24 січня 2020 року Д. Гетманцев та інші "Слуги народу" зареєстрували у ВРУ законопроект №2805 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функціонування та обігу аграрних розписок".
Як зазначено у пояснювальній записці, метою цього документу є вдосконалення законодавства про аграрні розписки, що дозволить підвищити простоту у користуванні, ефективність, надійність аграрних розписок, а також розширити сферу їх використання. Це, на думку нардепів, сприятиме покращенню доступу агровиробників до виробничих ресурсів та фінансування.
Що саме пропонується цим законопроектом - читайте далі.
Правова природа аграрної розписки, порядок видачі обігу та припинення
Законопроект №2805 визначає правову природу аграрної розписки як цінного паперу. Згідно з оновленим визначенням, аграрна розписка – це неемісійний цінний папір, що фіксує безумовне зобов’язання боржника, яке забезпечується заставою, здійснити поставку сільськогосподарської продукції або сплатити грошові кошти на визначених у ньому умовах;
З метою спрощення та здешевлення порядку видачі, обігу та припинення аграрної розписки законопроект передбачатиме, що аграрні розписки будуть існувати у формі електронного документу в Реєстрі аграрних розписок. Правочини з видачі, зміни умов, обігу, обтяження зобов’язаннями, забезпечення виконання та припинення зобов’язання за аграрною розпискою, інші правочини з аграрними розписками вчинятимуться в Реєстрі аграрних розписок. При цьому боржники та кредитори за аграрною розпискою зможуть видавати, передавати або вносити зміни до аграрної розписки як самостійно, використовуючи свій електронно-цифровий підпис, так і звертаючись до нотаріуса.
Аграрні розписки після прийняття законопроекту будуть обертатися як на нерегульованому ринку, так і на фондовій біржі. При цьому видача аграрних розписок здійснюватиметься в Реєстрі аграрних розписок.
Для передачі прав за аграрною розпискою від одного кредитора до іншого, кредитор вноситиме інформацію про передачу прав за аграрною розпискою до такого реєстру аграрних розписок.
Для торгівлі аграрними розписками з використанням можливостей розгалуженої депозитарної системи України кредитор вносить інформацію про переміщення обліку аграрної розписки в систему депозитарного обліку. У разі такої передачі (переміщення) з реєстру аграрних розписок до системи депозитарного обліку власник аграрної розписки – кредитор за аграрною розпискою не змінюється. Але таке переміщення забезпечить кредитору можливість продати аграрну розписку будь-якому майбутньому кредитору як через фондову біржу, так і на нерегульованому позабіржовому ринку.
Коло суб’єктів, які можуть видавати аграрні розписки, буде розширено
Законопроект розширює коло суб’єктів, які можуть видавати аграрні розписки, за рахунок сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, члени яких мають у власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення або право користування такою земельною ділянкою за умови наявності нотаріально посвідченої згоди такого члена на видачу такої аграрної розписки.
Обов’язкові реквізити аграрних розписок
Запропоновано оновлений список реквізитів окремо фінансових аграрних розписок та окремо товарних аграрних розписок, що викликано специфікою їх змісту та особливостями ними закріплених зобов’язань.
Законопроект передбачає, що зміст реквізитів аграрної розписки може бути змінений на підставі домовленості між боржником та кредитором.
Розширюються можливі варіанти застави за аграрною розпискою
На сьогодні аграрна розписка встановлює забезпечення виконання зобов’язань боржника за аграрною розпискою заставою його майбутнього врожаю. Предметом такої застави може бути виключно майбутній врожай сільськогосподарської продукції.
Крім застави майбутнього врожаю, законопроект передбачає можливість та порядок застави за аграрною розпискою живих тварин та продуктів тваринного походження, продуктів рослинного походження, продуктів їх первинної переробки гарантії прав та законних інтересів кредиторів у випадку таких застав.
Правові умови видачі багаторічних аграрних розписок
Законопроект заповнює указані прогалини, врегульовуючи істотні умови при виконанні зобов’язання частинами, передбачивши право кредитора на стягнення заборгованості в обсязі невиконаної або неналежно виконаної частини зобов’язання, визначеної такою аграрною розпискою, у безспірному порядку на підставі виконавчого напису нотаріуса та достатнє підтвердження безспірності. Тим самим законопроект створює належне правове поле для видачі багаторічних розписок, виконання за якими відбуватиметься частинами протягом кількох маркетингових періодів.
Підстави припинення аграрної розписки
На даний час аграрні розписки діють до повного їх виконання. Норма не узгоджена із Цивільним кодексом України, який передбачає ряд інших підстав припинення зобов’язання, таких як припинення зобов’язання переданням відступного, зарахуванням, за домовленістю сторін, прощенням боргу, поєднанням боржника і кредитора в одній особі тощо.
Законопроект узгоджує підстави припинення аграрної розписки із нормами Цивільного кодексу України.
Примусове виконання аграрної розписки
Законопроект посилює надійність аграрної розписки. У разі недостатності або відсутності застави за аграрною розпискою для задоволення вимог кредитора за аграрною розпискою, стягнення заборгованості за аграрною розпискою у безспірному порядку на підставі виконавчого напису нотаріуса відбувається шляхом звернення стягнення на інше майно божника за аграрною розпискою або інших осіб, які несуть солідарну відповідальність із боржником за аграрною розпискою. Також законопроект передбачає, що неустойка (штраф, пеня) включається до виконавчого напису, якщо такі санкції передбачені аграрною розпискою.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня наступного за днем його опублікування, крім розділу І цього Закону, який набере чинності з 1 травня 2020 року.