• Посилання скопійовано

Комісійні магазини можуть зобов'язати надавати покупцям не менше року гарантії на свої товари

Що таке гарантія і як вона працює? Що пропонує новий законопроект?

Комісійні магазини можуть зобов'язати надавати покупцям не менше року гарантії на свої товари

Нещодавно у Верховній Раді зареєстрували законопроект, який має посилити захист прав споживача. Останніми роками в цьому напрямку було зроблено вже чимало. Зараз у нас активно імплементуються норми Європейського Союзу, змінюється маркування продуктів, а також з'явилася можливість перевіряти представників бізнесу без повідомлення власників за 10 днів до перевірки. Проте, в парламенті не зупинилися на досягнутому і знов заговорила про нововведення. Зареєстрований законопроект пропонує чимало змін, починаючи від збільшення штрафів за неякісні товари і закінчуючи створенням реєстру небезпечної продукції.

Також в документі прописали, що непродовольчі вживані товари повинні мати не менше 1 року гарантії. Сайт «Сьогодні» вирішив розібратися, як діятиме гарантія на речі, які були у вжитку, на що вона поширюватиметься і який в Україні взагалі стан справ з виконанням гарантійних зобов'язань.

 

Що таке гарантія і як вона працює

Гарантійний термін – це термін, протягом якого продавець (або виробник) бере на себе зобов'язання про проведення безкоштовного ремонту або заміни товару неналежної якості.

В Україні гарантійні зобов'язання регулюються Цивільним кодексом, законом «Про захист прав споживачів» та постановою Кабінету міністрів «Про затвердження Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів від 11 квітня 2002 р. №506». Але важливо зазначити, що встановлення гарантійного терміну – це не обов'язкова умова. Швидше, це можна назвати добровільним рішенням, яке часто використовують магазини для залучення клієнтів.

Гарантійні терміни є далеко не на всі товари. Так, наприклад, на ті товари, які з часом можуть зіпсуватися і втратити якісь свої якості, є термін придатності, який і вважається гарантійним терміном. Для інших товарів гарантійний термін вибирає сам продавець або виробник.

А ось та продукція, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред'явити продавцю відповідні вимоги, якщо недоліки були виявлені протягом двох років, а щодо об'єкта будівництва – не пізніше десяти років від дня передачі їх споживачеві.

Гарантійний термін починається з моменту передачі товару покупцеві – якщо інше не встановлено договором купівлі-продажу. І вказується він в будь-якому документі, який додається до продукції.

Стосовно сезонних товарів, то там гарантійний строк обчислюється з початку відповідного сезону, що встановлюється урядом України. Наприклад, на одяг весняно-літнього асортименту – гарантійний термін почне діяти з 1 квітня, а на одяг осінньо-зимового асортименту – з 1 жовтня, незалежно від того, коли ви їх купите.

Щоправда, дуже часто українцям доводиться стикатися з тим, що їм видають просто порожні гарантійні талони – без термінів, печаток і підписів.

«У разі видачі порожнього гарантійного талона при здійсненні купівлі-продажу товару покупець має право звернутися за місцем такої угоди з чеком або іншим платіжним документом, що підтверджує факт оплати товару, і документами на нього з вимогою отримати належним чином оформлений гарантійний талон. У разі відмови магазином зробити такі дії, особа, в порядку статті 16 Цивільного кодексу України, має право подати позов про зобов'язання вчинити дії для захисту свого права як споживача», – пояснила Марина Ковда, молодший юрист ЮК «Тарасов та партнери».

 

Що пропонує законопроект

В чинному законопроекті пропонується цікаве нововведення – гарантія на вживані речі, причому обов'язкова. Стосуватиметься вона тільки непродовольчих товарів, які продають в комісійних магазинах.

«Стосовно непродовольчих товарів, що перебували у використанні та були реалізовані через роздрібні комісійні торговельні підприємства, гарантійні терміни встановлюються продавцем. Зазначений строк не може бути менше одного року», – сказано в законопроекті.

Список непродовольчих товарів був затверджений урядом багато років назад. Сюди входять одяг, прикраси, взуття, техніка, меблі і т.д.

«Зазначена норма діятиме по відношенню до всіх без винятку непродовольчих товарів, які були у вжитку інших осіб. Наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 №104 «Про затвердження правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами» затверджений приблизний список непродовольчих товарів і порядок їх реалізації на території України», – зазначив Микола Максимов, адвокат ЮК «RIYAKO&PARTNERS».

Він додає, що гарантія на вживані товари поширюватиметься тільки в разі їх купівлі в роздрібних комісійних магазинах. Нагадаємо, що комісійні магазини не приймають на продаж зброю, армійське спорядження, піротехніку, побутову хімію, іграшкові пістолети з кулями, наркотики, ліки і т.д.

 

Які з цим складності

Впровадження гарантії на покупку речей, які були у вжитку, безумовно, хороша затія. Щоправда, є і складності. Справа в тому, що велике значення має те, як товар потрапив до комісійного магазину або ломбарду.

«Якщо йдеться про товар, який приніс, власне кажучи, сам власник, при цьому надав необхідні документи, що підтверджують його правомочність розпоряджатися цим майном (чеки, паспорт, технічні документи, а також інші документи, що підтверджують характеристики товару, в тому числі, гарантійні документи і т.п.), то продавець може встановити гарантійний термін на зазначений товар; також у речі, яку продають в ломбарді, може бути власна гарантія», – зазначила Марина Ковдій.

Таким чином, комісійні магазини і ломбарди самі можуть надавати гарантію, але потрібно розуміти, що відбувається це тільки на розсуд магазину і ломбарду. Як правило, ломбард надає гарантію терміном в 1 місяць. Але у такої гарантії немає ніякої юридичної сили, якщо товар був відчужений незаконно. Адже ломбарди і комісійні магазини при прийомі товару практично ніколи не перевіряють документи, що підтверджують правомочність власника на розпорядження цією річчю.

«В результаті таких дій особа, яка купує такий товар, отримує «кота в мішечку з калейдоскопом пригод». Наприклад, купуючи телефон без документів, що підтверджують його факт існування і родові ознаки, можна отримати телефон, який отриманий в результаті, грабежу, розбою, крадіжки, або просто втрачений власником. І тут починається «найцікавіше»: особа, яка придбала такий товар, може отримати позов про витребування майна з чужого незаконного володіння відповідно до статті 388 Цивільного кодексу України», – пояснює Ковдій.

Природно, що гарантія на товар, який потрапив до торгової точки незаконно, не розповсюджуватиметься, і людина, що купила його, просто викине гроші на вітер, та ще й проблемами може обзавестися.

Юристи зазначають, що зараз ті люди, які купують вживані товари, практично не захищені на законодавчому рівні.

«На сьогодні покупці вживаних товарів захищені мінімально. Можливість повернення такого товару в разі виявлення дефектів обмежена волею продавця. Таким чином, якщо продавець погодився при виявленні дефекту обміняти товар або повернути гроші, то покупцеві дуже пощастило, якщо такої згоди не було, то продавець не несе ніякої відповідальності. Дуже важливо при купівлі товару стежити, щоб гарантія мала обов'язкові реквізити: інформацію про виробника товару, що ідентифікують ознаки товару. У разі якщо такі дані відсутні, то повернути товар практично неможливо», – радить Микола Максимов.

Джерело: Сьогодні

Рубрика: Держрегулювання/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»