• Посилання скопійовано

Топ-10 змін щодо оренди державного та комунального майна

Фонд держмайна презентував 10 найважливіших змін щодо оренди державного та комунального майна

Топ-10 змін щодо оренди державного та комунального майна

Фонд державного майна України повідомляє, що 1 лютого вступив в дію новий Закон «Про оренду державного та комунального майна». Новий Закон, відповідно до якого оренда державного та комунального майна буде здійснюватися через систему ProZorro.Продажі, вже почав діяти. Відтак, ера сумнівних підкилимних конкурсів залишається в минулому. Натомість починається новий етап – публічних онлайн аукціонів з рівними можливостями для усіх потенційних орендарів.

«Ми переконані, що реалізація Закону забезпечить прозорість, конкурентність та максимальну економічну віддачу державі та громадам від оренди», – зазначає Голова Фонду державного майна України Дмитро Сенниченко.

Пояснення нової процедури передачі в оренду державного майна з 10 найважливішими змінами:

  1. Не буде здійснюватися вивчення попиту на вакантне майно шляхом публікації оголошення в друкованих засобах масової інформації та на численних веб-сайтах орендодавців. Вакантне майно шукатиме потенційних орендарів на єдиній загальнонаціональній онлайн-платформі ProZorro.Продажі.
  2. Посадова особа або будь-яка інша особа не знатиме, хто із потенційних орендарів має інтерес до оренди того або іншого приміщення. Чиновники втрачають право отримувати заяви від потенційних орендарів в процедурі вивчення попиту, яка скасовується, і не знатимуть, хто стане переможцем електронного аукціону аж до моменту автоматичного оприлюднення торговою системою електронного протоколу результатів аукціону. Іде в минуле практика умовлянь (під різними приводами) потенційних орендарів відкликати подані ними заяви і не брати участі в конкурсах.
  3. Не будуть проводитись конкурси на право оренди майна конкурсними комісіями, складеними із чиновників Фонду державного майна, міністерств та відомств, структурних підрозділів виконавчих органів місцевих рад або депутатів місцевих рад. Існуючі конкурсні комісії підлягають ліквідації. 
  4. Замість конкурсів будуть проводитись електронні аукціони в електронній торговій системі ProZorro.Продажі. Усі документи для участі в аукціоні подаються шляхом завантаження електронних копій в особистому кабінеті. Скасовується необхідність подавати пакети документів на предмет оцінки чиновниками їх «повноти і правильності».
  5. Посадові особи втрачають право вивчення документів потенційних орендарів і приймати рішення про недопуск до участі в аукціоні. З 1 лютого 2020 року усі без винятку потенційні орендарі (за умови виконання всіх необхідних вимог), отримають право участі в електронних аукціонах на право оренди державного або комунального майна.
  6. Процедура отримання майна поза конкурсом або аукціоном стає складнішою. Якщо процедура передачі певного майна поза конкурсом була розпочата за старими правилами, але станом на 1 лютого 2020 року рішення про передачу майна без конкурсу не прийнято, усі попередні дії для отримання такого майна в оренду втрачають юридичну силу. Після 1 лютого 2020 року потенційні орендарі майна, які мали право на його отримання без конкурсу відповідно до старих правил, повинні переконатися, що вони відповідають новим вимогам. 
  7. Втрачають право на отримання майна без аукціону громадські організації ветеранів для діяльності іншої, ніж для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів; громадські організації осіб з інвалідністю; підприємства у сфері культури і мистецтв приватної форми власності. Ті громадські організації, які зберігають таке право (наприклад, громадські організації у сфері культури і мистецтв) повинні будуть надавати додаткові документи для отримання майна без аукціону згідно із переліком, що затверджується постановою Кабінету Міністрів України.
  8. Посадові особи втрачають право вимагати від потенційних орендарів здійснювати власним коштом ринкову оцінку майна, яке планується до передачі в оренду. Якщо залишкова балансова вартість майна перевищує 10% його первісної вартості, майно виставляється на аукціон за такою залишковою вартістю. Ринкову вартість майна визначить баланс попиту на це майно з боку потенційних орендарів. Якщо залишкова вартість майна є меншою ніж 10% його первісної вартості, обов’язок з переоцінки такого майна покладається на балансоутримувача, який не матиме права перекладати цей обов’язок на потенційних орендарів.
  9. Посадові особи втрачають право обмежувати цільові призначення, за якими підприємці можуть використовувати вакантне майно, крім майна освітнього, медичного, соціально-культурного або спортивного призначення. До більшості оголошень про передачу майна в оренду буде включатись інформація про те, що переможець аукціону може використовувати майно за будь-яким не забороненим законодавством цільовим призначенням на власний розсуд.
  10. Мінімальний строк оренди державного або комунального майна складатиме 5 років, і при цьому якщо договір оренди строком на 5 років або менше укладено за наслідками проведення аукціону в електронній торговій системі Prozorro.Продажі, такий договір не підлягатиме нотаріальному посвідченню.

Фонд державного майна України звертає увагу, що до моменту затвердження Кабінетом Міністрів України переліку соціально важливих послуг, договори оренди державного майна продовжитимуться за правилами, які існували до дати набрання чинності новим Законом, тобто без проведення аукціону.

Після затвердження Кабінетом Міністрів такого переліку лише на відкритих аукціонах ПроЗорро будуть продовжуватись договори оренди державного майна, які продовжуються не в перший раз або які продовжуватимуться вперше за умови що строк оренди за такими договорами перевищує 5 років. Орендарі, які мають право на отримання майна без аукціону за новим Законом, а також орендарі, які надають соціально важливі послуги відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів, зможуть продовжувати договори оренди державного майна без проведення аукціону.  

Відповідно до вимог нового Закону чинні орендарі матимуть переважне право продовжити свої договори, за умови що вони візьмуть участь в аукціоні і запропонують ту саму суму, яку пропонуватиме за оренду майна інший потенційний орендар. Інший потенційний орендар, який запропонував більше, ніж може сплатити чинний орендар, повинен, до моменту укладання нового договору оренди, компенсувати чинному орендарю вартість невід’ємних поліпшень, які той зробив на об’єкті оренди. Фонд державного майна пропонує збільшити до 6 місяців суму авансової орендної плати, яку переможець аукціону на продовження договору оренди, повинен буде сплатити перед укладенням нового договору оренди (порівняно із 2 місяцями авансової плати, яку сплачуватиме чинний орендар, якщо він виявиться переможцем аукціону і переукладатиме власний договір). 

***

Читайте також: Нове в оренді державного та комунального майна 

Джерело: Фонд державного майна України

Рубрика: Держрегулювання/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»