Міндоходів наказом від 16.09.2013 р. №481 затвердило:
Нова Форма Книги обліку доходів і витрат є спрощеною. Також Порядком ведення цієї Книги передбачено застосування її в електронному вигляді.
Насправді, нова Книга містить тільки 9 колонок (замість 12 які маємо заповнювати в старій Книзі). Зокрема забрали колонки, в яких потрібно було відображати залишок товарних запасів на початок та кінець періоду.
Таким чином, самозайнятій особі потрібно буде заповнювати в Книзі наступні графи:
- «Період обліку (день, місяць, квартал, рік)»;
- «Сума доходу, отриманого від здійснення господарської діяльності або незалежної професійної діяльності»;
- «Сума повернутих коштів за товари (роботи, послуги)»;
- «Загальна сума отриманого доходу, яка підлягає декларуванню»;
- «Витрати, пов’язані з господарською діяльністю або провадженням незалежної професійної діяльності»:
- «Реквізити документа, що підтверджує понесені витрати»;
- «Сума витрат, пов’язаних з придбанням товарів (робіт, послуг)»;
- «Витрати на оплату праці найманих осіб»;
- «Інші витрати, пов’язані з одержанням доходу»;
- «Сума чистого оподатковуваного доходу».
Книга ведеться за вибором платника податку в паперовому або електронному вигляді.
Як і раніше фізичні особи - підприємці, зареєстровані як платники податку на додану вартість, не включають до витрат і доходу суми податку на додану вартість, що входять до ціни придбаних або проданих товарів (робіт та послуг).
Книга зберігається у самозайнятої особи протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис.
Дані Книги заповнюються у гривнях з копійками та використовуються самозайнятою особою для заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи.
Декілька слів про електронну форму Книги. У разі обрання такого варіанта ведення обліку підприємець повинен отримати в АЦСК1 посилені сертифікати відкритих ключів (якщо ще їх не має) та укласти з Міндоходів договір про визнання електронних документів (у паперовому або електронному вигляді). Схема отримання ключів та укладання договору — аналогічна до тієї, яка застосовується для подання податкових декларацій засобами електронного зв’язку в електронній формі. Далі формується та надсилається за місцем податкового обліку заява на отримання книги. Згідно з вимогами Порядку, податкова має зареєструвати вашу Книгу протягом 3-х робочих днів. Саме у цей термін вам має надійти повідомлення про реєстрацію Книги із зазначенням її реєстраційного номера та дати реєстрації.
Після отримання такого повідомлення підприємець має право вести Книгу в електронному вигляді згідно з вимогами Порядку. Електронний вигляд книги не виключає можливості виправлення помилок або коригування вже внесеної інформації. Це відбувається шляхом доповнення рядка, в якому відображається від’ємне або додатне значення.
Ті, хто веде та хоче продовжувати вести паперовий варіант Книги, повинні перейти на нову спрощену форму, бо стара форма втратила чинність.
Як і раніше, паперова Книга реєструєтьсяза основним місцем обліку підприємця. Згідно з Порядком, у разі потреби реєстрації нової Книги протягом податкового (звітного) періоду записи у ній продовжуються наростаючим підсумком. Попередня Книга залишається у самозайнятої особи. На нашу думку, цю норму слід застосувати при переході на нову спрощену форму Книги. Отже, після реєстрації нової Книги стару лишаємо у себе, а записи у новій продовжуємо наростаючим підсумком.
Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, станом на 10.10 його іще офіційно не оприлюднено.