Головна Усі новини Оподаткування ПДВ

Помилка в назві або ІПН покупця: як виправити податкову накладну?

Податківці надали свіже роз’яснення щодо коригування податкової накладної в разі неправильного зазначення даних про покупця. На їхню думку, дії платника податків можуть бути різними і залежать від того, що саме (назва (ПІБ) чи ІПН) були зазначені неправильно

Коментар до листа ДФСУ від 05.06.2018 р. № 2451/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

Слід зазначити, що на сьогодні питання виправлень в податковій накладній, в разі зазначення в ній неправильних даних про покупця, визначено двома шляхами: легальним, який часто не працює, і напівлегальним, який час від часу пропонують податківці.

 

Що говорить Порядок №1307?

Чинна редакція Порядку №1307 визначає, що у разі складання розрахунку коригування з метою виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов'язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, у розрахунку коригування зазначаються виправлені дані (п. 21). Отже, якщо йти за цим шляхом, то було б достатньо скласти просто розрахунок коригування із правильними даними заголовної частини податкової накладної, а табличну частину – взагалі не заповнювати.

 

Що раніше вимагали податківці?

Натомість податківці раніше консультували, що так виправляти помилки в назві (ПІБ) покупця та його ІПН не можна.  Мовляв, треба скласти розрахунок коригування з від'ємним значенням в табличній частині, щоб анулювати помилкову податкову накладну. А після цього можливі два варіанти (залежно від того, хто давав консультацію):

  • або скласти податкову накладну наново з правильними даними (в результаті порушення строків її реєстрації продавцю гарантований штраф),
  • або скласти розрахунок коригування з правильними даними (так, був і такий варіант).

Але у березні цього року вони почали наполягати на нових, неписаних ще правилах складання розрахунків коригування. Чи відбилося це на виправленні подібної помилки?

 

Що податківці вимагають зараз?

В коментованому листі міститься сюрприз. Якщо раніше податківці розглядали помилку в назві (ПІБ) покупця та його ІПН як однакову, тепер вони їх розділяють як окремі. І пропонують різні алгоритми дій платнику ПДВ, залежно від того, в чому він помилився.

 

Якщо неправильно був вказаний ІПН, а найменування (ПІБ) було правильним

Податківці нагадують, що ІПН (як, власне, і назва (ПІБ) покупця) є обов’язковими реквізитами податкової накладної. Помилки в таких реквізитах, визначених п. 201.1 ПКУ (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді (п. 201.10 ПКУ).

Але податківці наголошують, що основною ідентифікацією платника податків є його індивідуальний податковий номер. Індивідуальний податковий номер слугує для ідентифікації сторін господарських операцій.

 

Висновки

1) Помилка в ІПН покупця, зроблена в податковій накладній, не дасть покупцю скористатися правом на податковий кредит за такою податковою накладною.

2)  Цю помилку треба виправляти.

Але як? В коментованому листі податківці пропонують лише один варіант, і він, як не дивно, повністю відповідає нормі п. 21 Порядку № 1307.

Але цей варіант стосується лише зміни назви покупця. Щодо помилки в ІПН податківці продовжують наполягати на складанні "скасовуючого" РК і нової ПН з вірними даними. 

Увага! Податківці у підкатегорії 101.16 «ЗІР» навели алгоритм виправлення помилки, допущеної в ІПН покупця податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН. А саме:

1) продавець повинен скласти РК до ПН.  У його заголовній частині зазначаються дані із заголовної частини податкової накладної з помилкою (тобто з помилковим ІПН), а в табличній частині зазначається зі знаком «-» обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, що були зазначені в ПН. У полі «Дата складання» зазначається «поточна» дата, тобто дата, на яку було виявлено помилку у ІПН покупця;

2) такий РК до ПН реєструє в ЄРПН покупець, чий «невірний» ІПН, був зазначений у графі «ІПН покупця»;

