• Посилання скопійовано

ПДВ і відвантаження товару – коли буде зобов'язання: «7 хвилин» з Вікторією Величко

У черговому випуску поговоримо про дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ



Звернемося до ПКУ, а саме до його п. 187.1. За ним,  датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

  • дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
  • дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У чому ж питання? А питання у визначенні відвантаження. Наприклад, 31 серпня ми відвантажили товар. Під цим відвантажуванням продавець завжди вважає, що це дата видаткової накладної. Тобто 31 серпня складається видаткова накладна. 31 серпня складається податкова накладна, оскільки продавець визначає це датою відвантаження. Та інколи покупець задає питання: «Але ж я цей товар не отримав? Чи є у мене податковий кредит? Надайте мені правильну податкову накладну. Оскільки у мене не було переходу права власності, де у мене тут податковий кредит? Ваша податкова накладна не є правильною».

Давайте на це питання подивимося з іншого боку. У п. 187.1 ПКУ визначена одна з подій, що є першою. Тобто або кошти (ми це з вами обираємо), або відвантаження товарів. Що мається на увазі під відвантаженням? Тобто я беру свій товар, навантажую на транспортний засіб і відправляю до покупця. Переходу права власності в цьому випадку не було. Тобто перехід права власності, наприклад у мене на складі покупця. Тобто я навантажила у свій транспортний засіб і відправила до покупця. І це було 31 серпня. В цьому випадку я склала видаткову накладну. В бухгалтерському обліку, якщо не було переходу права власності, то мої товари ще на шляху від продавця до покупця. І в бухгалтерському обліку доходу немає. Проте не у податковому обліку, що стосується ПДВ.

Чи виникають податкові зобов’язання по даті видаткової накладної, адже я свій товар вже відвантажила, тобто фактично є початок переміщення товару з мого складу до складу покупця. Так, у моєму транспортному засобі, але переміщення вже почалося.

У ПКУ ви не знайдете визначення «відвантаження товару». Але податківці схиляються до того, щоб визначати «відвантаження» згідно з Господарським кодексом. Давайте подивимось на дуже цікаву консультацію податківців - від 26.04.2019 р. №1874/6/99-99-15-03-02-15/ІПК. Так, вона індивідуальна, використовується окремим підприємством, але це загальне тлумачення, яке податківці використовують під час перевірок.

У цій ІПК вказано, що підтвердженням дати, на яку припадає початок передання товару, є дата, що визначає фізичне переміщення товару зі складу продавця, з метою доставки зазначеного товару покупцеві. В тому числі дата, вказана у документах на перевезення товару, які відповідно до статті 307 ГКУ, оформлюється в установленій формі зі складанням комплекту перевізних документів з урахуванням виду транспорту.

Тобто податківці визначають, що дата початку передачі, що вказана у видаткових накладних, і є датою відвантаження. Вони стверджують, що відвантаження - це дата видаткової накладної, оскільки податкову накладну ми можемо скласти лише на підставі первинного документу. І цим первинним документом у нас буде видаткова накладна. На нашому прикладі, це 31 серпня. Тобто 31 серпня буде і видаткова накладна, і податкова накладна. Як бачимо, дата відвантаження співпадає з датою видаткової накладної.

Але контрагент, який сплатив кошти, або контрагент, який отримує цей товар, задає питання: «Що стосується коштів там все зрозуміло, по даті зарахування на рахунок. А що стосується товару, адже я не отримав товар, чи є у мене податковий кредит?»

Давайте згадаємо п. 198.2 ПКУ: «Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: або дата списання коштів; або дата отримання платником товарів або послуг». Отже, податковий кредит визначається за датою отримання, а податкові зобов’язання - за датою відвантаження товарів. Тому той, хто виписує податкову накладну, не повинен підґрунтям для визначення податкової накладної визнавати, чи отримав товар покупець чи ні. Дата виникнення податкових зобов’язань може не співпадати з датою виникнення податкового кредиту. Адже «товар відвантажено» ще не означає, що «товар отримано», тому дата виникнення податкових зобов’язань - це безпосередньо дата відвантаження (тобто дата видаткової накладної).

Джерело: 7eminar.com

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини партнерів

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини партнерів»

  • Хмарні сервіси: переваги для бізнесу
    Раніше для роботи з великими обсягами інформаціями потрібна була потужна комп’ютерна техніка. Її регулярно необхідно було оновлювати, тримати штат спеціалістів, які б стежили за працездатністю електроніки
    05.03.202480
  • 5 причин вибрати iPhone 15 Plus для роботи
    Смартфон для роботи має бути збалансованим: достатньо потужним для вирішення професійних задач і водночас простим у керуванні. Як, наприклад, Епл Айфон з продуманою до дрібниць операційкою
    25.02.202414
  • Планшет для бухгалтерії: у чому користь цього пристрою
    Ведення бухгалтерського обліку – це громіздка та об’ємна справа. Зазвичай бухгалтери на великих підприємствах працюють за персональними комп’ютерами, на котрі встановлено ліцензійні програми для обліку та аудиту
    05.01.20242581
  • Фінанси у фокусі: найгарячіші тренди роботи для бухгалтерів у різних містах від експертів Jooble
    Сфера фінансів та бухгалтерії в Україні розвивається навіть під час війни. Розповідаємо про бухгалтерські тренди ринку праці та рівні доходів у різних містах
    29.12.202344
  • Навіщо бухгалтеру Макбук?
    Бухгалтер — працівник, на якому тримається фінансова, облікова та статистична складова бізнесу, а його головний інструмент — персональний комп’ютер. Його робота часто передбачає професійну активність 24/7, крім потужного компа з усіма потрібен ще й лептоп
    27.11.2023551