• Посилання скопійовано

Податківці не надали квитанцію про реєстрацію ПН/РК: це не проблема!

Розглянемо, які будуть наслідки, якщо контролюючий орган не надішле платникові ПДВ квитанцію про підтвердження реєстрації податкової накладної або про неприйняття такої накладної

Податківці не надали квитанцію про реєстрацію ПН/РК: це не проблема!

Процедура реєстрації податкових накладних

При здійсненні господарської операції продавець - платник ПДВ зобов’язаний скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. Ця норма закріплена в пп. 201.10 ПКУ. Якщо не зареєструвати накладну вчасно, до платника будуть застосовані штрафні санкції згідно зі  ст. 120-1 ПКУ.

Підтвердженням реєстрації податкової накладної в ЄРПН є квитанція, що повинна бути надіслана платникові протягом операційного дня. Дата та час, зафіксовані у цій квитанції, є датою та часом надання платником накладної до ДФС.

Проте можлива ситуація, коли квитанція від контролюючого органу невчасно надійшла продавцю, або взагалі не надійшла. Чи буде в такому випадку податкова накладна вважатися зареєстрованою та чи не вважатиметься, що така реєстрація відбулася несвоєчасно?

 

Позиція податківців

За результатами камеральної перевірки ДФС встановила порушення платником граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН. До платника застосовано штраф у розмірі понад 230 тис. грн. Велика сума штрафу не здивує досвідченого бухгалтера, адже його розмір (згідно зі ст. 120-1 ПКУ) залежить від терміну затримки реєстрації та суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній.

Ось як все було. Платник ПДВ два рази відправив на реєстрацію одну й ту саму податкову накладну:

Усі останні зміни з ПДВ – 
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

ПІДПИСАТИСЬ

Хочете подивитись, як це виглядає?

1) 4 січня, в межах строків реєстрації накладних, передбачених ПКУ  він відправив її вперше. Проте протягом операційного дня ДФС не відправила платникові квитанцію про підтвердження реєстрації такої накладної в ЄРПН.  І, з невідомих платникові причин, податкова накладна не була зареєстрована. Але платник дізнався про це лише згодом, і не від податківців, а від власного контрагента (який не зміг отримати таку податкову накладну з ЄРПН);

2) 15 січня (тобто вже через 11 днів) платник повторно спробував зареєструвати цю ж податкову накладну. Цього разу спроба була вдалою -  накладна була зареєстрована, проте це відбулося вже поза межами граничних строків для реєстрації податкових накладних.

В результаті - ДФС прийняла податкове повідомлення-рішення про нарахування штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної. А платник звернувся до суду для скасування цього податкового рішення.

 

Позиція ПКУ, платника та Верховного Суду 

Верховний Суд, приймаючи 26 червня 2018 року рішення у справі №806/2219/16, виходив з наступного. 

По-перше, якщо відсутні підстави для неприйняття накладних, ДФС зобов’язана протягом операційного дня надіслати платнику квитанцію про підтвердження реєстрації накладних в ЄРПН. І звісно, не лише квитанцію надіслати, а й зареєструвати таку податкову накладну в цьому Реєстрі. Оскільки підстав для відмови платникові немає.

По-друге, навіть якщо податкова накладна сформована з порушенням вимог ПКУ, ДФС зобов’язана протягом операційного дня надіслати платникові квитанцію про неприйняття такої податкової накладної.

Тобто в будь-якому випадку контролюючий орган зобов’язаний протягом операційного дня надіслати платникові квитанцію з позитивною або негативною відповіддю. Але навіть, якщо ДФС не виконала цей свій обов’язок, платник ПДВ не повинен страждати.

 

Якщо протягом операційного дня ДФС не надіслала квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН. Це закріплено в пп. 201.10 ПКУ

 

За таких обставин Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що податкова накладна, яка була предметом спору, була зареєстрована в межах строку, встановленого п. 201.10 ПКУ. Тобто датою реєстрації такої податкової накладної є не 15, а 4 січня.

І це не поодинокий випадок, коли в такій ситуації суд стає на сторону платника ПДВ! 

Аналогічний висновок зроблений Верховним Судом 26 червня 2018 року у справі №805/4998/16-а. Так, в судовому рішенні зазначено, що жодної квитанції в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття податкової накладної в електронному вигляді контролюючим органом до платника не направлялось та не надходило, а тому податкові накладні зареєстровані в передбачені законодавством терміни.

Отже, хоч контролюючий орган і протиправно ігнорує норму пп. 201.10 ПКУ про автоматичну реєстрацію податкової накладної у разі ненадіслання ДФС квитанції протягом операційного дня, але цієї норми дотримуються адміністративні суди України та Верховний Суд. Тому в аналогічній ситуації є сенс звертатися за захистом порушеного права до судової влади.

***

Читайте також: Квитанція №2 отримана після граничного строку

Автор: Євгеній Піддубко

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»