• Посилання скопійовано

З 7 листопада «старі» ЕЦП не будуть працювати, можна використовувати тільки КЕП

Розглянемо, які зміни чекають на всіх платників податків після 7 листопада 2020 року в частині використання електронних підписів та їх носіїв, зокрема, токенів. Чи потрібно буде оформлювати такі підписи наново? Чи треба буде купувати токени?

З 7 листопада «старі» ЕЦП не будуть працювати, можна використовувати тільки КЕП

ЕЦП та КЕП: зміна поколінь

Закон про електронні довірчі послуги (далі – Закон) набрав чинності 7 листопада 2018 року. До цієї дати всі платники підписували електроні документи, включаючи податкову звітність, за допомогою електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП).

Закон скасував таке поняття як ЕЦП та ввів замість нього нове: КЕП – кваліфікований електронний підпис. За задумом, КЕП – це удосконалений аналог ЕЦП.

Проте на момент набрання Законом чинності всі платники користувалися ЕЦП, а КЕП не було ні в кого. З метою запобігання «електронного колапсу», Закон дозволив (ч. 5 р. VII Закону від 05.10.2017 № 2155-VIII) платникам повноцінно користуватися ЕЦП ще два роки з моменту набрання чинності Законом (з 07.11.2018 р.). Іншими словами Закон надав платникам два роки, щоб вони, не поспішаючи, встигли отримати КЕП та забули про старі ЕЦП.

Увага: 7 листопада 2020 року платники, які досі користуються ЕЦП замість КЕП, втратять можливість підписувати електронні документи та звітність.

Але панікувати не варто. Адже всі платники, які отримували електронні підписи після 07.11.2018 р., вже мають свій КЕП, оскільки з дня набрання чинності Законом старі ЕЦП не випускали.

Тому, якщо ви отримали електронний підпис після 07.11.2018 р. і він працював, то це КЕП.

Якщо ж ви отримали ЕЦП до 07.11.2018 р. та надалі жодного разу не оновлювали чи не продовжували його, то у вас досі є ЕЦП. Але до 07.11.2020 р. ще є час отримати свій КЕП, щоб після цієї дати продовжувати спокійно підписувати електронні документи та звітність.

 

Що в мене – КЕП чи ЕЦП? Як це перевірити?

Щоб перевірити, КЕП у вас чи досі ЕЦП, можна також подивитися договір, укладений з тією особою, яка видала електронний підпис. Якщо в договорі є такі характерні словосполучення як «кваліфікований електронний підпис», «кваліфікований надавач електронних довірчих послуг», «кваліфікований сертифікат відкритого ключа» та інші фрази зі словом «кваліфікований» чи «довірчі», тоді у вас КЕП.

Якщо ж договір стосується електронного цифрового підпису чи посиленого сертифіката відкритого ключа, то у вас досі ЕЦП і його треба замінити на КЕП до 07.11.2020 р.

Отже, якщо у Вас КЕП, то після 07.11.2020 р. для вас нічого не зміниться. Якщо у Вас досі ЕЦП, то з 07.11.2020 р. ви втратите можливість підписувати електронні документи та податкову звітність. Тому до цієї дати краще встигнути отримати новий електронний підпис, а саме КЕП.

 

А що з токенами? Чи не повертається вимога ними користуватися?

Спершу нагадаємо, що таке токен і для кого він обов’язковий.

КЕП існує в електронній формі. Тому йому потрібен фізичний носій для зберігання та можливості його використання. За нормами Закону, такий фізичний носій називається «засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки» (далі – засіб КЕП).

Якщо по-простому, то йдеться про флешку, на яку записують КЕП. Такі засоби КЕП бувають двох видів:

  1. простий засіб КЕП – пристрій, призначений для створення КЕП та зберігання особистого ключа КЕП (проста флешка) (п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону);
  2. захищений носій особистих ключів – засіб КЕП, призначений не лише для зберігання КЕП, але й для захисту записаних на ньому даних від несанкціонованого доступу, безпосереднього ознайомлення зі значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (токен) (п. 2 Порядку використання електронних довірчих послуг, затвердженого постановою КМУ від 19.09.2018 р. №749).

Отже, КЕП може зберігатися як на простій флешці, так і на токені – флешці з підвищеним рівнем захисту інформації, що міститься на ній.

Закон не зобов'язує приватних суб'єктів господарювання (як юридичних осіб, так і фізичних осіб-підприємців) використовувати саме токени для зберігання своїх КЕП.

За вимогами абз. 2 ч. 2 ст. 17 Закону, використовувати виключно токени, зобов'язані лише такі суб'єкти:

  1. органи державної влади;
  2. органи місцевого самоврядування;
  3. підприємства, установи та організації державної форми власності;
  4. державні реєстратори;
  5. нотаріуси;
  6. інші суб’єкти, уповноважені державою на здійснення функцій державного реєстратора.

Детальніше про необов’язковість токенів для бізнесу приватної форми власності ми писали тут.

Враховуючи вищевикладене, приватні суб'єкти господарювання не зобов'язані купувати токени. При цьому заборони придбавати токени для бізнесу також не встановлено. Є можливість та бажання платити за КЕП на токені більше, ніж за КЕП на звичайній флешці? Жодний закон вам цього не забороняє.

Увага! З 07.11.2020 року правила використання токенів ніяк не змінюються. Тобто для користувачів КЕП і далі не буде вимоги ними користуватися.

Автор: Євгеній Піддубко

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Звітність»