• Посилання скопійовано

Гуманітарна допомога: питання документального оформлення i звітування

Підприємство в рамках проекту щодо гуманітарної допомоги має намір видавати матеріальну допомогу набувачам. Як документально оформлювати надання такої допомоги? Як звітують організації щодо наданої гуманітарної допомоги? Розглянемо в статті

Гуманітарна допомога: питання документального оформлення i звітування

Правове регулювання благодійної та гуманітарної допомоги регламентовано нормами Закону України від 05.07.2012 р. №5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" та Закону України від 22.10.1999 р. №1192-XIV "Про гуманітарну допомогу" . У ст. 1 Закону про гуманітарну допомогу зазначено, що гуманітарна допомога є різновидом благодійництва. Отже, дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності, має статус благодійника (пп. 5 п. 1 ст. 1 Закону №5073). 

Якщо гуманітарна допомога надходить з-за кордону в іноземній валюті, то Порядок її використання в Україні затверджено постановою КМУ від 22.03.2000 р. №542. Отже, якщо гуманітарний проект фінансується іноземним донором, виконання норм цього Порядку є обов’язковим. 

 

Документальне оформлення та облік

За ч. 1 ст. 17 Закону № 5073 благодійні організації складають та подають фінансову, статистичну та іншу обов’язкову звітність у порядку, встановленому законом. 

Також ст. 11 Закону про гуманітарну допомогу зазначено, що бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням. 

Але на сьогодні колишній Порядок бухгалтерського обліку та звітності в бюджетних установах гуманітарної допомоги втратив чинність. І, згідно із наказом Держказначейства від 21.03.2005 р. №49, надходження та використання коштів і матеріальних цінностей, отриманих від донорів гуманітарної допомоги та спонсорської  допомоги,  відображаються  бухгалтерськими проведеннями, визначеними в Інструкції про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затвердженій наказом Держказначейства від 10.07.2000 р. №61

Отже, на сьогодні для юросіб, як бюджетних, так і небюджетних, не існує спеціально встановленого порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги і усі її надходження та використання відображаються у загальному порядку. 

Втім, Порядок списання товарів (предметів) гуманітарної допомоги, які мають певний термін експлуатації, затверджений КМУ постановою від 16.03.2000 р. №514, і досі діє. Отже, якщо гуманітарна допомога надаватиметься у матеріальному та негрошовому вигляді, цей документ обов’язково слід враховувати. 

Для відображення в бухгалтерському обліку операцій щодо надання гуманітарної допомоги потрібно мати у наявності відповідні первинні документи. 

Перш за все, це мають бути документи, які підтверджують факт надходження гуманітарної допомоги до організації, яка її буде розповсюджувати (надавати). Підставою для такого надходження буде зазначений у питанні гуманітарний проект (звісно, оформлений документально), а свідчити про отримання гуманітарної допомоги будуть виписка банку (якщо гуманітарна допомога надійшла у безготівковому вигляді на рахунок організації) або накладні, акти тощо. 

Далі слід подбати про документи із надання допомоги. На думку податківців  ними можуть бути лист-клопотання одержувача про надання благодійної допомоги з переліком конкретних товарів, у разі необхідності грошової допомоги – із зазначенням банківських реквізитів, оформлену накладну на відпуск товару, довіреність на одержання товарно-матеріальних цінностей від організації – одержувача благодійної допомоги тощо. 

 

Питання звітування

Також слід враховувати, що надання гуманітарної допомоги в Україні контролюється державою (через її виконавчі органи). За ч. 5 ст. 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу» на отримувача гуманітарної допомоги і набувача гуманітарної допомоги (юридична особа) покладено обов’язок щомісячно в установленому порядку подавати до відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги.

Тобто, юрособи – благодійники повинні звітувати до органів Мінсоцполітики про обсяг отриманої та використаної гуманітарної допомоги. На цьому наполягають і податківці (як і про подання звітності і їм) на підставі ч. 2 ст. 11 Закону про гуманітарну допомогу

Типової форми такого звіту не існує, але його рекомендовану форму можна знайти тут>>> (у вигляді інформації про вантажі). 

Якщо гуманітарна допомога отримана у іноземній валюті, рекомендовану форму звіту можна знайти тут >>>

Зверніть увагу: органи Мінсоцполітики та ДФС вимагають подання такої звітності щомісячно (до 5 числа місяця, наступного за звітним), до повного використання гуманітарної допомоги. 

Але перш ніж звітувати, потрібно цю гуманітарну допомогу «поставити на облік», щоб орган Мінсоцполітики визнав матеріальну допомогу саме гуманітарною. 

На сайті Мінсоцполітики наведено затверджений рекомендований перелік документів, які подаються до Міністерства соціальної політики для визнання коштів, у т.ч. в іноземній валюті, гуманітарною допомогою.

Ними є:

1. Письмова пропозиція донора про надання гуманітарної допомоги (дарчий лист).

2. Кошторис із зазначенням інформації щодо умов перерахування коштів, в т.ч. в іноземній валюті, відомостей про відправника (донора), отримувача та країни, звідки відправлятиметься гуманітарна допомога.

3. Письмова згода отримувача на одержання гуманітарної допомоги (заява про визнання гуманітарною допомогою) із зазначенням її спрямування.

4. Детальний план розподілу коштів в розрізі набувачів – юридичних осіб (із зазначенням місцезнаходження, коду ЄДРПОУ, телефону та прізвища керівника, а також суми, яка запланована для кожного набувача), письмове підтвердження цільового спрямування та адресності гуманітарної допомоги (списки кінцевих набувачів - фізичних осіб, які звернулися щодо надання їм гуманітарної допомоги, із зазначенням ПІБ, місця проживання та телефону).

5. Лист-підтримка від центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій щодо доцільності визнання вантажів, коштів, у т.ч. в іноземній валюті.

6. Письмовий дозвіл про надання інформації щодо перерахування коштів, які визнані в установленому порядку гуманітарною допомогою (відповідно до ст. 62 Закону України "Про банки та банківську діяльність").

При цьому вказано, що копії документів мають бути завірені підписом керівника та печаткою отримувача. До документів, викладених іноземною мовою, необхідно надавати аутентичний переклад державною мовою.

Якщо виходити з цього переліку, то під час надання гуманітарної допомоги коштами організація від набувачів має отримати інформацію щодо його місцезнаходження, код ЄДРПОУ, телефону та прізвища керівника, від кінцевих набувачів - фізичних осіб, які звернулися щодо надання їм гуманітарної допомоги, - ПІБ, місце їх проживання та телефону, тобто потрібно їх ідентифікувати.

 

Щодо питання оподаткування ПДФО

Відповідно до пп. 170.7.1 ПКУ не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку благодійна, у тому числі гуманітарна допомога (далі - благодійна допомога), яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним цим пунктом. 

Тож оподаткування гуманітарної допомоги не відрізняється від інших видів благодійної допомоги. Детальніше про оподаткування цільової або нецільової благодійної допомоги фізособам в 2016 році та відображення її у звіті за формою №1ДФ, ви можете прочитати тут >>>.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»