Прийнятий Закон №466-ІХ передбачає внесення змін до ПКУ в частині рентної плати суб’єктів господарювання, що здійснюють видобування корисних копалин.
Зокрема, внесено зміни до ст. 252 ПКУ, а також з'явився новий підрозділ 9-3 ПКУ щодо особливостей справляння рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України. Коротке роз’яснення щодо змін внесених Законом №466-ІХ надавали податківці у листі від 11.06.2020 р. №9203/7/99-00-04-03-01-07. Розглянемо більш детально кожну із внесених змін.
Перша зміна вводить збільшення ставок рентної плати, зокрема, для чорних металів, кольорових та легувальних металів, а також руди заліза:
Назва груп корисних копалин | Було | Стало (з 23.05.2020 р.) |
чорні метали (крім руд заліза), кольорові та легувальні метали | 5,00% | 6,25% |
руди заліза | 8,00% | 12,00%, якщо середня вартість залізної руди за індексом IODEX 58% FE CFR China, що офіційно визначений світовим інформаційним агентством Platts, за податковий (звітний) період становить 70 і більше доларів США |
11,00%, якщо середня вартість залізної руди за індексом IODEX 58% FE CFR China, що офіційно визначений світовим інформаційним агентством Platts, за податковий (звітний) період становить менше 70 доларів США* | ||
* Інформація щодо застосування відповідної ставки для руд заліза розміщується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, на своєму офіційному веб-сайті до 10 числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом |
Тобто запроваджено систему варіативних ставок Рентної плати для руд заліза в залежності від середньої у звітному (податковому) періоді вартості руд із вмістом металу у 58 відсотків. А ставку Рентної плати Для чорних металів, кольорових та легувальних металів, крім руд заліза встановлено у розмірі 6,25 відсотків вартості товарної продукції гірничого підприємства.
Ця зміна вже викликала бурхливу реакцію в гірничо-металургійному комплексі. Зокрема, Федерація роботодавців України (ФРУ) закликала керівництво країни в оперативному порядку внести необхідні зміни до Закону №466 з урахуванням пропозицій бізнесу і не підвищувати рентні платежі на видобуток залізної руди в 1,5 рази в умовах кризи.
Друга зміна – це зміна коригуючих коефіцієнтів до ставок рентної плати:
Критерії застосування коефіцієнта | Було | Стало (з 23.05.2020 р.) |
Видобування позабалансових запасів корисних копалин, крім вуглеводневої сировини* | 0,50 | виключено |
Видобування позабалансових запасів нафти і конденсату* | 0,95 | виключено |
Видобування запасів корисних копалин ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів, крім вуглеводневої сировини | 0,70 | виключено |
Видобування запасів нафти і конденсату ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів | 0,96 | виключено |
Видобування запасів корисних копалин ділянки надр із дотримання кондицій мінеральної сировини ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів не раніше ніж за 5 років до звітного податкового періоду, крім вуглеводневої сировини | – | 0,95 |
Таким чином, корегування податкових зобов’язань на підставі виконання надрокористувачем, не раніше ніж за 5 років до дати обчислення податкових зобов’язань з Рентної плати, державної геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин здійснюється із застосуванням коефіцієнта 0,95 виключно у разі дотримання надрокористувачем умов провадження діяльності з видобування, які встановлені затвердженими у визначеному законодавством порядку кондиціями на мінеральну сировину ділянки надр, в межах якої здійснюється видобування. При цьому, припинено застосування коригуючого коефіцієнту на підставі виконання надрокористувачем державної геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин для таких видів корисних копалин, як: нафта та конденсат.
Також припинено застосування коефіцієнтів для обсягів корисних копалин, що видобуті на ділянках надр із запасами корисних копалин, які результатами державної геолого-економічної оцінки віднесено до категорії позабалансових для таких видів корисних копалин, як: нафта та конденсат.
Третя зміна передбачає коригування переліку корисних копалин, що не належать до об’єкта оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин:
Було | Стало (з 23.05.2020 р.) |
252.4.1 ПКУ не включені до державного балансу запасів корисних копалин корисні копалини місцевого значення і торф, видобуті землевласниками та землекористувачами для власного споживання, якщо їх використання не передбачає отримання економічної вигоди з передачею чи без передачі права власності на них, загальною глибиною розробки до двох метрів, і прісні підземні води до 20 метрів; | 252.4.1 ПКУ не включені до державного балансу запасів корисних копалин корисні копалини місцевого значення і торф, видобуті землевласниками або землекористувачами у межах своїх земельних ділянок для забезпечення власних потреб домогосподарств |
252.4.8 ПКУ обсяг газу (метану) дегазації вугільних родовищ, який не відповідає вимогам до якості природного газу, призначеного для транспортування, промислового або комунально-побутового споживання; | 252.4.8 ПКУ обсяг газу (метану) дегазації вугільних родовищ, який затвердженими кондиціями на мінеральну сировину ділянки надр визначений таким, що не відповідає або не може бути приведеним до вимог документів із стандартизації щодо якості природного газу, призначеного для транспортування, промислового або комунально-побутового споживання |
Тобто дана зміна передбачає, що:
- виключення із об’єкту оподаткування Рентною платою поширюється виключно на корисні копалини, які видобуті домогосподарствами для забезпечення власних потреб. При цьому, незалежно від глибини гірничих виробок видобуті з них обсяги торфу та підземних вод включаються до об’єкту оподаткування Рентною платою.
- вказані обсяги газу (метану) дегазації вугільних родовищ не включаються до об’єкту оподаткування Рентною платою виключно у випадку, коли при провадженні господарської діяльності з видобування такого газу надрокористувач забезпечив дотримання умов провадження діяльності з видобування, які встановлені затвердженими при виконанні державної геолого-економічної експертизи кондиціями на мінеральну сировину ділянки надр, в межах якої здійснюється видобування.
Четверта зміна стосується п. 252.24 ПКУ, до якого з 23.05.2020 р. було додано умову, що обсяги виробничо-технологічних витрат природного газу на здійснення технічних операцій з видобування та підготовки до транспортування (у тому числі нафтового (попутного) газу) не можуть бути більше нормативних обсягів виробничо-технологічних витрат.
Такий перелік та порядок визначення розмірів нормативних виробничо-технологічних витрат природного газу на технічні операції з видобування та підготовки до транспортування встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексах.
І остання, п’ята зміна, стосується визначення фактичної ціни реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства, в ЗЕД-операціях, які визнано контрольованими. При здійсненні контрольованих операцій у випадках, визначених ст. 39 ПКУ, з 23.05.2020 р. фактична ціна реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) не може бути меншою за ціну, визначену за принципом «витягнутої руки».
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!