3) продавець повинен скласти та зареєструвати в ЄРПН другу податкову накладну із урахуванням таких особливостей:

  • реквізити заголовної частини зазначаються без помилок, тобто у полі «ІПН покупця» зазначається правильний ІПН покупця;
  • у полі «Дата складання» зазначається дата виникнення податкових зобов’язань продавця, тобто дата складання податкової накладної із «невірним» ІПН;
  • такій податковій накладній присвоюється новий порядковий номер, відмінний від порядкового номера податкової накладної із «невірним» ІПН покупця;
  • в табличній частині такої податкової накладної зазначаються обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, що були зазначені в податковій накладній із «невірним» ІПН.

Зверніть увагу: Якщо в період з дати складання ПН із «невірним» ІПН до дати фактичного складання другої податкової накладної (із правильним ІПН) відбулася зміна суми компенсації вартості зазначених у ПН з «невірним» ІПН товарів/послуг, то у другій податковій накладній не допускається зазначення показників з урахуванням таких змін.

У такому випадку складається РК саме  до другої податкової накладної. В ньому відображається відповідне коригування кількісних і вартісних показників.

Окремо податківці вказали, як виправити помилки в умовному ІПН. Вони виправляються за вищенаведеним алгоритмом. Тільки РК до ПН має реєструвати постачальник.

 

Якщо неправильно було вказано найменування (ПІБ) покупця, а ІПН був правильним

Податківці нагадують, що реквізит податкової накладної  щодо назви покупця (отримувача) товарів/послуг, який віднесено до складу обов'язкових, має відповідати формулюванню у статутних документах та не повинен містити інших даних.

Отже, у випадку допущення помилки у цьому реквізиті на дату виявлення помилки продавець має право скласти розрахунок коригування до такої податкової накладної. У ньому всі правильно заповнені реквізити заголовної частини податкової накладної повторюються, а назва покупця (отримувача) товарів/послуг, в якій допущено помилку, заповнюється без помилки.

У цьому випадку графи з 1 по 13 розд. Б розрахунку коригування та розд. А, до якого вносяться узагальнюючі дані щодо сум коригування, не заповнюються (залишаються пустими).

Такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН постачальником (продавцем) товарів/послуг.

Але тут є один нюанс. Податківці стверджують, що назва (ПІБ) покупця його ідентифікує, але не так, як ІПН (той має більшу силу). Тому, якщо індивідуальний податковий номер покупця (отримувача) зазначений правильно, а в його назві допущена помилка, то така помилка не може бути єдиною підставою неприйняття податкової накладної в електронному вигляді.

Чи означає це, що ПДВ, зазначений в такій податковій накладній, можна включити до податкового кредиту? Прямої норми про це ПКУ наразі не містить, і що означає прийняття або неприйняття податкової накладної в електронному вигляді - наразі достеменно невідомо.

Отже, покупець і продавець вирішують разом, ризикувати податковим кредитом (залишати помилку невиправленою), чи ні. 

 

Найбільше радують дві речі

По-перше, це повернення податківцями до правового поля і спирання на норми Порядку №1307, а не власні побажання і техрегламенти.  Хоча б в частині найменування (ПІБ) покупця.

По-друге, це те, що зазначений варіант виправлення помилки не призведе продавця до штрафу за несвоєчасність реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування. Адже скласти такий розрахунок коригування (як, власне, і знайти помилку) платник податку може в будь-який момент.

Доступ до повного тексту матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо Ви вже зареєстровані на нашому сайті - будь ласка, авторизуйтесь.

Якщо поки що ні - зареєструйтесь прямо зараз: це просто, не вимагає Ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Що ще дає реєстрація?

Автор:
Бикова Ганна
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Оподаткування / ПДВ
Теги:
ПДВ , Податкова накладна

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Коментарі: 5

Новини по темі

Консультації по темі

Хочете отримувати

найважливіші новини від «Дебету-Кредиту»?