Чи може лікар внести дані в систему без відома і підпису пацієнта?
Нам стало відомо про випадок, коли людина прийшла до медичного закладу, щоб підписати декларацію з лікарем, якого обрала, проте виявилося, що в електронній системі охорони здоров’я вже містяться її персональні дані та декларація, яку вона ніколи не підписувала.
Як вони там опинилися - ми обов’язково з’ясуємо та всі причетні понесуть відповідальність.
Лікарі та уповноважені особи, які підписують декларації про вибір лікаря у медзакладах, не мають права вносити у систему персональні дані без відома і підпису пацієнта. Це шахрайство з метою заволодіння державними грошима та відповідальність за такі дії буде відповідна до Кримінального кодексу.
Перед початком виплат, працівники Національної служби здоров’я уважно вивчатимуть всі декларації, які надійшли від медзакладів. Якщо вони стикатимуться з подібними ситуаціями й від медзакладів не буде надано розумних пояснень - Служба передаватиме заяви до компетентних органів.
Якщо ви звернулися до свого лікаря та опинилися в подібній ситуації, ви можете подати заяву про припинення декларації у довільній формі або підписати декларацію з іншим лікарем — попередня декларація у системі автоматично анулюється.
Ви також можете звернутися зі скаргою у той заклад, де була підписана декларація про вибір лікаря та використані персональні дані, без вашого відома.
Лікарю у такому випадку варто повідомити про це службу підтримки медичної інформаційної системи, до якої він підключений, та керівника медичного закладу, де була внесена декларація без відома пацієнта. Водночас лікар на прохання пацієнта може підписати з ним нову декларацію. Стара анулюється автоматично.
Чи може лікар підписувати декларацію сам із собою?
МОЗ рекомендує лікарям підписувати декларації з іншими фахівцями, щоби вони як громадяни отримували медичну допомогу у повному обсязі. Список послуг, які надають терапевти, педіатри та сімейні лікарі затверджено у Порядку надання первинної медичної допомоги. Так, згідно з Порядком лікар первинки зокрема може спостерігати за неускладненою вагітністю, видавати довідки про смерть тощо. Лікар не зможе повноцінно обстежити сам себе, наприклад, оглянути вухо (видалити стороннє тіло) або очне дно, надати повноцінно невідкладну допомогу або вести власну вагітність, знаходячись у декретній відпустці.
У окремих випадках лікар може врятувати життя. Наприклад, Порядком затверджено, що ваш лікар надаватиме невідкладну допомогу при гострому розладі фізичного чи психічного здоров’я, якщо не потрібно екстреної, спеціалізованої або високоспеціалізованої меддопомоги.
Як підписати декларації дітям, які живуть у державних закладах?
Діти, які живуть у закладах охорони здоров‘я, навчальних або інших дитячих закладах, так само мають право на якісне медичне обслуговування у педіатра чи сімейного лікаря. Підписати декларацію з обраним лікарем для такої дитини може адміністрація закладу, в якому проживає дитина. Це право затверджено у ст. 245 СКУ: «Якщо дитина постійно проживає у закладі охорони здоров’я, навчальному або іншому дитячому закладі, функції опікуна та піклувальника щодо неї покладаються на адміністрацію цих закладів».
Як підписати декларацію дитині читайте тут>>
Чи треба заповнювати поле «Законний представник» у декларації пацієнтів 14-18 років?
Для укладання декларації пацієнтам 14-18 років важливо мати паспорт, де вказаний ІПН. Також треба вказати дані одного з батьків (в декларації - «Довірена особа», поля 1.12.1 - 1.12.2). Водночас, дані законного представника (поля 4.1 - 4.8) вносити не потрібно. Згідно з п. 6 розділу 3 Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, затвердженого Наказом МОЗ від 19.03.2018 р. №503, в Декларації обов’язково заповнюються всі поля, крім полів про законного представника, які заповнюються тільки для недієздатних осіб та дієздатних осіб, які не досягли 14-річного віку.
Як часто треба змінювати пароль для входу в електронну систему охорони здоров'я?
Останнім часом збільшились запити лікарів щодо повідомлення про зміну пароля. Так, дійсно, пароль в електронній системі охорони здоров’я діє 3 місяці (90 днів). Це необхідно для безпечного доступу до вашого особистого кабінету.
Отже, якщо строк дії вашого паролю вийшов і ви забули його змінити, ви побачити червоне повідомлення під рядком паролю: «Ваш пароль застарів. Необхідно замінити пароль». Тому не турбуйтеся, це не «щось не так з системою», це пароль застарів. Під кнопкою «ДАЛІ» є посилання «Змінити пароль». Сміливо тисніть, вводьте новий пароль та продовжуйте реєструвати декларації.
***
Читайте також: