25 лютого Президент України В. Зеленський зареєстрував у Верховній Раді чотири законопроєкти щодо запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету:
- №5153 зі змінами до Податкового кодексу;
- №5154 зі змінами до Бюджетного кодексу;
- №5155 зі змінами до статті 16 Закону "Про валюту і валютні операції";
- №5156 зі змінами до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу та Кримінального процесуального кодексу.
Про алгоритм оподаткування вже висловився Гетманцев. Про це ми писали тут.
Зміни до ПКУ за законопроєктом №5153
Документом передбачається у період з 1 липня 2021 року до 1 липня 2022 року провести одноразове (спеціальне) добровільне декларування активів фізичних осіб.
Для цього фізичні особи – резиденти України, у тому числі самозайняті особи, а також фізичні особи, які не є резидентами України, але які були резидентами на момент отримання (набуття) об'єктів декларування чи на момент нарахування (отримання) доходів, за рахунок яких були отримані (набуті) об'єкти декларування, і які відповідно до ПКУ є чи були платниками податків, матимуть право подати одноразову (спеціальну) добровільну декларацію із зазначенням активів, що належать суб'єкту декларування на праві приватної власності, якщо такі активи були одержані (набуті) за рахунок доходів, що підлягали в момент їх отримання оподаткуванню в Україні та з яких не були сплачені податки і збори відповідно до вимог законодавства з питань оподаткування та/або міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана ВРУи, та/або не були задекларовані в порушення податкового законодавства та валютного законодавства протягом будь-якого з податкових періодів до 1 січня 2021 року.
Таку можливість отримують всі громадяни України, крім осіб, які за будь-який рік, починаючи з 1 січня 2005 року, подавали або мають подавати декларації відповідно до законів, що визначають чи визначали правові та організаційні засади у сфері запобігання корупції (крім тих, які претендували або претендують на зайняття посад, перебування на яких вимагає чи вимагало від особи подання відповідної декларації, та не були призначені або обрані на відповідні посади).
Проектом передбачена можливість поряд із поданням одноразової (спеціальної) добровільної декларації безпосередньо фізичною особою подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації знеособлено (без ідентифікації декларанта) через спеціально уповноваженого представника декларанта – нотаріуса у порядку, встановленому КМУ.
Суб'єктом декларування в одноразовій (спеціальній) добровільній декларації не зазначатиметься інформація про джерела походження задекларованих активів. Задекларовані об'єкти одноразового (спеціального) добровільного декларування потребують підтвердження їх вартості документами (їх копіями) у разі знаходження (реєстрації) активу за межами України та/або декларування валютних цінностей, розміщених на рахунках в Україні, прав грошової вимоги. Інші активи, які знаходяться (зареєстровані) в Україні, за бажанням декларанта можуть бути підтверджені відповідними супровідними документами із визначенням їх вартості.
В одноразовій (спеціальній) добровільній декларації можуть бути відображені такі активи фізичної особи, зокрема, як валютні цінності (крім коштів у готівковій формі), цінні папери, рухоме та нерухоме майно, у тому числі об'єкти незавершеного будівництва, частки (паї) у майні юридичних осіб, що знаходяться (зареєстровані) як в Україні, так і за кордоном.
Збір з одноразового (спеціального) добровільного декларування визначатиметься за такими ставками:
- 5% щодо валютних цінностей, розміщених на рахунках у банках в Україні і прав грошової вимоги до резидентів України за визначених умов, а також інших активів, що знаходяться (зареєстровані) в Україні;
- 9 % щодо валютних цінностей, розміщених на рахунках у фінансових установах за кордоном і прав грошової вимоги до нерезидентів України за визначених умов, а також інших активів (зокрема рухомого і нерухомого майна, майнових і корпоративних прав, фінансових інструментів), що знаходяться (зареєстровані) за кордоном;
- 2,5% щодо номінальної вартості державних облігацій України з терміном обігу більше ніж 365 днів без права дострокового погашення, придбаних декларантом у період з 1 січня 2021 року до 20 червня 2022 року до подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації.
