої в 2014 р. складе 39%, на тютюнові вироби – 31.5%, на пиво – 42.5%.

“Пляшка пива, яка коштувала 8 грн., коштуватиме 8,5 грн., пачка цигарок, яка коштує 15 грн., коштуватиме 16, а ціна пляшки горілки, що коштувала 32 грн., зросте до 35 грн. Мало? Я буду аплодувати, якщо більше піднімете акцизи”, – зазначив прем’єр.

Прогресивна шкала оподаткування доходів фізичних осіб

Починаючи з 300 тис.грн. податок становитиме 20%, з 500 тис.грн. – 25%. Таких людей в країні, за попередніми підрахунками, 300 тисяч, які володіють 60% всіх активів в Україні.

“1,7% багатих українців повинні заплатити податки, щоб 98% українців відчули, що в країні прийшов час соціальної справедливості», – пояснив прем’єр цю ініціативу. Водночас було вирішено відмовитись від оподаткування доходів з банківських депозитів, принаймні в цьому році.

Скорочення силовиків та чиновників

Під скорочення потраплять близько 24 тис. чиновників, 79,4 тис. працівників МВС, 3,35 тис. СБУ-шників, 2,263 тис. – з прокуратури. Лише на звільненні силовиків планують заощаджувати 1,35 млрд. грн. на рік.

“Ми ще скоротимо центральні органи виконавчої влади на кількість до 20%”, – пообіцяв Яценюк.

Скорочення VIP-пенсій

Пенсійні виплати, які перевищують 10 тис. гривень, пропонується оподатковувати на 15%. Фактично “під ніж” підуть і пенсії держслужбовців, суддів, прокурорів, слідчих, працівників місцевого самоврядування, дипломатів та ін. Законом також пропонується перевести їх на загальний принцип нарахування пенсій у розмірі 70% від зарплати. Таке рішення, в сукупності з іншими заходами, дозволить вже в 2014 році знизити витрати Пенсійного фонду на 1,358 млрд. грн.

Збільшення податку на нерухомість

Податок на нерухомість було відстрочено до 2014 року. Раніше Податковим кодексом передбачалося оподатковувати житлову площу, тепер же платити доведеться за загальну площу нерухомості, а це в 1,5-2 рази більше. Разом з цим розшириться кількість об’єктів, з яких стягнуть податок. А квартир із загальною площею більше 120 кв. м більше, ніж тих, де не менше 120 кв. м припадає на житлову площу.

Введення ПДВ на ліки – 7%

У пояснювальній записці до документу пишеться: “Запровадити оподаткування ПДВ за ставкою 7% на операції з постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення (імпорт та постачання виробником)”. До цього часу українці не платили ПДВ при купівлі ліків чи медичних виробів. Також обнуляються пільги з ПДВ на першу поставку ліків. Подібні ініціативи раніше обговорювалися в Україні, але далі розмов діло поки не йшло.

Пенсійний збір при купівлі валюти

“Антикризовим законом” вводять також і збір у 0,5% при купівлі валюти. При чому платити його будуть і юридичні, і фізичні особи, і в безготівковій та готівковій формі. Раніше в Україні вже вводився одновідсотковий збір при купівлі готівкової валюти, який був скасований через кілька років.

Замороження мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму, пенсій

Зарплати бюджетників і пенсій заморозять на поточному рівні – вони будуть підвищуватися тільки на рівень інфляції, аби компенсувати зростання цін. Мінімальну зарплату та прожитковий мінімум протягом цього року уряд вирішив не змінювати. “Вони залишатимуться на тому рівні, що був встановлений на 1 січня цього року”, – заявив Яценюк.

Думка експерта

Зараз вже неможливо приймати такі закони, які дозволяли б врахувати повною мірою і необхідність виходу з глибокої кризи в економіці, і гарантувати ту планку соціальних виплат, яку традиційно підтримували, багато в чому на шкоду економічному зростанню, усі уряди і всі президенти, вважає директор Інституту соціально-політичного проектування “Діалог” Андрій Міселюк.

“Тому зараз власне і доводиться чимось жертвувати. Але за великим рахунком є підстави, що найбільш незахищені верстви населення не будуть зачеплені цими мірами і в законі передбачена компенсація для них і підтримка”, – додав він.

На думку експерта, збільшення кількості бідних сімей у 2,5 рази, про яке заявляв прем’єр Яценюк, не відбудеться. “У нас рівень бідності плаваючий. Немає чіткої межі, де починається бідність і кого загальноприйнято вважати бідним. “Затягнути паски” дійсно доведеться практично більшості верствам населення і збільшиться число тих, чий рівень життя знизиться. І це в першу чергу торкнеться тих, кому будуть урізані виплати. Але якщо уряд буде не тільки змушувати затягувати паски, але і давати можливості розвивати свою підприємницьку активність, то як мінімум не відбудеться таке катастрофічне, в рази, збідніння населення”. – пояснив Міселюк.

“Якщо порівнювати антикризові закони із дзвінками в театрі, то це був тільки перший. За ним має бути ще другий, третій. Бо обмежуватися заходами тільки фіскальної економії – це власне досвід європейських країн післякризового реагування. Він довів, що тільки цим обмежуватись безперспективно. Необхідні ще якісь кроки, які будуть сприяти пожвавленню підприємницької активності, залученню інвестицій. А для цього потрібно комплексно підходити і не зводити зусилля тільки до того, аби відшукати в нашому убогому бюджеті якісь можливості, або щось десь урізати, утиснути, і тільки за рахунок цього намагатись витягнути країну з нинішньої кризової ситуації. Ці кроки дійсно необхідні, але ними все не має обмежуватись. Я сподіваюсь, що уряд це розуміє і буде робити і наступні кроки, які здатні створити фундамент для подальшого розвитку економіки”, – підсумував експерт.

Досвід післякризової Європи доволі універсальний, тому зараз скористатись ним може і Україна. Як то кажуть, мудрий вчиться не на власних помилках, а на чужих. Тому після болісного скорочення треба переходити до згаданих другого і третього дзвінків у театрі: заохочення підприємницького духу українців, покращення бізнес-клімату, залучення інвестицій.

Новини по темі:

 - Антикризовий закон набирає чинності поетапно;

 - Діє закон про запобігання фінансової катастрофи;

 - Оновлений держбюджет-2014: на чому економимо?

Джерело: FINANCE.UA

Рубрика: Держрегулювання/Закони та підзаконні акти

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Закони та підзаконні акти»