Фонд соцтраху у листі від 12.03.2018 р. №6-29-794 відповів на кілька запитань щодо порядку проведення ФСС перевірок.
1) У яких випадках можливе перенесення строків проведення планової перевірки?
Перенесення строків проведення планової перевірки Інструкцією №29 не передбачено. Водночас, у разі, якщо страхувальник не може прийняти перевіряючих з об'єктивних причин (хвороба, відпустка, відрядження) керівника або уповноважених осіб, які відповідають за використання коштів Фонду, то у такому випадку страхувальник має надіслати листа до органу Фонду з проханням перенести строк перевірки з викладенням причин неможливості її проведення.
Згідно з п. 5.7 Положення №63 з поважних причин страховому (головному страховому) експерту дозволяється переносити термін виконання окремих запланованих робіт за узгодженням з керівником робочого органу виконавчої дирекції Фонду.
2) Про перевірку підприємство дізналось у день приходу інспекторів (повідомлення надсилалось Фондом, але не було отримано на пошті), керівник у відрядженні. Чи можливе перенесення перевірки?
Згідно з п. 3.4 Інструкції №29 планова перевірка проводиться за умови письмового повідомлення страхувальника не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення такого заходу. Повідомлення надсилається страхувальнику рекомендованим листом чи телефонограмою або надається під розписку керівнику чи головному бухгалтеру цього страхувальника або уповноваженій керівником особі. Фонд отримує поштове повідомлення про вручення підприємству або підприємцеві такого рекомендованого листа, у якому зазначено дату його отримання.
Відповідно до розділу III Положення №63, страхові експерти наділені правом, зокрема:
- безперешкодно та у будь-який час відвідувати підприємства для перевірки стану умов та безпеки праці та проведення профілактичної роботи з цих питань;
- вносити роботодавцям обов'язкові для виконання подання про порушення законодавства про охорону праці, а центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, - подання про застосування адміністративних стягнень або притягнення до відповідальності посадових осіб, які допустили ці порушення, а також про заборону подальшої експлуатації робочих місць, дільниць і цехів, робота на яких загрожує здоров'ю або життю працівників.
3) Яка відповідальність за недопуск до проведення планової перевірки?
Згідно з п. 3.5 Інструкції №29, якщо страхувальник відмовляється від проведення планової або позапланової перевірки, посадовими особами органу Фонду складається акт про відмову від допуску до перевірки у довільній формі. Цей акт вручається керівнику чи головному бухгалтеру (бухгалтеру) або уповноваженій керівником особі під розписку або направляється рекомендованим листом.
Фонд має право зупиняти виплати у разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду.
4) Чи дійсно відповідно до Закону №877-V Фонд не є органом державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності?
Так, згідно з чинним законодавством Фонд не є органом державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
5) Чи може суб'єкт господарювання здійснювати відеофіксацію процесу перевірки Фондом?
Законодавством України про соціальне страхування та іншими нормативно-правовими документами Фонду відеофіксація процесу перевірки не передбачена.