При цьому держава гарантуватиме суб'єкту одноразового (спеціального) добровільного декларування:
а) звільнення у разі сплати ним у повному обсязі суми збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування від відповідальності за порушення податкового, валютного законодавства та від обов'язку нарахування та сплати податків і зборів щодо доходів, які стали джерелом одержання (набуття) активів, зазначених таким декларантом в одноразовій (спеціальній) добровільній декларації;
б) нерозголошення відповідними державними органами та їх посадовими особами відомостей, що містяться в одноразових (спеціальних) добровільних деклараціях та доданих до них документах, за виключенням випадків, коли це прямо передбачено законами або рішенням суду;
в) заборону, крім визначених законом випадків, на використання відомостей, що містяться в одноразовій (спеціальній) добровільній декларації, у розслідуваннях та/або перевірках відносно декларанта, а також як докази у кримінальних провадженнях, справах про адміністративні правопорушення, цивільних та адміністративних справах (у межах складу та вартості активів, зазначених в одноразовій (спеціальній) добровільній декларації як база для нарахування збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування).
Також проектом Закону передбачено визначити склад та обсяг активів, джерела одержання (набуття) яких у разі невикористання фізичною особою права на подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації вважаються такими, з яких повністю сплачено податки і збори відповідно до податкового законодавства, що включають:
– квартиру загальною площею, яка не перевищує 120 кв. метрів, або майнові права, що підтверджені відповідними документами, на таку квартиру у багатоквартирному жилому будинку незавершеного будівництва, або житловий будинок, зареєстрований у встановленому порядку в Україні, загальною площею, яка не перевищує 240 кв. метрів, або житловий будинок незавершеного будівництва загальною площею, яка не перевищує 240 кв. метрів, за умови наявності у такої фізичної особи права власності на земельну ділянку відповідного цільового призначення;
– нежитлові будівлі некомерційного призначення та/або нежитлові будівлі незавершеного будівництва некомерційного призначення загальною площею, яка не перевищує 60 кв. метрів;
– земельні ділянки, розмір яких не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної статтею 121 Земельного кодексу України;
– один транспортний засіб особистого некомерційного використання, який на дату завершення періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування належав фізичній особі на праві власності (крім транспортного засобу, призначеного для перевезення 10 осіб i більше, легкового автомобіля з робочим об’ємом циліндрів двигуна не менше як 3 000 куб. см та/або середньоринковою вартістю понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня 2021 року, мотоцикла із робочим об’ємом циліндрів двигуна понад 800 куб. см, літака, гелікоптера, яхти та катера);
– інші активи, крім зазначених вище, сумарна вартість яких на дату завершення періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування не перевищує 400 тис. гривень.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Зміни до Бюджетного кодексу за законопроєктом №5154
Передбачається встановити, що збір з одноразового (спеціального) добровільного декларування, що сплачується (перераховується) згідно з підрозділом 9-4 "Особливості застосування одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб" розділу XX Податкового кодексу України, належить до доходів загального фонду Державного бюджету України.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Зміни до Закону "Про валюту і валютні операції" за законопроєктом №5155
Документом передбачається не поширювати на фізичних осіб, які подали одноразову (спеціальну) добровільну декларацію відповідно до підрозділу 9-4 "Особливості застосування одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб" розділу XX Податкового кодексу України), норму Закону України "Про валюту і валютні операції", за якою до осіб, які до дня введення в дію цього Закону порушили вимоги Декрету КМУ №15-93, Указу №734/99 та (або) нормативно-правових актів НБУ з питань валютного регулювання та контролю, застосовується відповідальність, передбачена законодавством України, що діяло на день вчинення таких порушень.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Зміни до КУпАП, ККУ та КПКУ за проєктом Закону №5156
Змінами до КУпАП передбачається, зокрема, визначити підстави та порядок звільнення фізичної особи, яка подала одноразову (спеціальну) добровільну декларацію та виконала пов'язані з цим інші законодавчі вимоги, від адміністративної відповідальності за адміністративні правопорушення, передбачені статтями 155-1, 162, 162-1, 163-1, 163-2, 163-4, 163-15, 164, 164-1, 164-2, 165-1 та 166-6 КУпАП.
Змінами до ККУ пропонується встановити, що подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації та сплата узгодженої суми збору є підставою для звільнення декларанта від кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів) (стаття 212 Кримінального кодексу України) чи за ухилення від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування (стаття 212-1 ККУ). При цьому також запроваджується кримінальна відповідальність за незаконне розголошення, передачу або надання доступу до інформації, що міститься в одноразовій (спеціальній) добровільній декларації.
Змінами до Кримінального процесуального кодексу України передбачається встановити для декларантів гарантії щодо недопустимості використання документів, отриманих у порядку одноразового (спеціального) добровільного декларування, як доказів на підтвердження винуватості підозрюваного, обвинуваченого у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених статтями 212 та 212-1 ККУ.
У разі прийняття цей Закон також набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.