• Посилання скопійовано

Печатки скасували чи встановили особливий порядок їх застосування?

Уже з листопада 2014 року звикатимемо жити без печаток

Печатки скасували чи встановили особливий порядок їх застосування?

Питання скасування печаток порушується не вперше. Проте лише законопроект від 07.06.2013 р. №2258а (уже Закон від 15.04.2014 р. №1206-VII) отримав схвалення депутатів.

Таким чином, уже з листопада 2014 року звикатимемо жити без печаток! 

Що ж таке печатка? Згідно з практикою застосування термінів, слів та словосполучень у юриспруденції, штампи і печатки — це спеціальні форми-кліше, на яких містяться рельєфні або заглиблені дзеркальні відображення текстів, малюнків, інших позначок та які призначені для отримання відбитків на папері, сургучі, воску, металі, інших матеріалах.

Яка роль печаток на документах? Відповідно до п. 5.26 Вимог до оформлення документів ДСТУ 4163-2003 (наказ Держспоживстандарту України від 07.04.2003 р. №55) відбитком печатки організації засвідчують на документі підпис відповідальної особи.

А якщо йдеться про фінансово-господарську діяльність? Згідно з ч. 2 ст. 207 ЦКУ та ч. 1 ст. 181 ГКУ письмову форму правочину має бути не лише підписано сторонами, але й скріплено печатками.

З одного боку, законодавство не передбачає ситуацій, коли угода не містить печатки, якщо йдеться про сторону угоди, яка є госпсуб'єктом у розумінні ст. 55 ГКУ (скажімо, чинні закони про РРО, про нотаріат, про ЦП, про заставу та про автомобільний транспорт).

З іншого, якщо для юрособи це питання є зрозумілим, то фізособи-підприємці нечасто користуються правом мати печатку, навіть зважаючи на спрощений порядок її отримання (тобто без дозволів МВС).

Таку ситуацію дещо ускладнює і позиція судових інстанцій. Зокрема, навколо необхідності наявності печатки чи надання їй певного особливого статусу, що в окремих випадках судами прирівнюється до обов’язкових вимог укладення правочину (див. постанову ВГСУ від 01.11.2011 р., справа №21/235-09, ВГСУ від 13.11.2013 р., справа №918/132/13-г).

І це тоді, коли юрособи-нерезиденти в деяких країнах світу взагалі не застосовують печатки у госпдіяльності (у т.ч. і при укладенні ЗЕД-контрактів, що зовсім не впливає на належність їх виконання). 

Чому б і нам нарешті не санкціонувати застосування сталих міжнародних звичаїв ділового обороту у національному праві? 

Санкціонували... Щоправда, у прийнятому Законі №1206 все ж таки йдеться лише про загальне правило незастосування печаток, яке є оспорюваним. Адже або за стороною зберігається можливість паралізувати це правило умовами договору, або законодавець може змінити його окремою законодавчою нормою. 

Приклад. Згідно з ГКУ, підприємство ― це юридична особа, яка має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків та може мати печатки. Господарський договір (ст. 181 ГКУ) викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами (про печатки — жодного слова). Аналогічні зміни стосуються і ч. 2 ст. 207 ЦКУ щодо укладення правочину та скріплення його лише підписами осіб, уповноваженими на це установчими документами, довіреністю, законом, іншими актами цивільного законодавства. 

Які спрощення щодо ведення та започаткування бізнесу? Згідно із Законом №1206 Укрдержреєстр повинен забезпечити на своєму офіційному сайті безоплатний доступ до відомостей з ЄДР, копіювання та роздрукування таких відомостей (тобто без необхідності отримання довідок та витягів з ЄДР на фірмовому бланку за плату). 

Це стосується як відомостей, потрібних для видачі документів дозвільного характеру та ліцензій, так і відомостей про контрагента для укладення цивільно-правових договорів (дані щодо осіб, які мають право підписувати такі договори, а також щодо місцезнаходження, припинення юрособи чи перебування у процедурі банкрутства). Оскільки таку перевірку контрагента закріплено тепер на законодавчому рівні, то платникам податків слід подбати про отримання витягів з ЄДР на веб-сайті Укрдержреєстру щоразу при підготовці та укладенні госпдоговорів. Хоча, звісно, за плату можна буде отримати витяг чи довідку на відповідну дату для підтвердження, скажімо, повноважень керівника, який підписав угоду.

Зверніть увагу! Скасовано плату за реєстрацію юрособи чи фізособи-підприємця. Госпсуб’єкти сплачуватимуть лише за зміни до установчих документів юрособи (51 грн) та зміну імені чи місця проживання фізособи-підприємця (17 грн).

Новини по темі:

Печатки скасували чи дозволили сховати у сейф? >>>

 

 

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Підприємництво

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Підприємництво»