Національний банк України затвердив вимоги до розкриття небанківськими фінансовими установами повної інформації про послугу споживчого кредитування та повну вартість кредиту для споживача. Це стосується вебсайтів фінансових установ, поширення інформації в рекламі, інформування під час користування кредитом, а також особливостей розкриття інформації щодо мікрокредитів.
Через три місяці усі небанківські фінансові установи, які мають право надавати споживчі кредити, повинні розкривати вичерпну інформацію про послуги на вебсайті в єдиному уніфікованому форматі. Споживачі, зі свого боку, повинні мати змогу завантажити файл із вичерпною інформацією про повну вартість, умови отримання послуги, наслідки порушення договору за кредитом тощо.
Через шість місяців на вебсайтах усіх небанківських фінансових установ мають з’явитися калькулятори для розрахунку витрат за кредитом з урахуванням обраних споживачем умов кредитування.
На вебсайтах фінансових установ повинна бути достатня за обсягом, достовірна інформація про умови надання споживчих кредитів, а саме: має зазначатися загальна вартість кредиту з усіма комісіями і платежами (зокрема щодо комісій третіх осіб та платежів за супровідні послуги, наприклад, страхової компанії, державного реєстратора, нотаріуса, оцінювача), реальна річна процентна ставка, строки та суми, умови дострокового повернення, штрафні санкції у разі порушення умов кредитування тощо. Споживач ще на етапі вибору кредиту повинен мати змогу отримати повну й зрозумілу інформацію з вебсайта фінансової установи для порівняння з аналогічним кредитним продуктом іншої фінансової установи чи банку. Тому вебсайти фінансових установ вже через три місяці повинні містити чіткий перелік мінімально необхідної споживачеві інформації. Зокрема, повну назву та контактну інформацію фінансової установи, відомості про ліцензію на послугу з надання кредитів, істотні характеристики кредиту у стандартизованому форматі, а через шість місяців – також калькулятор для розрахунку загальної вартості кредиту з урахуванням усіх витрат на супровідні послуги та інше.
Під час користування кредитом фінансові установи інформуватимуть споживача через обраний за згодою з ним канал для комунікацій, наприклад через смс-інформування, месенджер або особистий кабінет клієнта на сайті фінансової установи.
Реклама кредитів фінансових установ не повинна вводити споживача в оману. Наприклад, зазначення лише привабливої для споживача відсоткової ставки на рівні 0% чи 0,01% недопустиме. У рекламі споживчого кредиту має вказуватися реальна річна процентна ставка, максимальна сума та строк кредиту. Ці вимоги не застосовуються до іміджевої реклами фінансових установ, що не містить зазначення умов конкретних кредитних продуктів. Крім того, спосіб викладення інформації в рекламі не має ускладнювати її візуальне сприйняття, тому пропонуються вимоги до шрифтів, кольору рекламних текстів, його фону та розміщення тощо.
Аналогічні вимоги вже працюють для банків, які здійснюють діяльність у сфері послуг із надання споживчого кредиту.
Зазначені вимоги передбачені постановою Правління Національного банку України від 05.10.2021 №100 "Про затвердження Положення про інформаційне забезпечення фінансовими установами споживачів щодо надання послуг споживчого кредитування".
Постанова набирає чинності з 8 жовтня 2021 року.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!